Dynamische hulp voor kapotte dynamo

ANWB voor de Zaak-Lid Johan en Dennis Gijsbers waren op weg naar een klus in Duitsland toen er een rood dashboardlampje begon te branden.

Dynamo

Johan Gijsbers en zijn zoon Dennis zijn eigenaar van een constructie- en montagebedrijf. Ze werken niet alleen in Nederland, maar ook dikwijls in het buitenland. Op weg naar een bouwplaats in Duitsland begint plotseling een rood dashboardlampje te branden.

Pech in Duitsland

Johan en Dennis rijden vlakbij Ummendorf, in de buurt van de grens met Zwitserland en Oostenrijk, als het dashboardlampje oplicht. ‘Oh jee, wat betekent dat ook alweer?’ De mannen weten niet wat er aan de hand is, maar besluiten uiteindelijk om het busje langs de kant van de weg te parkeren. Het voertuig start niet meer. Johan zucht en belt de alarmcentrale van ANWB. Een Nederlandstalige hulpverleenster schakelt de Duitse zusterclub ADAC in om de mannen zo snel mogelijk te kunnen helpen. 

Diagnose

De Duitse zusterclub is snel ter plaatse. Dan volgt de diagnose: de dynamo is kapot. “Valt de dynamo uit, dan wordt de accu niet meer bijgeladen”, legt de Wegenwacht uit. En omdat je tijdens rijden altijd elektriciteit gebruikt, is de voorraad van energie vroeg of laat uitgeput.” Het voertuig wordt weggesleept naar een garage. ADAC bestelt direct een nieuw dynamo, maar het onderdeel kan niet direct geleverd worden. “Ze zeggen niet voor niets ‘schoenmaker blijf bij je leest”, vertelt Johan. “Wij weten van alles van constructies en montages, maar niet van auto’s. Dan is het ontzettend fijn als je de ANWB kan bellen.”

De klus voltooien

Bij het ANWB voor de Zaak lidmaatschap hebben de ondernemers gelukkig het pakket ‘Wegenwacht Europa Compleet’ afgesloten. Johan en Dennis krijgen een kop koffie, terwijl de ANWB alarmcentrale een extra grote huurauto voor ze regelt. Het gereedschap wordt overgeladen en de mannen kunnen hun weg naar de bouwplaats vervolgen. 
“Pech in het buitenland is natuurlijk vervelend, maar we zijn ontzettend goed geholpen!” vertelt Johan. “We waren zelfs nog op tijd om onze klus uit te voeren. Na afloop stond de gerepareerde wagen weer voor ons klaar. Fantastisch!”

Reactie van de wegenwacht 

Peter Heemskerk, senior adviseur autotechniek 'ANWB Wegenwacht, geeft lezers advies naar aanleiding van het pechverhaal van Johan en Dennis.  Lees hier zijn toelichting op dit pechgeval.

Algemene tips bij een kapotte dynamo:

  • De melding op het dashboard is een rood lampje met het symbool van een accu
  • Controleer bij deze melding of de riem die de dynamo aandrijft nog aanwezig is
  • Is de riem niet aanwezig? Niet verder doorrijden!
  • Is de riem wel aanwezig? Beperkt doorrijden is in veel gevallen mogelijk, maar maximaal ongeveer 40 km 
  • Let op bij de aanschaf van een nieuwe dynamo: in het buitenland liggen de onderdeelprijzen vaak lager, maar is de levering minder frequent dan in Nederland. 

Zoals al blijkt uit het relaas van Johan en Dennis, is een goed functionerende dynamo van levensbelang om te kunnen blijven rijden. 

Waarschuwing

Als bestuurder wordt je, zodra de dynamo in staking gaat, gewaarschuwd door een lampje of melding op het dashboard. Die waarschuwing is altijd in het rood (“gevaar”) en het bijbehorend symbool is dat van een accu. Mocht dit tijdens jouw rit opkomen, dan is het eerst zaak om te checken of de riem die de dynamo aandrijft, nog wel aanwezig is. Is die eraf, dan is er natuurlijk uitval van de dynamo maar ook van andere componenten zoals stuurbekrachtiging, airco en waterpomp. Dan is doorrijden niet van toepassing.

Is alleen de dynamo gestopt met werken, dan kun je nog beperkt doorrijden. Prima om een veilige plaats te bereiken maar onvoldoende om mee naar huis te rijden. Grofweg is je maximaal te behalen actieradius een kilometer of 40, daarna is de accu leeg en zal de motor onaangekondigd stoppen. 


Nieuw dynamo nodig?

Tja, en dan heb je een nieuwe dynamo nodig. Hier in Nederland zijn we, ongeacht het merk en type auto, gewend aan een uitstekende onderdeelvoorziening: veelal zijn de onderdelen maximaal de volgende dag beschikbaar. Dat we daarmee verwend zijn, blijkt pas als je strandt in het Buitenland. Daar liggen de onderdeelprijzen veelal wat lager maar is de levering van bestelde onderdelen veel minder direct en frequent dan in Nederland. Dat kan soms zodanige vormen aannemen dat we onderdelen voor een Duitse auto, met pech in Duitsland, bestellen in Nederland en vervolgens opsturen naar Duitsland. 

Speciaal voor ondernemers