Benzinefoutje: benzine of toch diesel?

ANWB voor de Zaak-lid Hans is onderweg naar een klant als de auto er ineens mee stopt. Lees zijn pechverhaal.

Hans is account begeleider bij ALCAR Benelux BV, een bedrijf dat licht metalen wielen importeert. Met zijn auto van de zaak rijdt hij het hele land door om klanten te bezoeken. Tijdens een van deze ritjes slaat ineens de motor af.

Hans is onderweg naar een klant en rijdt op de snelweg als de auto ermee stopt. Gelukkig weet hij zonder kleerscheuren de vluchtstrook te bereiken. Ineens schiet hem te binnen wat de oorzaak van de autopech zou kunnen zijn. Direct belt hij de ANWB Alarmcentrale.

Verkeerde brandstof

“Ik denk dat ik de verkeerde brandstof heb getankt”, laat Hans enigszins beschaamd weten. “Heel stom. Nooit gedacht dat ik die fout zou maken.” Bij het tankstation heeft hij benzine in een auto met dieselmotor getankt. “Hans, je bent niet de enige die deze fout maakt, jaarlijks zijn er zo’n 20.000 klanten die hetzelfde overkomt”, stelt de Wegenwacht hem gerust. “We zijn onderweg.”

Veelgemaakte fout

Binnen een half uur wordt de auto door de Wegenwacht van de snelweg weggesleept naar het dichtstbijzijnde tankstation. Daar wordt de benzine uit de tank gezogen en gevuld met diesel. “Per ongeluk benzine tanken in een auto met dieselmotor komt verreweg het meest voor”, vertelt de hulpverlener aan Hans. “Andersom, diesel in een auto met benzinemotor, lukt niet ongemerkt want het vulpistool van de dieselpomp past qua diameter niet in de tankvulopening van een benzineauto.”

Op tijd bij de klant

Gelukkig neemt Hans altijd het zekere voor het onzekere en vertrekt hij ruim op tijd als hij een afspraak heeft. “Het is voor mij erg belangrijk om op tijd bij een klant te zijn”, benadrukt de accountbegeleider. “Zelfs dat is gelukt. Ik heb de hulpverlening dan ook zeer positief ervaren.” 

Reactie van de wegenwacht

Peter Heemskerk is senior adviseur autotechniek bij ANWB Wegenwacht. Peter geeft lezers advies naar aanleiding van het pechverhaal van Hans.  Lees hier zijn toelichting op dit specifieke pechgeval:

Zoals Hans heeft ervaren, komt er in deze situaties een speciaal toegeruste wegenwachtauto die, bij jou thuis, op de zaak of bij het tankstation de foute brandstof er uithaalt en milieuverantwoord afvoert. 

Beschadiging

Benzine in een dieselauto tanken is technisch gesproken ook gelijk het meest gevaarlijk. Zoals jij hebt ervaren, start de motor na het tanken prima (want: loopt nog op de brandstof die in de toevoerleidingen en het filter zaten vóór het tanken). Het venijn komt een paar kilometer later als het foute mengsel bij de motor komt. Dan gaat de motor slechter lopen en afslaan.

Of erger; het brandstofsysteem komt ook ernstig smering tekort door de veel schralere brandstof. Zelfs de kleinste verdunningshoeveelheid zorgt al voor schade die zich overigens pas heel veel later kan openbaren. Het repareren van een beschadigd brandstofsysteem loopt gemakkelijk in de duizenden euro’s. Daarom raden wij af om, indien je tijdig je fout ontdekt, de motor nog te starten. 

Oplossingen

In geval de motor niet heeft gelopen, volstaat het om alleen de tank af te tappen en te vullen met de goede brandstof. Heb je de motor gestart, dan is het verkeerde mengsel in het systeem gepompt en dan is reinigen en spoelen van het hele brandstofsysteem eerste bijkomende vereiste. En of er tijdens jouw rit al schade is ontstaan, is afwachten. Mogelijk blijkt later toch nog een aanvullende reparatie nodig.

Over auto’s met dieselmotor: tank altijd dieselbrandstof bij een pomp met een hoge omzet. Tank nooit landbouwdiesel of dieselbrandstof voor de scheepvaart. De besparingen die je daarmee beoogt te bereiken, vallen in het niet bij de risico’s die je (motor) loopt. 

Speciaal voor ondernemers