Veelgestelde vragen over ANWB Energie
Lees hier de vaakst voorkomende vragen over (het gebruik van) ANWB Energie.
Ben je op zoek naar de actuele uur- en dagtarieven voor stroom en gas? Je vindt ze hier.
Prijsplafond
Hoe werkt het prijsplafond met een uurtarief?
De mooiste oplossing was geweest als het prijsplafond ieder uur waarin de prijzen hoger liggen dan € 0,40 voor één kWh en € 1,45 voor één kuub gas zou aftoppen. Zo werkt het helaas niet.
Vanuit de overheid is bepaald dat de korting vanuit het prijsplafond over een minimale periode van één maand moet worden bekeken. In je maandbedrag is al een geschatte korting verwerkt. We bekijken vervolgens in eerste instantie op basis van jouw gemiddelde dynamische tarief van één maand wat je daadwerkelijke korting die maand had moeten zijn. Dat doen we iedere maand. Bij de jaar- of eindafrekening tellen we alle korting bij elkaar op en verrekenen we dat met de korting die al in je maandbedrag is verwerkt.
Blijkt dat de daadwerkelijke korting in jouw situatie hoger zou zijn als we jouw gemiddeld dynamische tarief het niet per maand, maar over de gehele periode tot de jaar- of eindrekening zouden berekenen, dan passen we de berekening waarbij de korting voor jou het hoogst is.
Wat merk ik van het prijsplafond in mijn maandbedrag?
In het maandelijkse voorschotbedrag zit al een korting voor het prijsplafond verwerkt. Deze korting is, net als je het maandbedrag, gebaseerd op basis van de actuele tarieven en een zo goed mogelijke voorspelling van de prijsontwikkelingen in de markt. De korting wordt gelijkmatig verdeeld over het hele jaar, zodat je iedere maand hetzelfde bedrag blijft betalen.
Mag ik niet verbruikt tegoed van het prijsplafond meenemen naar de volgende maanden?
Nee, daar gaan we niet vanuit. Uit onze analyses blijkt namelijk dat het in de meeste gevallen voor jou als klant voordeliger (lees: de korting is hoger) is om de definitieve korting per maand te bepalen en niet over de gehele periode tot de jaar- of eindafrekening. Dat betekent alleen ook dat je geen tegoed mag meenemen naar de volgende maanden.
Bij de jaar- of eindafrekening kijken wij alsnog of het voor jou niet toch voordeliger had geweest om wél niet verbruikt tegoed mee te nemen naar de volgenden maanden. Is dat het geval, dan passen we voor jou die rekenmethode toe.
Lees meer over het prijsplafond
Verandert er door het prijsplafond voor het terugleveren met zonnepanelen?
Nee, terugleveren met zonnepanelen blijft hetzelfde. Het enige waarbij zonnepanelen in het prijsplafond een rol bij spelen is om het netto-verbruik te bepalen: verbruik van het net - teruglevering. Het prijsplafond mag namelijk alleen worden toegepast op het netto-vebruik.
Lees meer over het prijsplafond
Salderen en terugleveren
Welke terugleververgoeding ontvang ik?
Net als de stroomtarieven bij een dynamisch energiecontract hangt ook de terugleververgoeding af van het moment waarop je teruglevert aan het stroomnet: het actuele uurtarief. Dit wisselt ieder uur. Met de jaarrekening wordt de balans opgemaakt. Daarin kennen we twee situaties:
- Je levert over een jaar bekeken MINDER terug dan dat je van het net afneemt aan stroom
Voor iedere kWh elektriciteit die je teruglevert aan het energienet ontvang je het in dat uur geldende stroomtarief inclusief belastingen en inkoopkosten.
Rekenvoorbeeld
Stel, je hebt op je jaarrekening 2.000 kWh van het net verbruikt en levert 1.500 kWh terug. Het gemiddelde inkooptarief van de stroom van het net was € 0,23. Op het moment van teruglevering was de inkoopprijs gemiddeld € 0,18. Je betaalt € 0,17 aan belastingen en inkoopkosten.
Stroomprijs
Deze ontvang je voor alle stroom die je hebt teruggeleverd:
€ 0,18 per kWh x 1.500 kWh = € 270
Belastingen en inkoopkosten
Deze krijg je terug voor alle stroom die je hebt teruggeleverd:
€ 0,17 per kWh x 1.500 kWh = € 255
Totale terugleververgoeding
€ 270 + € 255 = € 525 terugleververgoeding
- Je levert over een jaar bekeken MEER terug dan dat je van het net afneemt aan stroom
Als je meer teruglevert dan je verbruikt van het net, dan is er op de jaar- en/of eindrekening sprake van een zogenaamd overschot. Je ontvangt over de extra kWh die je teruglevert (dus: bovenop wat je over het jaar bekeken hebt verbruikt) alleen het in die uren geldende stroomtarief exclusief belastingen en inkoopkosten.
Rekenvoorbeeld
Stel, je hebt op je jaarrekening 2.000 kWh van het net verbruikt, maar levert 3.500 kWh terug. Het gemiddelde inkooptarief van de stroom van het net was € 0,23. Op het moment van teruglevering was de inkoopprijs gemiddeld € 0,18. Je betaalt € 0,17 aan belasting en overheidsheffingen.
Stroomprijs
Deze ontvang je voor alle stroom die je hebt teruggeleverd:
€ 0,18 per kWh x 3.500 kWh = € 630
Belastingen en inkoopkosten
Deze krijg je alleen terug tot en met het aantal kWh dat je over het jaar bekeken van het net hebt afgenomen (2.000 kWh). Alles wat je daarbovenop teruglevert (1.500 kWh), geldt als overschot. Voor deze teruggeleverde kWh krijg je geen belastingen en inkoopkosten terug:
€ 0,17 per kWh x 2.000 kWh = € 340
Totale terugleververgoeding
€ 630 + € 340 = € 970 terugleververgoeding
Is stroom terugleveren voordelig bij ANWB Energie?
Het verschil tussen ANWB Energie en veel andere energieleveranciers is dat je met het dynamische energiecontract van ANWB het actuele uurtarief ontvangt voor een teruggeleverde kWh en bij veel andere energieleveranciers een vastgesteld tarief. Dit kan hoger zijn dan het actuele uurtarief, maar ook lager. Dit hangt af van hoeveel vraag er ‘in Nederland’ is naar ‘jouw’ zonnestroom. De laatste jaren zie je ook de vaste teruglevertarieven dalen, omdat veel mensen tegelijk zonnestroom terug willen leveren aan het net. Het kabinet heeft al aangekondigd de salderingsregeling geleidelijk af te gaan bouwen, maar er wordt ook steeds vaker gesproken over het versneld afschaffen of aanpassen (naar bijvoorbeeld inkoopprijzen).
Idealiter gebruik je de opgewekte en groene stroom direct zelf. Helemaal wanneer er lage of zelfs negatieve stroomprijzen zijn. Daarmee voorkom je niet alleen een lage terugleververgoeding en dat je op een later moment duurdere en grijze stroom van het net moet afnemen, maar ook een overschot aan groene stroom op het net waar niks mee wordt gedaan.
Verandert mijn maandbedrag als ik (extra) zonnepanelen laat installeren?
Omdat je nu zelf (een deel van) de stroom die je verbruikt opwekt, zullen je energiekosten lager uitvallen. Wanneer je (extra) zonnepanelen hebt laten plaatsen kun je in Mijn ANWB Energie of in de app je maandbedrag zelf aanpassen.
Doet ANWB mee aan de Postcoderoosregeling/Regeling Verlaagd Tarief?
Jazeker, ook wij doen mee! Hoe? Jouw Postcoderoos-coöperatie stuurt jou jaarlijks een overzicht met hoeveel energie je bij hen hebt opgewekt. Als je dit overzicht opstuurt via het contactformulier, betalen wij over de energie die is opgewekt gedurende jouw klantperiode bij ons de energiebelasting terug. Ook wel Regeling Verlaagd Tarief genoemd.
Hoe kan het dat de app van mijn zonnepanelen een ander getal dan ANWB geeft?
Dat komt doordat de app van je panelen alle opwek laat zien. De app van ANWB geeft alleen de teruglevering aan. Een gedeelte van je opgewekte stroom verbruik je al direct zelf en gaat niet langs de meter.
Verandert er door het prijsplafond voor het terugleveren met zonnepanelen?
Nee, terugleveren met zonnepanelen blijft hetzelfde. Het enige waarbij zonnepanelen in het prijsplafond een rol bij spelen is om het netto-verbruik te bepalen: verbruik van het net - teruglevering. Het prijsplafond mag namelijk alleen worden toegepast op het netto-vebruik.
Lees meer over het prijsplafond
Dynamisch energiecontract
Wat is beter voor mij: een dynamisch of een vast tarief?
Met ons dynamische tarief:
- Gemiddeld over de jaren goedkoper uit
- Profiteren van uren met goedkope stroom
- Maar: je exacte tarieven zullen wisselen, waardoor het soms verstandig kan zijn om je maandbedrag tussentijds te verhogen óf juist verlagen natuurlijk
Met een vast tarief bij een andere leverancier:
- Je exacte tarieven staan vast voor een bepaalde periode (vaak zes maanden of een jaar), waardoor je maandbedrag pas daarna omhoog of omlaag gaat
- Maar: soms even goedkoper, maar gemiddeld over de jaren duurder uit
- Maar: niet profiteren van uren met goedkope stroom
Waarom is een dynamisch tarief gemiddeld voordeliger?
De inkoopprijs van stroom is elk uur anders, die van gas elke dag. Uiteraard kan het dus voorkomen dat een vast tarief even goedkoper is dan onze dynamische variant, maar op de lange termijn zal een vast tarief altijd duurder uitvallen. Als je voor een vast tarief kiest, dan krijg je namelijk een soort gemiddelde van ons dynamische tarief, maar dan met winstopslag en veiligheidsmarge erbovenop zodat de leverancier minder risico loopt. De inkoopprijs is immers voor elke leverancier hetzelfde.
Een dynamisch tarief, maar ik betaal een vast maandbedrag: hoe werkt dat?
Je maandbedrag is een voorschot op je werkelijke energiekosten in een jaar. Zo voorkomen we dat je elke maand een ander bedrag betaalt. Je werkelijke kosten verschillen namelijk flink tussen zomer en winter. Het maandbedrag werkt bij ons dynamische tarief iets anders dan bij een vast tarief. Wij berekenen je maandbedrag met jouw opgegeven verbruik en met een zo goed mogelijke schatting van de (door alle leveranciers) verwachte inkoopprijzen. Dus niet met een tarief dat vaststaat voor een (half) jaar. Wij willen er doorlopend voor zorgen dat alle vaste maandbedragen die je betaalt precies jouw werkelijke energiekosten in dat jaar gaan afdekken.
Waar kan ik de inkoopprijzen van stroom en gas vinden?
In dit overzicht en in de app van ANWB Energie worden iedere dag om 15:00 uur de stroomtarieven voor de dag erna bekend gemaakt. Zo kun je zien wanneer het voordelig is om je elektrische auto te laden of de wasmachine aan te zetten. Gas is een dagprijs en wordt 's nachts bijgewerkt voor de volgende 24 uur (6:00 tot 6:00). Ook vind je er terug wat de tarieven de afgelopen jaren zijn geweest. Zo kun je over een langere periode een goede vergelijking maken met de traditionele vaste tarieven.
Moet ik opletten wanneer ik stroom verbruik?
Nee, dat moet niet. Met een energieverbruik zoals gebruikelijk voor de meeste huishoudens ben je met ANWB Energie gemiddeld voordeliger uit dan bij energieleveranciers met een vast tarief. Het levert wél aanvullende besparingen op als je grootverbruikers, zoals een wasmachine, wasdroger of vaatwasser juist aanzet tijdens uren dat elektriciteit goedkoper is. Daarnaast kun je veel extra besparen door je elektrische auto slim te laden, op momenten dat de stroomprijs laag is. Apparaten als de tv en lampen verbruiken zo weinig stroom dat deze weinig invloed hebben op je energierekening.
Hoe kan ik mijn verbruik afstemmen op de inkoopprijs van gas?
De inkoopprijs van gas verschilt niet per uur, maar per dag. Bij stroom kun je wassen en de elektrische auto laden tijdens de uren dat elektriciteit goedkoop is. Maar je gasverbruik kun je dus nauwelijks verplaatsen. Wél laten we in de app je verbruik en kosten in elk uur op de dag zien. Zo zie je hoeveel je mogelijk kan besparen door de verwarming op tijd een graadje lager te zetten of wat korter en minder heet te douchen. Ook informeren we je over wat de prijzen doen en tips om verbruik te verlagen.
Wat als de inkoopprijzen van stroom en gas ineens langere tijd hoger zijn dan verwacht?
Bij het berekenen van je maandbedrag houden we al rekening met de verwachte inkoopprijzen. Maar wat als die tóch anders zijn dan iedereen verwacht? We sturen je een bericht als het volgens ons verstandig is om je maandbedrag te controleren en eventueel aan te passen. Dit doe je eenvoudig in de app. Hiermee voorkomen we dat je veel geld terugkrijgt of juist moet bijbetalen bij de jaarrekening. En spreiden we meteen ook zoveel mogelijk je kosten als de inkoopprijzen helaas toch hoger zijn. Zo beweegt je maandbedrag mee met de inkoopprijzen, maar ben je gemiddeld over de jaren het meest voordelig uit.
Lees meer over de risico's van een dynamisch energiecontract.
Hoe kan de ANWB energie leveren tegen inkoopprijs?
We berekenen geen winstopslag op de inkoopprijs van een door jou verbruikte kWh of m3 gas, zoals in de energiemarkt gebruikelijk is. We verdienen dus niet meer als jij meer energie verbruikt. In plaats daarvan hanteren we een vast bedrag van 7 euro per maand aan vaste leveringskosten voor elektriciteit en 7 euro per maand voor gas. Eigenlijk dus abonnementskosten om altijd energie geleverd te krijgen tegen inkoopprijs. Het grootste gedeelte hiervan dekt onze bedrijfskosten, een kleiner deel is onze winst waarmee we ervoor kunnen zorgen dat we je de best mogelijke dienstverlening (blijven) bieden.
Wat zijn de inkoopkosten?
De inkoopkosten bedragen € 0,0212 per kWh en € 0,0828 per kuub gas (incl. btw). Deze komen naast de energiebelasting bovenop de actuele tarieven en bestaan uit vier onderdelen:
- De transactiekosten die aan ons worden doorberekend bij het inkopen van elektriciteit en gas voor jou op de energiemarkt.
- De kosten voor het in balans houden van vraag en aanbod op het elektriciteits- en gasnet. Deze worden aan alle leveranciers doorberekend door de netbeheerders. Lees hier meer over hoe de energiemarkt werkt.
- De kosten voor Garanties van Oorsprong van in Nederland duurzaam opgewekte elektriciteit en CO2-compensatie voor gas. Hier vind je meer over hoe groen groene energie echt is.
- De kosten voor het transport van gas en aanleg en onderhoud van gasleidingen. In Nederland is Gasunie daar de verantwoordelijke partij voor. Voorheen was dit een aparte regel op de energierekening: de zogenaamde Regiotoeslag.
Alle vier de onderdelen worden zonder opslag voor de ANWB in de inkoopkosten verwerkt. Als de kosten die aan ons worden doorberekend stijgen, dan verhogen wij de inkoopkosten. Dalen ze, dan verlagen wij deze.
Is ANWB Energie alleen voor mensen met een elektrische auto?
Nee. Met het dynamische tarief van ANWB Energie ben je gemiddeld over de jaren voordeliger uit, ook (nog) zonder elektrische auto. Zodra je wel elektrisch gaat rijden, wordt je voordeel alleen maar groter.
Is jullie stroom en gas (echt) groen?
Wij leveren 100% gecertificeerde Nederlandse stroom uit wind en zon. In ons stroometiket zie je terug dat we met Garanties van Oorsprong (GvO’s) garanderen dat al jouw stroom duurzaam wordt opgewekt in Nederland. Maar dat is slechts op papier: wat als de zon niet schijnt én het niet waait? De ANWB wil er juist voor zorgen dat we samen duurzaam opgewekte stroom optimaal benutten en onnodige inzet van kolen- en gascentrales terugdringen. Ook over hoe we de CO2 compenseren van het gas dat je verbruikt.
Levert de ANWB ook gas uit Rusland?
Ja en nee. Bij het uitbreken van de oorlog in Oekraïne leverde Rusland naar schatting 40% van het gas in Europa. Het gas dat wij leveren wordt niet direct ingekocht bij Russische partijen, maar al het gas wat wereldwijd gewonnen wordt, komt samen op de internationale gasmarkt. Al dat gas komt uit allerlei landen en zo ook (nog) uit Rusland.
Overstappen
Is overstappen naar ANWB Energie moeilijk?
Nee! Overstappen is heel eenvoudig. Jij vult je gegevens in, we vragen je om de eerste maandfactuur te voldoen en wij regelen stap voor stap de gehele overstap, inclusief het opzeggen van je oude contract. Let op: Bij een verhuizing moet je zelf je oude contract bij je huidige energieleverancier opzeggen.
Hoe weet ik dat mijn overstap naar ANWB Energie is geregeld?
Je ontvangt eerst een welkomstmail met het verzoek om je wachtwoord in te stellen voor Mijn ANWB Energie en de app. Daarna bevestigen we je energiecontract en sturen het via e-mail naar je toe. Als je de eerste maandfactuur hebt voldaan, starten we op de afgesproken datum met leveren van energie. Ook hiervan ontvang je een bevestiging via e-mail.
Betaal ik extra als ik overstap?
Wij brengen geen extra kosten in rekening als je naar ANWB Energie overstapt. Let op: heb je nu een vast energiecontract bij je huidige energieleverancier en zeg je dat contract voor de einddatum op, dan kan die leverancier een opzegboete in rekening brengen. ANWB Energie kan niet controleren of de einddatum van een contract bij een andere leverancier klopt. Controleer dit dus goed en voorkom extra kosten.
Moet ik mijn oude leverancier zelf opzeggen?
Nee, wij zeggen jouw oude energiecontract op. Wij zorgen er dus voor dat op de startdatum van jouw energiecontract de overstap van je oude energieleverancier naar ons is geregeld. Let op: wij kunnen niet zien wanneer jouw oude contract bij je huidige energieleverancier afloopt. Controleer zelf de juiste datum, zo voorkom je een opzegboete.
Je gaat verhuizen
Ga je verhuizen en vraag je een energiecontract aan voor je nieuwe adres? In dat geval moet je zelf het oude contract opzeggen bij je huidige energieleverancier.
Ik ga verhuizen en heb met spoed een energiecontract nodig
Je hoeft je geen zorgen te maken dat je in een woning zonder stroom en/of gas terecht komt. Ook al is het contract van de oude bewoners of (in het geval van nieuwbouw) de aannemer al opgezegd zorgt de netbeheerder dat er op het adres energie is totdat het nieuwe energiecontract ingaat.
Bij een verhuizing kun je bij je aanmelding zelf een ingangsdatum kiezen. In principe kunnen we binnen 2 dagen al leveren, maar maak je dus geen zorgen: in de meeste gevallen is er geen échte spoed.
Moet ik een waarborgsom betalen als ik naar ANWB Energie overstap?
Nee, bij ANWB Energie hoef je geen waarborgsom te betalen als je naar ons overstapt.
Hoe geef ik een verhuizing door?
Voor de traditionele energiecontracten was het de moeite waard om je lopende energiecontract mee te nemen naar het nieuwe adres. Daarmee behield je dan je huidige energietarieven. Omdat een dynamisch energiecontract werkt met tarieven die ieder uur anders zijn, is het niet meer noodzakelijk om je energiecontract over te zetten naar je nieuwe woning.
Als je gaat verhuizen werkt het als volgt:
- Log in bij Mijn ANWB Energie.
- Klik nu rechtsboven op je huidige adres en ga naar 'contract toevoegen' toe;
- Voer daar het adres en verbruik van je nieuwe woning in en vraag opnieuw een energiecontract aan.
- Je ontvangt dan weer een nieuw contract en een betaalverzoek om het eerste maandbedrag op het nieuwe adres per iDEAL te betalen.
- Om het contract van je huidige adres te laten beëindigen vul je dit formulier in. Wij zorgen dat het contract eindigt op de door jou gewenste datum.
Energiecontract
Wat is de looptijd van mijn energiecontract?
Je contract bij ANWB Energie is maandelijks opzegbaar. Je zit dus geen jaar of langer aan ons vast, zoals bij veel andere energieleveranciers. We hanteren één maand opzegtermijn.
Waar vind ik alle voorwaarden en andere relevante documenten?
We hebben alle belangrijke voorwaarden, documenten en formulieren voor op je één pagina gezet, deze vind je hier.
Hoe kan ik mijn energiecontract opzeggen of annuleren?
Annuleren
Zijn we nog niet gestart met energie leveren en wil je je energiecontract annuleren? Dat kan. Je hebt altijd een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Zodra wij je annulering hebben verwerkt, sturen we je een e-mail om dit te bevestigen. Ik wil mijn energiecontract annuleren.
Opzeggen
Als we al energie op jouw adres leveren kun je met één maand opzegtermijn kosteloos je energiecontract bij ons opzeggen. Op de laatste dag dat wij energie leveren sturen we je daarvan de bevestiging. Opzeggen is alleen nodig als je gaat verhuizen. Stap je op hetzelfde adres over naar een andere leverancier zullen zij je contract bij ons opzeggen. Ik wil mijn energiecontract opzeggen.
Is er een opzegboete bij ANWB Energie?
Nee. Ons energiecontract is maandelijks opzegbaar, zonder dat daar extra kosten voor in rekening worden gebracht. Je zult dus nooit een opzegboete krijgen.
Ik ga gasvrij wonen. Hoe kan ik mijn gas-aansluiting opzeggen?
Ga je gasvrij wonen en wil je jouw gas-aansluiting (contract) opzeggen? Dat kan! Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met jouw netbeheerder hebt opzeggen. Je dient zelf de verwijdering van je gasaansluiting aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl.
De netbeheerder zal dan zorgdragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kun je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van je gasaansluiting. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden, die de netbeheerder bij jou in rekening brengt. Het verwijderen van je gasaansluiting is kosteloos. Het blijft echter belangrijk dat je wel actief de aanvraag tot verwijdering doet via www.mijnaansluiting.nl. Zorg dat je daarna contact met ons opneemt om te laten weten per welke datum jouw gasaansluiting wordt afgesloten door de netbeheerder. Dan passen wij je energiecontract en maandbedrag aan.
Heeft de ANWB ook een modelcontract?
Ja, als energieleverancier is het aanbieden van een modelcontract wettelijk verplicht. Het modelcontract is een minder voordelig contract dan het dynamische energiecontract van ANWB. Het modelcontract vind je hier.
Slimme meter
Wat is een slimme meter?
Een slimme energiemeter houdt niet alleen bij hoeveel gas of elektriciteit je hebt gebruikt, maar ook wanneer. Daarnaast geeft een slimme meter de meterstanden automatisch door aan je energieleverancier. Je hoeft dus niet meer zelf de meterstanden op te nemen en door te geven.
Waarom heb ik een slimme meter nodig voor ANWB Energie?
Bij ANWB Energie werken we met een dynamisch uurtarief. Je energietarief kan op het ene moment van de dag lager zijn dan op het andere moment. Daarom moeten we niet alleen weten hoeveel stroom en gas je verbruikt, maar ook wanneer je dit verbruikt. Zo kunnen we jou de eerlijkste prijs voor energie rekenen.
Ik heb geen slimme meter, maar wil wel ANWB Energie
Het merendeel van de huizen is ondertussen al uitgerust met een slimme meter, maar nog niet allemaal. Heb jij nog geen slimme energiemeter en wil je deze aanvragen? Dan kun dat je het beste zelf doen via de de netbeheerder van jouw regio. Dat is veelal ook nog eens gratis. Houd er wel rekening mee dat het plaatsen van de meter gemiddeld zo'n 10 weken op zich laat wachten.
Mijn slimme meter geeft de melding ‘administratief UIT’
Als je slimme meter deze melding geeft, dan zijn de slimme functionaliteiten uitgeschakeld. Je slimme meter functioneert dan als een ouderwetse energiemeter, die enkel bijhoudt wat je verbruik is en de meterstanden niet automatisch doorgeeft aan de energiemaatschappij. Je regionale netbeheerder kan de slimme meter weer ‘AAN’ zetten.
Worden mijn gegevens doorgegeven of verkocht?
Absoluut niet. Alleen jij, je regionale netbeheerder en je huidige energieleverancier kunnen de gegevens die uit je slimme meter komen inzien. Deze gegevens worden nooit gedeeld met andere partijen.
Waar kan ik mijn meterstanden doorgeven?
Simpel: nergens! Voor ANWB Energie heb je een slimme energiemeter nodig en die geeft alle meterstanden automatisch aan ons door. Daar hoef je zelf dus niets voor te doen. Wel zo makkelijk.
Mijn slimme meter is wel besteld, maar nog niet geïnstalleerd. Kan ik toch al starten?
Dat is mogelijk. Als je een slimme meter hebt aangevraagd bij je netbeheerder, maar deze nog niet is geïnstalleerd kun je toch starten. We vragen je dan om de bevestiging van je netbeheerder over de aanstaande slimme meter met ons te delen. Als we die hebben ontvangen kunnen we de levering alvast starten. Dat betekent helaas wel dat we je verbruik nog niet op uurniveau kunnen uitlezen en dus ook niet de dynamische uurtarieven kunnen hanteren. We rekenen dan achteraf af op basis van je profiel dat wij als leverancier ontvangen van je netbeheerder, samen met de gemiddelde prijs per dag per kWh en/of kuub gas voor de periode waarin je zonder slimme meter klant bent geweest. Je verbruik wordt dan ook nog niet zichtbaar in onze app.
Op de dag dat wij starten met de levering vragen we je dan ook nog de startstanden van je meter aan ons door te geven.
Inzicht in verbruik, prijzen en kosten
Hoe wordt mijn maandbedrag berekend?
Het maandbedrag is een voorschot op je werkelijke energiekosten in een jaar. Zo voorkomen we dat je elke maand een ander bedrag op je factuur krijgt. De werkelijke verbruikskosten kunnen namelijk flink verschillen tussen zomer en winter. We berekenen je maandbedrag met jouw (opgegeven) verbruik en met een zo goed mogelijke schatting van de (door alle leveranciers) verwachte inkoopprijzen. Zo willen we ervoor zorgen dat alle vaste maandbedragen die je betaalt precies jouw werkelijke energiekosten in dat jaar gaan afdekken.
Wil je weten hoe je maandbedrag is opgebouwd? Klik dan tijdens je aanmelding op “Prijsopbouw”. Leveren wij je al energie? Dan is de prijsopbouw in jouw energiecontract terug te vinden op de allerlaatste pagina of op je maandfactuur.
Waar vind ik hoe mijn energieprijs of -tarief is opgebouwd?
In jouw energiecontract en in elke maandfactuur staat op de laatste pagina de prijsopbouw uitgebreid weergegeven. Je energieprijs bestaat uit meerdere onderdelen. Niet alleen de kosten van een kWh stroom of m3 gas, maar ook belastingen en netbeheerkosten. Deze laten wij zien in de prijsopbouw.
Wat zijn netbeheerkosten?
Dit zijn kosten voor je regionale netbeheerder. Zij onderhouden het energienet, zorgen ervoor dat de stroom en gas bij jou huis komen en dat je energiemeter werkt. Voor het gemak is er wettelijk vastgelegd dat deze netbeheerkosten worden geïnd door je energieleverancier.
Wat zijn de inkoopkosten?
De inkoopkosten bedragen € 0,0212 per kWh en € 0,0828 per kuub gas (incl. btw). Deze komen naast de energiebelasting bovenop de actuele tarieven en bestaan uit vier onderdelen:
- De transactiekosten die aan ons worden doorberekend bij het inkopen van elektriciteit en gas voor jou op de energiemarkt.
- De kosten voor het in balans houden van vraag en aanbod op het elektriciteits- en gasnet. Deze worden aan alle leveranciers doorberekend door de netbeheerders. Lees hier meer over hoe de energiemarkt werkt.
- De kosten voor Garanties van Oorsprong van in Nederland duurzaam opgewekte elektriciteit en CO2-compensatie voor gas. Hier vind je meer over hoe groen groene energie echt is.
- De kosten voor het transport van gas en aanleg en onderhoud van gasleidingen. In Nederland is Gasunie daar de verantwoordelijke partij voor. Voorheen was dit een aparte regel op de energierekening: de zogenaamde Regiotoeslag.
Alle vier de onderdelen worden zonder opslag voor de ANWB in de inkoopkosten verwerkt. Als de kosten die aan ons worden doorberekend stijgen, dan verhogen wij de inkoopkosten. Dalen ze, dan verlagen wij deze.
Waar kan ik mijn energieverbruik en -kosten inzien?
Via Mijn ANWB Energie en de app krijg je eenvoudig en duidelijk inzicht in je energieverbruik en de daarbij behorende kosten. Je kunt per uur zien hoeveel energie je verbruikt hebt en wat op dat moment de kosten zijn geweest.
Waarom is het overzicht van mijn energieverbruik en -kosten niet actueel?
De meterstanden ontvangen wij van je regionale netbeheerder. Hier zit altijd een vertraging in van één of enkele dagen. Als je tot langer dan een week terug geen inzicht hebt in je energieverbruik en -kosten, neem dan contact met ons op. Vermeld daarbij tot welke datum je wél het verbruik kunt inzien.
Hoe berekenen jullie mijn ‘Verwachte kosten’ in Mijn ANWB Energie en de app?
Dit berekenen we op basis van jouw maandbedrag. Dit is een voorschotbedrag op je werkelijke energiekosten. Jouw maandbedrag verdelen we over de seizoenen op basis van verbruiksgegevens op jouw adres uit het verleden. In de winter wordt er immers gemiddeld (veel) meer energie verbruikt dan in de zomer, vooral voor de verwarming van onze huizen. Op deze manier proberen wij jouw verwachte kosten zo nauwkeurig mogelijk in te schatten.
Geld terugkrijgen
Zijn je totale energiekosten in een jaar lager dan het totaal van alle maandfacturen die je betaald hebt? Dan is er sprake van een besparing en ontvang jij geld van ons terug. Wij proberen binnen 10 werkdagen te betalen.
Geld bijbetalen
Zijn je totale energiekosten in een jaar hoger dan het totaal van alle maandfacturen die je betaald hebt? Dan moet je het verschil bijbetalen. In het geval van een bijbetaling innen wij het door jou bij te betalen bedrag automatisch als je ons hiervoor hebt gemachtigd. Betaal je handmatig, dan krijg je van ons een iDEAL-betaallink. Tip: controleer regelmatig of je maandbedrag nog overeenkomt met je werkelijke verbruik. We sturen je iedere drie maanden per mail een herinnering.
Wat betekent ‘Tussenstand’ in Mijn ANWB Energie en de app?
Als je in Mijn ANWB Energie of de app kiest voor ‘Tussenstand’, dan kun je in de grafiek per maand zien wat je werkelijke energiekosten waren en wat je verwachte energiekosten waren/zijn. Als je werkelijke energiekosten lager waren, dan heb je een besparing en dat is het doel natuurlijk!
Waar kan ik van tevoren de prijs van stroom (per uur) en van gas (per dag) zien?
Wij leveren je energie tegen inkoopprijs. Dit is de uurprijs van een kWh elektriciteit en de dagprijs van een m3 gas op de groothandelsmarkt, waar alle energieleveranciers hun stroom en gas inkopen. Je kan hier altijd een dag van tevoren zien wat stroom en gas de volgende dag kosten. In Mijn ANWB Energie en de app kun je dit uiteraard ook vinden.
Gegevens wijzigen
Kan ik mijn maandbedrag wijzigen?
Verbruik je meer of juist minder energie dan je vooraf had ingeschat? Dan kun je je maandbedrag op ieder moment tussentijds aanpassen, zodat je aan het eind van het jaar niet onverhoopt een flinke eindrekening krijgt of juist maandelijks via je maandfactuur een onnodig hoog voorschot betaalt. Wij helpen je daarbij, je krijgt elke maand een overzicht van je werkelijke verbruik en elke drie maanden een e-mail voor een check of je maandbedrag nog klopt.
Via Mijn ANWB Energie of via de app kun je je maandbedrag op ieder moment herberekenen en aanpassen. Ga hiervoor naar ‘Instellingen’ druk vervolgens op ‘Gegevens wijzigen’ en kies voor ‘Maandbedrag’. Wij berekenen je maandbedrag opnieuw op basis van jouw (aangepaste) verbruik, het al betaalde voorschot en het aantal resterende maanden tot je jaarrekening.
We doen ons best een zo nauwkeurig mogelijke inschatting van je verbruik te maken. Denk je dat we toch iets te hoog of te laag zitten? Neem dan hier contact op met onze klantenservice. Samen kunnen we het maandbedrag dan zo goed mogelijk afstemmen op jouw persoonlijke situatie.
Geef je de wijzigingen voor de 22e aan ons door? Dan is dit de 23e van dezelfde maand al terug te zien op je nieuwe maandfactuur.
Waar kan ik welke gegevens wijzigen?
In de app of in ANWB Energie kun je zelf de volgende zaken makkelijk aanpassen (Wachtwoord vergeten?):
- Het maandbedrag opnieuw berekenen op basis van de actuele en de te verwachten in inkoopprijzen
(de factuur wordt iedere maand op de 23e verstuurd. wijzigingen voor de 22e worden daarin al direct meegenomen). - Je verbruik aanpassen
- Je emailadres
- Je telefoonnummer
- Het factuuradres
- De betaalmethode wijzigen of een machtiging afgeven voor een ander rekeningnummer (voor de automatische incasso)
Wil je de naam van de contractant wijzigen in verband met de btw-teruggave bij de aanschaf van zonnepanelen? Neem dan telefonisch contact met ons op.
Hoe geef ik een verhuizing door?
Voor de traditionele energiecontracten was het de moeite waard om je lopende energiecontract mee te nemen naar het nieuwe adres. Daarmee behield je dan je huidige energietarieven. Omdat een dynamisch energiecontract werkt met tarieven die ieder uur anders zijn, is het niet meer noodzakelijk om je energiecontract over te zetten naar je nieuwe woning.
Als je gaat verhuizen werkt het als volgt:
- Log in bij Mijn ANWB Energie.
- Klik nu rechtsboven op je huidige adres en ga naar 'contract toevoegen' toe;
- Voer daar het adres en verbruik van je nieuwe woning in en vraag opnieuw een energiecontract aan.
- Je ontvangt dan weer een nieuw contract en een betaalverzoek om het eerste maandbedrag op het nieuwe adres per iDEAL te betalen.
- Om het contract van je huidige adres te laten beëindigen vul je dit formulier in. Wij zorgen dat het contract eindigt op de door jou gewenste datum.
Jaar- of eindafrekening en facturen
Wanneer krijg ik mijn jaar- of eindafrekening?
De jaar- of eindafrekening ontvang je binnen 6 weken nadat we 12 maanden hebben geleverd of nadat je het contract hebt beëindigd. De meterstanden zijn automatisch opgehaald uit jouw slimme energiemeter. Je hoeft dus niet zelf de meterstanden op te nemen en aan ons door te geven. In de jaar- of eindafrekening staat de verrekening van alle betaalde maandfacturen die je aan ons betaald hebt en je werkelijke energiekosten voor die periode.
Geld terugkrijgen
Zijn je totale energiekosten over die periode lager dan het totaal van alle maandfacturen die je betaald hebt? Dan ontvang jij geld van ons terug. Wij proberen binnen 10 werkdagen te betalen.
Geld bijbetalen
Zijn je totale energiekosten over die periode hoger dan het totaal van alle maandfacturen die je betaald hebt? Dan moet je het verschil bijbetalen. In het geval van een bijbetaling innen wij het door jou bij te betalen bedrag automatisch als je ons hiervoor hebt gemachtigd. Betaal je handmatig, dan krijg je van ons een iDEAL-betaallink. Tip: controleer regelmatig of je maandbedrag nog overeenkomt met je werkelijke verbruik. Wij houden dit natuurlijk ook voor je in de gaten.
Waar kan ik mijn jaar- of eindafrekening vinden?
Je ontvangt de jaar- eindafrekening van ons per e-mail. Je kunt de jaarrekening ook terugvinden in Mijn ANWB Energie en de app onder 'Facturen'. Hier vind je naast de maandfacturen ook de jaar- en eindrekening(en).
Hoe voorkom ik dat ik bij moet betalen bij mijn jaarrekening?
We helpen jou op drie manieren om dit te voorkomen. Ten eerste controleren we bij je aanvraag het verwachte energieverbruik op jouw adres om je maandbedrag meteen zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen. Ten tweede bieden we je daarna altijd inzicht in je werkelijke verbruik en kosten ten opzichte van je maandbedrag. Dit doen we via Mijn ANWB Energie en de app. Ten derde ontvang je elke drie maanden een e-mail van ons met een herinnering om te controleren of je maandbedrag nog klopt. Als je dan bijv. ziet dat je meer energie bent gaan verbruiken, dan kun je direct je maandbedrag aanpassen. Zo voorkomen we dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen.
Wat is het verschil tussen het maandbedrag en de jaar- of eindrekening?
Het maandbedrag is een voorschotbedrag op je werkelijke energiekosten. Na elke twaalf maanden van energielevering ontvang jij een jaarrekening op basis van die werkelijke energiekosten. Een eindrekening lijkt op een jaarrekening, maar krijg je alleen als je je energiecontract bij ons hebt opgezegd.
Zijn de kosten op je jaar- of eindrekening voor de energie die je hebt verbruikt lager dan het totaal van alle facturen van de maandbedragen die je al aan ons hebt betaald, dan ontvang jij geld van ons terug. Wij proberen altijd binnen 10 werkdagen uit te betalen als jij geld van ons ontvangt. Zijn deze kosten hoger dan het totaal van alle maandfacturen die je al aan ons hebt betaalt, dan vragen wij je bij te betalen. In het geval van een bijbetaling innen wij het door jou bij te betalen bedrag automatisch als je ons hiervoor hebt gemachtigd. Als je altijd handmatig betaalt, ontvang je een factuur met iDEAL-link.
Via Mijn ANWB Energie en de app kun je zien hoeveel je werkelijk verbruikt hebt ten opzichte van het bedrag dat je betaald hebt met de maandfacturen.
Wanneer ontvang ik de eerste factuur?
Je betaalt via je maandfactuur een maandbedrag als voorschot voor de komende maand. Wij sturen twee weken voor we starten met leveren van energie een eerste factuurmail met een iDEAL-betaallink. Deze nota dien je handmatig over te schrijven of via iDEAL te voldoen, óók als je gekozen hebt voor betaling via automatische incasso.
Hierna ontvang je volgende maandfacturen op de 23e van iedere maand en deze nota’s zullen rond de 25e van elke kalendermaand geïncasseerd worden. Heb jij gekozen voor handmatig betalen met iDEAL, dan ontvang je iedere 23e van de maand een factuurmail met een persoonlijke betaallink. De betaaltermijn voor handmatig betalen is 10 dagen.
Kan ik mijn betaalmethode wijzigen?
Je kan de betaalmethode wijzigen door in de inloggen bij Mijn ANWB Energie of via de app. Ga naar het tabblad 'Mijn gegevens' en klik vervolgens op 'Gegevens wijzigen'. Daar vind je ook het onderwerp 'Betaalmethode'.
Kan ik een betalingsregeling treffen?
Lukt het niet om jouw openstaande factuur in één keer of op tijd te betalen? Dan kijken wij graag samen met jou naar een oplossing. Neem dan hier contact op met onze klantenservice voor de mogelijkheden en voorwaarden van een betalingsregeling.
Staat je vraag er niet tussen?
Je kunt ons altijd bellen of mailen. Ga naar contact voor meer informatie.
Deel deze pagina