Streetwise Digitaal: gamend leren over veilig verkeer
Directeur en leerkracht Hugo van der Veen deelt zijn ervaring
ANWB Streetwise helpt scholen invulling te geven aan verkeerseducatie. Ook met een nieuwe game-achtige digitale leerlijn waar basisschool leerlingen leren veilige keuzes te maken. En ze kunnen er nog sterren mee verdienen ook! We vroegen directeur en leerkracht Hugo van der Veen naar zijn gebruikservaring.
Hugo van der Veen
Directeur en leerkracht op Kindcentrum Beatrix“Vroeger gebruikten we papieren folders. Behalve dat de leerlingen van nu digitale leermiddelen veel aantrekkelijker vinden, zijn die lesfolders inhoudelijk nogal oubollig. Streetwise sluit veel beter aan bij de belevingswereld.”
Streetwise Digitaal in het kort
Robin woont in Streetwise, een stad met verschillende buurten waar altijd wel een avontuur te beleven is. Hij groeit er op van kleuter tot tiener en als hij een jaar of 10, 11 is, krijgt hij met zijn vrienden te maken met nogal vervelende ‘Eindbazen’. Deze ongure types veranderen onschuldige buurtgenoten in maffe ‘straatwacko’s’, die het verkeer in Streetwise behoorlijk in de war schoppen. Leerlingen gaan met hun verkeerskennis aan de slag om de wacko’s weer terug te veranderen naar onschuldige burgers, én om de Eindbazen te verjagen.
Leerlingen van Kindcentrum Beatrix in Meppel maakten begin dit schooljaar voor het eerst kennis met Robin, de centrale figuur in het verhaal over Streetwise.
"Het is heel gebruiksvriendelijk en aansprekend"
"De manier waarop je met dit programma kunt werken, vind ik heel aantrekkelijk. Het is heel gebruiksvriendelijk en aansprekend voor de leerlingen.” Verkeersles op school heeft volgens Van der Veen niet per se prioriteit, het wordt bijvoorbeeld niet standaard elke twee weken gegeven. “Daarom is het heel handig dat leerlingen zelfstandig met Streetwise Digitaal aan de slag kunnen. Er is, zeker voor de bovenbouw, niet veel instructie nodig want in feite neemt het figuurtje Robin de leerlingen mee in het verhaal. Daardoor kunnen ze zelf met Streetwise Digitaal aan de gang, zodra ze bijvoorbeeld hun taal- of rekenopdrachten af hebben.”
Los van de heersende discussie over wie verantwoordelijk is voor verkeerseducatie - ouders of school - vindt Van der Veen het belangrijk om er op school aandacht aan te besteden.
“Wij willen als school de kinderen gezond gedrag aanleren, ook in het verkeer"
"Leerlingen in groep 3 en 4 leren bijvoorbeeld wat de beste plekken zijn om te spelen, denk aan overschieten met een voetbal. Dat kan op de stoep zijn, maar waar op de stoep? En als een voorbijganger daar met een chagrijnig gezicht langsloopt, ga je dan door met voetballen of stop je even? Het gaat er dan vooral om dat ze zich bewust worden van het antwoord op de vraag: ‘wat is een veilige keuze?"
In groep 7 en 8 zijn leerlingen zelfstandiger en weten ook al meer over het verkeer. Zij kunnen zelf de digitale lessen doorwerken. Net als de leerlingen uit de lagere groepen worden ook zij door Robin begeleid.
"De mogelijkheid om er zelfstandig aan te werken, is één van de grote plussen van de digitale leerlijn"
“De leerlingen zijn er heel enthousiast over, ze vinden het leuk om te doen. Het is opgezet als een soort game waarmee ze met hun goede antwoorden sterren verdienen. Hebben ze een bepaald aantal sterren verdiend, dan kunnen ze door naar een volgend level. Dat maakt het aantrekkelijk. En als je wél wat instructie geeft, zijn ze veel beter bij de les, want ze willen natuurlijk zoveel mogelijk sterren verdienen met goede antwoorden. Dat maakt het ook makkelijker om met hen het gesprek aan te gaan, ze zijn echt aangehaakt.” Nog leuker: als klas krijg je met alle bij elkaar opgetelde sterren een collectieve score, die dan weer een extra beloning kan opleveren. Een keer extra buiten spelen bijvoorbeeld.
Probeer Streetwise Digitaal nu gratis!
- 1 maand gratis proberen
- Toegang tot alle lessen
- Leer het platform kennen