De trekhaak

Een trekhaak is een belangrijk element om een caravan, vouwwagen of aanhanger te trekken. Dat trekhaken aan strenge eisen en veiligheidsvoorwaarden moeten voldoen, is dan ook vanzelfsprekend.

Soorten

Er bestaan vaste, wegdraaibare en afneembare trekhaken. Een trekhaak met afneembare kogel voldoet aan dezelfde wettelijke eisen als een vaste. Hij wordt wettelijk ook als vast onderdeel van de auto beschouwd. Je kunt ook een stabilisatorkoppeling gebruiken op een afneembare trekhaak. 

Typegoedkeuring

Een trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag de auto alleen een aanhangwagen trekken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag de aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan het trekkende voertuig. 

Kentekenplaat

Een trekhaak mag de kentekenplaat niet bedekken. Zo wel, dan moet je de kentekenplaat verplaatsen. Bij een wegdraaibare of afneembare trekhaak heb je dat probleem niet. Bovendien laten ze de lijn van je auto intact. 

Stekker

Voor een fietsendrager of aanhangwagen voldoet een 7-polige stekker. Ga je de trekhaak gebruiken voor een caravan met constant stroomdraad (om bijvoorbeeld een koelkast te voeden) dan heb je de 13-polige stekker nodig.

Wegligging

De stand van de aangekoppelde caravan heeft vrijwel geen invloed op de wegligging van de combinatie, tenzij die stand wordt veroorzaakt door onjuiste belading. Slijtage van vering eventueel in combinatie met wisseling van diagonaalbanden naar radiaal exemplaren kunnen bij oudere caravans een schuine stand achterover veroorzaken. Hangt de caravan voorover? De oorzaak kan liggen aan de (over)belading van de auto, of slappe vering (met alle bagage in de kofferbak), in combinatie met een hoge kogeldruk. 

Losbreekremkabel

Een losbreekremkabel is verplicht voor een caravan met een oplooprem. Deze moet altijd op een juiste manier zijn bevestigd aan de trekhaak/trekauto. Heeft de trekhaak geen oogje voor bevestiging van de losbreekremkabel, dan is in de buurt van de trekhaak - onder de auto - meestal wel een bevestigingsoogje te vinden. Je kunt ook een speciaal hulpstuk aan de trekhaak monteren, ook bij een afneembare trekhaak. 

Gekraak en gepiep

Om gekraak en gepiep van een koppeling tegen te gaan kun je het beste de laklaag van de kogel schuren voordat je de koppeling gebruikt. Smeer eventueel wat vet op de kogel tegen het kraken als je geen gebruik maakt van een stabilisatorkoppeling. Gebruik NOOIT vet of andere smeermiddelen in combinatie met een stabilisatorkoppeling. De remvoering in de koppeling kan daar niet tegen! 

Kogeldruk

De kogeldruk is de naar beneden gerichte kracht die op de op de trekhaak rust. Deze kogeldruk bepaalt voor een groot deel het weggedrag van een combinatie. De manier waarop je de caravan belaadt, is weer bepalend voor de kogeldruk. Houd je aan de kogeldruk die de fabrikant van auto, trekhaak of caravan voorschrijft. Deze waarde staat in het instructieboekje of de bijgeleverde papieren.

Misschien vind je dit ook interessant

Trekautotesten
Rijden met de caravan
Tips tegen slingeren met de caravan