Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Technisch Expertisecentrum van de ANWB speelt in op de toekomst

Automotive Expertteam focust op connected car en voorspellingsmodellen

Permanente pechhulp, door het hele land en elke dag weer. Voor pechhulp aan auto’s, fietsen en scooters is hoogwaardige kennis en expertise nodig. Hoe houd je die kennis op peil, voor nu én de toekomst? De ANWB heeft hiervoor een Technisch Expertisecentrum. Hier wordt voortdurend gewerkt aan het ontwikkelen van relevante inzichten en het delen van kennis.

Erwin Peters is Manager Technisch Expertisecentrum – Engineering. Hij geeft aan dat het werk van het expertisecentrum meer divers is dan de meeste mensen denken. “We leven in een tijd die gekenmerkt wordt door steeds weer nieuwe technologische ontwikkelingen en nieuwe wensen van onze leden en zakelijke klanten. Dus moet de ANWB boven op de ontwikkelingen blijven zitten om onze relaties zo goed mogelijk te blijven bedienen. Ons werkveld en onze klanten zijn heel divers. Daarom hebben we ons Technisch Expertisecentrum – Engineering onderverdeeld in drie takken:

  1. Research & Development  
  2. Technische Informatie  
  3. Automotive Expertteam

Wegenwachtauto’s moeten op en top uitgerust zijn

Erwin legt uit wat de functie van de drie onderdelen is: “De taak van Research & Development is het ontwikkelen van technische middelen voor de Wegenwacht. De Wegenwacht heeft zo’n 900 auto’s rondrijden en we willen dat deze op en top uitgerust zijn. Daarbij wordt naar verschillende facetten gekeken. Allereerst moeten de Wegenwachtauto’s zijn ingericht met de juiste materialen die nodig zijn voor het uitvoeren van reparaties. Daarnaast willen we de voertuigen niet te zwaar maken uit milieutechnische overwegingen. We streven naar duurzaam inzetbare wegenwachtvoertuigen."

Erwin vervolgt: "Binnen die randvoorwaarden bedenken en ontwikkelen we steeds weer nieuwe dingen en toepassingen. Voorbeelden hiervan zijn de doorontwikkeling van de starthulpinstallatie, de ontwikkeling van een EV-Charger en materialen waarmee we fietsreparaties zo efficiënt mogelijk kunnen doen. Om elektrische auto’s te kunnen helpen, moeten we steeds meer nieuwe toepassingen ontwikkelen. Het is bijvoorbeeld gebleken dat laadstekkers vastvriezen. Daar bedenken wij dan weer een oplossing voor.”

Een database met een schat aan kennis

“Het onderdeel Technische Informatie beantwoordt telefonische hulpvragen en verzamelt technische informatie,” vervolgt Erwin. “Je zou het kunnen zien als een Helpdesk voor wegenwachten, maar het is meer dan dat. Ook onze leden kunnen met ons contact opnemen met vragen. Via de Alarmcentrale komen ze bij ons terecht en dan proberen we bepaalde technische problemen per telefoon op te lossen. Dit noemen we Phonefix. De technische informatie die daar uitkomt, slaan we op in een database die inmiddels een schat aan technische kennis bevat.”

Anticiperen op digitale ontwikkelingen

De jongste loot aan de stam van het Technisch Expertisecentrum – Engineering is het Automotive Expertteam. Erwin Peters: “Dit team anticipeert en biedt ondersteuning op diverse digitale ontwikkelingen zoals connected car, technische validatie van voorspellingsmodellen, automotive content beheer en beeldondersteuning. De focus ligt hierbij in veel gevallen op digitale analyses en ondersteuning. Daarnaast wordt het first time right-principe steeds belangrijker. We leven in een snelle wereld en dat heeft z’n weerslag in de manier waarop zakelijke rijders en leden geholpen willen worden. De tijd om te analyseren en onderzoeken wordt steeds geringer. Mensen willen zo snel mogelijk weer op weg worden geholpen. Daar werken we met elkaar hard aan. En natuurlijk streven we er, op basis van de connected technologie, steeds meer naar om pech te gaan voorspellen, zodat mensen steeds minder stil komen te staan.”

Fit for the job

Erwin Peters: “De mobiliteitswereld bevindt zich in een enorm interessante tijd. Er verandert nogal wat. Connected rijden, elektrificatie en straks autonoom rijden. Maar ook andere vormen van mobiliteit zoals de elektrische fiets. De Wegenwacht van de ANWB zit bovenop al deze ontwikkelingen. Daarom organiseren we ook regelmatig innovatiemiddagen en delen we voortdurend kennis onder elkaar om fit te blijven voor de job.”

Lees ook
Blog over het Technisch Expertise Centrum in Den Haag