De twee belangrijkste
buitenlandse verkeersboetes

Rijden in het buitenland vraagt extra aandacht. De verkeersregels zijn deels anders. De maximumsnelheid wil nogal eens afwijken van de Nederlandse en milieuzones maken het helemaal verwarrend. Dit blijkt uit de boetes die na een buitenlandvakantie op Nederlandse deurmatten vallen.

Boete in het buitenland

Het is niet meer zo dat je in Europa ongestraft verkeersovertredingen kunt begaan. De ANWB krijgt daarom veel vragen naar aanleiding van buitenlandse verkeersboetes. Dat kan gaan over de manier waarop een boete wordt opgelegd. Sommige landen hebben heldere beschikkingen, opgesteld in het Nederlands. Maar dat is niet altijd het geval, waardoor gedacht wordt dat het om nepbekeuringen gaat. Maar vergis je niet: ze zijn bloedserieus. Neem daarom bij vragen of twijfel altijd contact op met de instantie die de boete heeft opgelegd. Meer informatie over bekeuringen die je thuisgestuurd krijgt, vind je op anwb.nl, op de pagina over buitenlandse verkeersboetes.

Top 2

Van alle mogelijke boetes springen er twee boven de rest uit: de meeste vragen die bij de ANWB worden gesteld, gaan over snelheidsovertredingen en milieuzones.

  1. Snelheidsovertredingen

Te hard rijden mag nergens in de wereld. Maar wat is té hard? Dat verschilt per land. Het is daarom goed om vooraf de lokale verkeersregels te raadplegen op de landeninformatiepagina’s van de ANWB. Vergeet bovendien de verkeersregels niet van de landen die je op je route doorkruist. Dat kan al veel boetes voorkomen.

  1. Ongeoorloofd milieuzones inrijden

Vooral Italië bezorgt de postbodes van ons land veel werk. Veel stads- en dorpscentra zijn in Italië omgevormd tot een zogenaamde ZTL (Zona Traffico Limitato). Hier mag je alleen inrijden met een vergunning. De meestal alleen in het Italiaans opgestelde waarschuwingsboden zijn vaak moeilijk te vinden. Voor je het weet rijd je er een aantal voorbij op zoek naar een parkeerplaats. Dan kan het zomaar zijn dat je voor die ene zoektocht twee of drie bekeuringen thuis krijgt. Ga je naar Italië? Lees dan vooral deze pagina over de Italiaanse ZTL's goed door.

Ook andere landen grossieren in milieuzones en daarbij behorende ontheffingen. Veel Belgische en Duitse binnensteden zijn hierdoor ‘verboden gebied’. Sinds een paar jaar heb je in Frankrijk een zogenaamde Crit’Air nodig. Niet alleen om Parijs binnen te komen, zoals veel mensen denken, maar ook op doorreis is hij soms verplicht. Lees daarom hier meer over de Franse milieuzones.

Het voert te ver om hier alle milieuzones uit Europa te behandelen. Informatie is echter te vinden op dezelfde landeninformatiepagina’s als hierboven beschreven.

Onleesbare borden

Hoewel veel verkeersborden in het buitenland hetzelfde uitzien als in Nederland, zijn ze soms onduidelijk: bijvoorbeeld vanwege onderborden met ontheffingen en tijden waarop het verbod geldt in de lokale taal. Of matrixorden boven de snelweg met een tekst die met onvoldoende talenkennis niet te begrijpen is. Ga er maar aan staan. Soms is een bekeuring moeilijk te vermijden en word je na thuiskomst op een boete getrakteerd.

De juristen van de ANWB hebben daarom een overzicht gemaakt dat als eerste hulp kan dienen, mocht je een buitenlandse bekeuring ontvangen. De ANWB informatie over het ontvangen van een  buitenlandse boete geeft al op een heleboel vragen antwoord en verwijst door naar diverse boetes die je uit verschillende landen zou kunnen krijgen.

‘Moet ik betalen?’

De hierboven genoemde pagina geeft meteen antwoord op misschien wel de meest gestelde vraag: ‘moet ik deze boete betalen?’ Het antwoord hierop is kort en krachtig: ja. Doorgaans heeft het alleen zin om bezwaar te maken als je kunt aantonen dat je de overtreding niet hebt begaan. Bovendien levert onmiddellijke betaling je een voordeel op in de vorm van een lager boetebedrag.

De boeteafwikkeling verloopt eerst via het land waar de overtreding is begaan. Betaal je niet, maak je geen bezwaar en zijn de termijnen verstreken, dan kan de boete worden overgedragen aan het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) en krijg je na niet betalen verhoging op verhoging. Niet alle landen sturen de boete door naar het CJIB. Maar betaal je die bekeuringen niet, dan kun je de volgende keer dat je het land bezoekt in de problemen komen.

Gratis juridisch advies

Meer weten? Pluis dan vooral eerst de genoemde boetepagina uit. Hier vind je ook alles over bezwaar aantekenen en informatie over hoe je het boetebedrag kunt overmaken. Kom je er dan nog niet uit, dan kun je als ANWB-lid rekenen op gratis juridisch advies via het ANWB Expert Platform.

Je kennis testen? Doe de ANWB Vakantie Verkeersquiz.
https://www.anwb.nl/verkeer/buitenland/vakantieverkeersquiz