Wonen aan het werk-route

Nederland, Flevoland, Almere

53
52
50
76
83
77
75
35
01
03
53

De woning met tuin is het popu­lairste woningtype onder woning­zoekenden. Almere telt jaarlijks veel nieuwkomers, maar daarnaast verhuizen de inwoners zelf massaal binnen de stad op zoek naar een nog betere woning. Behalve het huis met de tuin willen steeds meer woonconsumenten dat hun woning iets extra’s heeft. Dat het modern en milieuvriendelijk is, een bijzon­der ontwerp heeft en een ruimte om thuis te kunnen werken. Maar vooral: bos en water in de buurt.

Werkzaamheden - Routeomleiding
Vanwege de verbouwing van NS-station Almere Centrum (tot zomer 2022) en de Floriade Expo (tot oktober 2022) zijn er omleidingen op de route. Volg de gele borden samen met onderstaande  routebeschrijving voor de omleiding tussen de knooppunten 52–50 (eerst F, dan S en tot slot A) en voor het traject 83–77 / 77–75 (knooppunt 77 is tijdelijk buiten gebruik). De route is hierdoor circa 5 kilometer langer.

Tip: Fiets deze route via de gratis ANWB Eropuit app. Zoek de route in de app via de filters. Onderweg zie je op het kaartje waar je bent, zo kun je niet verdwalen.

Vanwege de verbouwing van NS-station Almere Centrum (tot zomer 2022) en de Floriade Expo (tot oktober 2022) zijn er omleidingen op de route. De route is hierdoor circa 5 kilometer langer

NS-station Almere Centrum
Volg de gele borden voor de omleiding tussen de knooppunten 52–50 (eerst F, dan S en tot slot A); 100 meter voor het einde van omleiding A linksaf, Beetdhouwerpad (fietspad). Daarna knooppunt 76 weer volgen.

Floriade  Expo 2022
Ga bij knooppunt 83 rechtsaf en volg de gele omleidingsborden (knooppunt 77 is buiten gebruik). Na MacDonalds rechts aanhouden en daarna linksaf over de cortenstalen brug (Limburgsebrug). Volg daarna de bordjes naar knooppunt 75 en ga verder op de normale route.

Fietsveiligheid route-informatie: houd op deze route rekening met onderstaande punten; pas je snelheid aan, houd rekening met tegenliggers en ga waar nodig achter elkaar rijden.
• Langs de gehele route bevinden zich veel bruggetjes, deze hebben allemaal een ‘rijbaanscheiding’ (en autoversperring) van 2x een rood-wit paaltje.
• Let bij de Baarsbrug tussen 53 en 52 op de forse betonnen paal midden op het pad, aan de overzijde van de brug! 
• Tussen 50 en 76 staan er midden op het rode plaveisel twee beweegbare zuilen (autoversperring) midden op het pad.
• Bij knooppunt 75 maakt de route een scherpe draai richting 35, het talud van de brug op (fietspad loopt dus tevens omhoog).

Toegankelijkheid: deze route is in principe geschikt voor extra brede fietsen (driewielers, bakfietsen, etc.), mist men rekening houdt met bovengenoemde punten; let met name op de hinderlijke paaltjes!

De Waterwijk (begin jaren tachtig aangelegd) is de laatste wijk uit de periode van de naoorlogse woningnood. Het opvallendste is de haast waarmee de wijk is opgezet. Hij heeft daardoor een wat rommelig karakter.

Een deel van de Filmwijk heeft de plattegrond van een half filmblik. Dit deel is het resultaat van de zogenaamde buitenexpositie van de Bouwrai die in 1992 plaatsvond. Architecten, bouwers en overheid lieten er zien wat toen de nieuwste woningtrends waren.

Ondanks de formidabele bouwactiviteiten beleven de inwoners het groen als een van de karakteristiekste aspecten van hun stad. Almere bestaat uit verschillende stadsdelen waartussen brede groene lobben liggen. De filosofie daarachter is dat zo veel mogelijk woningen dicht bij het groen moeten liggen. Het Weerwater is een natte uitloper van zo’n groene lob. Het brengt de buitenruimte naar de rand van het stadscentrum.

Het nieuwe deel van het stadscentrum langs het Weerwater is ontworpen door architect Rem Koolhaas. Heel tegendraads brengt hij de auto weer in het stadscentrum, terwijl veel andere steden het populaire vervoermiddel juist proberen te verbannen. Koolhaas heeft daarvoor een gelaagde stad ontworpen: de auto onderop en het stadsleven erbovenop. Een deel van het nieuwe centrum heeft daarom een gebogen maaiveld gekregen. Eronder rijden en staan de auto’s, liggen fietspaden, is de busbaan met zijn bushaltes en zijn de ingangen van supermarkten. Op het gebogen maaiveld liggen de straten en pleinen die het hart van de stad vormen en het domein van de voetganger zijn. Hier kan men echt stedelijk wonen.

Halverwege de jaren tachtig was de woningbouw op een dieptepunt beland. Daaraan dankt de Kruidenwijk haar sobere opzet met lange, rechte en overzichtelijke lijnen.

De woningbouw in dit deel van Almere wordt gedomineerd door het water-, bos- en natuurgebied de Noorderplassen. In de richting van de dijk ligt de nieuwe wijk Noorderplassen West. Het is grotendeels klaar en heeft ook een wooneiland. De wijk aan de oever van de Noorderplassen is zeer geschikt voor mensen die hun boot voor de deur willen afmeren. De Realiteit bestaat uit zeventien experimentele woningen, het resultaat van een ontwerpwedstrijd voor ‘vrije’ woningen in 1985.