Nieuwe digitale statusupdate brengt rust tijdens pechgevallen
28 juli 2022
Sinds kort biedt de ANWB bij pechgevallen in Frankrijk haar leden en berijders een nieuwe digitale dienst: de Digitale Statusupdate. Het doel is om leden die met pech staan digitaal informatie te geven over de status van hun melding.
Wim de Haan, verantwoordelijk voor het digitaliseren van het hulpverleningsproces, legt uit: “De Digitale Statusupdate houdt in dat we leden, berijders en onze zakelijke klanten proactief informeren over de voortgang van hun pechgeval. Voorheen ging dat allemaal telefonisch of per sms. Dat moest allemaal handmatig, waardoor hulpverleners zelf actie moesten ondernemen om de klant te informeren bij de stappen van de hulpverlening. Nu is dat geautomatiseerd.”
Track&Trace van je pechmelding
De Digitale Statusupdate geeft de berijder dus een update in de stappen van zijn pechcase.
Hoe werkt het precies? Wim: “Als de hulpverlener een melding krijgt van een pechgeval, zet hij de hulpverlening als het ware in gang. Van elke stap in de hulpverlening stuurt het systeem de klant automatisch een bericht. De communicatie begint met een sms met een link. Die link leidt naar een persoonlijke webpagina waar de klant op de hoogte gehouden wordt van de status van zijn pechgeval. Dit gebeurt in de vorm van een tijdlijn, waar we tonen wat er is gebeurd en wat er zal gebeuren. Als de klant niet genoeg internetbereik heeft – zoals soms op een camping – ontvangt hij of zij de informatie via een sms. Daar hebben we dus al rekening mee gehouden.”
Bekijk een voorbeeld van een telefoonscherm met een digitale statusupdate
Afgelopen winter is de ANWB op kleine schaal met deze nieuwe service begonnen en de resultaten zijn positief. Wim: “We willen hiermee het proces effectiever inrichten en de dienstverlening naar de leden en berijders tijdens een pechsituatie verder verbeteren. We merken dat de ‘herhaalbellers’ – die belden over de status van hun pechgeval – nu afnemen. Onze leden en zakelijke partners reageren positief op deze innovatie. Ze vergelijken het met de track&trace mogelijkheid van bedrijven zoals PostNL of DHL.”
Stapsgewijs invoeren
Na de zomer gaat Wims teams aan de slag met eenzelfde statusupdate voor Nederland. Daarna volgen de Duitstalige landen. Ook ANWB Zakelijk werkt met de statusupdate. Wim: “De inhoud van de update is hetzelfde, maar we passen dit aan in de look-and-feel van onze partner. We doen dit allemaal stapsgewijs, zodat we alles van tevoren goed kunnen testen. Sinds juli is de eerste live gegaan in Frankrijk en sindsdien volgen er elke dag een paar meer.”
Bekijk ook
Connected Services
ANWB Alarmcentrale breidt digitalisering uit
Data uitlezen met Smart Driver
Mogelijkheden autodata breiden zich snel uit
Deel deze pagina