Langs hagen en over dijken

Nederland, Gelderland, Gietelo

Deze wandeling voert afwisselend door een gesloten landschap van weilanden, bossen en hagen en door de open IJsselvallei. Bij Bakkerij Bril kunt u energie opdoen voor de tocht. Al meer dan 150 jaar staat de bakkerij bekend als de plek waar het goed uitrusten en koffiedrinken is (met natuurlijk iets lekker erbij). De naam van het buurtschap Gietelo geeft aan dat het een nat gebied is. Gietelo betekent letterlijk moerasbos. Ondanks de vele sloten die er gegraven zijn, is het nog steeds een nat terrein. U wandelt door de bossen van Landgoed De Poll, langs de kronkelende IJssel en over een unieke bomendijk.

Vanaf Bakkerij Bril de verkeersweg oversteken en rechtdoor, Nijenbeekseweg. Direct na huisnr. 16 linksaf bospad in (bordje Landgoed De Poll). Bospad volgen en zijpaden negeren. Op viersprong rechtdoor. Einde bospad langs bankje schuin rechtdoor. Pad volgen langs weilanden en akkers, later door een  bos. Afslagen negeren, bocht naar rechts volgen. Einde pad linksaf. Op viersprong rechtsaf. Iets verder steekt u de Bomendijk over en gaat via overstapje een hek over, de weilanden in. Het pad tussen de weilanden volgen. Lang pad, buigt soms scherp naar rechts en links. Einde pad via overstapje over hek en schuin links omhoog naar de dijk. Nogmaals een hek over en  rechtsaf de asfaltweg op. Bij huisnr. 6 (De Houtmerk) aan linkerzijde van asfaltweg via overstapje een hek over. U volgt het pad op de dijk langs de IJssel. Einde dijkpad via overstapje over hek, rechtdoor over een grindweg. Op splitsing rechtsaf (linksaf gaat naar de ruïne van Slot Nijenbeek. Iets verderop rechtsaf, door hek, pad tussen weilanden volgen. Einde pad via overstapje de dijk op, rechtsaf fietspad. Aan het eind van het dijkpad, meteen na de viersprong bij ANWB-fietsbordje (37), gaat u linksaf een donkerpad in. U wandelt vanaf dit punt geruime tijd over de Bomendijk . Einde Bomendijk rechtsaf. Bij bordje De Halmen nrs. 8 en 10 linksaf, smal bospaadje volgen. Einde paadje rechtdoor. Einde weg bij asfalt linksaf, terug naar Bakkerij Bril.

Dit woord spreekt voor zich: er staan bomen op deze dijk. Dat is vrij uniek; waterbeheerders zijn namelijk niet blij met bomen op een dijk. De wortels van de dode bomen laten een gangenstelsel achter, waar het water gemakkelijk doorheen sijpelt. Dat tast de sterkte van de dijk aan. De Duitsers  lieten tijdens de Tweede Wereldoorlog om die reden de meer dan 11.000 bomen kappen. Ze werden na de bevrijding opnieuw aangeplant, zodat het unieke karakter van de Bomendijk behouden bleef. Dankzij het plaatsen van damwanden voldoet de dijk nu aan de veiligheidseisen.

De 125 km lange IJssel ligt in een groot dal tussen de Veluwe en de Sallandse Heuvelrug. Bij Westervoort takt de rivier van de Rijn af en stroomt in  noordelijke richting naar het IJsselmeer. Tot de 13e eeuw werd de rivier de vrije loop gelaten. Dijken waren er nog niet en elk jaar zocht het water de  meest gunstige route. In de 15e eeuw, tijdens de bloeiperiode van de Hanzesteden, maakte de IJssel deel uit van de Hanzeroute. Schippers voeren af en  aan over de IJssel met in hun schepen graan, textiel en vaten bier. Tegenwoordig wordt de IJssel nog steeds druk bevaren.

Dit slot lag vroeger zeer strategisch in een bocht van de IJssel tussen Deventer en Zutphen. In de Tweede Wereldoorlog is het kasteel met de grond  gelijk gemaakt. Nu staat er alleen nog een imposante ruïne met een 14e-eeuwse toren in de uiterwaarden. Het kasteel werd bekend als gevangenis  van de ‘vette hertog’ Reinald III. Zijn broer Eduard had hem in 1361 tijdens een veldslag verslagen en opgesloten. Toen Eduard tien jaar later was overleden,  mocht Reinald de gevangenis verlaten. Hij was zo dik geworden, dat hij de deur niet meer door kon. De muren moesten voor hem worden uitgebroken.