Van stad naar strand-route
Nederland, Zuid-Holland, Rotterdam
- 70
- 60
- 17
- 58
- 14
- 59
- 10
- 9
- 77
- 76
- 75
- 42
- 40
- 37
- 22
- 94
De brede waterader van Nieuwe Maas en Nieuwe Waterweg voert monsterschepen aan. Hun lading laat schoorstenen roken, pijpen vlammen en vult de kades, wachtend op robuuste kranen voor de overslag. Het decor van deze route is er een van noeste arbeid rond de havengebieden. Van het Scheepvaartkwartier in Rotterdam tot het strand bij Hoek van Holland. Stedelijk gebied gaat geleidelijk over in weidsheid van polder en water.
Lijnroute van A naar B
LET OP: dit is een lijnroute! Dat betekent dat de route op een andere plaats eindigt dan het startpunt. Vanaf het eindpunt kun je vanaf metrostation Strand terugreizen naar Rotterdam met metrolijn-B. Dienstregeling op de website van de RET.
Aanvullende routebeschrijving
Aan het begin en het einde van de route kunnen de knooppuntenbordjes soms onvoldoende houvast geven; zeker aan het einde, omdat er nog geen fietsknooppunt is aangelegd bij metrostation Strand. Het verdient aanbeveling om van tevoren de aanvullende routebeschrijving te lezen.
Fietsveiligheid route-informatie: houd op deze route rekening met de volgende punten; pas je snelheid aan, houd rekening met tegenliggers en mederecreanten en ga waar nodig achter elkaar rijden.
• Algemeen: houd op deze route rekening met het soms onoverzichtelijke en drukke stadsverkeer en de tram(rails), zeker aan het begin van de route.
• Bij knooppunt 10 is de oversteek bij de verkeerslichten wat onoverzichtelijk; er moet een zig-zag-traject worden gevolgd om aan de overkant de route te vervolgen. Pas je snelheid hierop aan.
Toegankelijkheid: deze route is in principe geschikt voor extra brede fietsen (driewielers, bakfietsen, etc.), mits je rekening houdt met bovenstaande punten.
Startpunt: de route begint bij halte Eendrachtsplein van metrolijn-B. Fiets in zuidelijke richting op de Westersingel, parallel aan de tramlijn, de groenstrook met de restanten van de gracht aan je linkerhand. Knooppunt 70 bevindt zich op de volgende kruising met Museumpark.
Route: volg de knooppunten 70 - 60 - 17 - 58 - 14 - 59 - 10 - 09 - 77 - 76 - 75 - 42 - 40 - 37 - 22 - 94.
Eindpunt - metrostation Strand
Fiets vanaf knooppunt 94 een stukje richting 21 en ga bij de splitsing linksaf richting het strand; volg het fietspad langs de metrolijn.
Aan het eind van deze route kun je vanaf metrostation Strand met de metro terugreizen naar Rotterdam. Dienstregeling van metrolijn B op de website van de RET.
De Veerhaven van Rotterdam is een ligplaats voor de pleziervaart en thuishaven voor historische zeilschepen. Hun masten tekenen zich af tegen een lucht vol hoogbouw. Tot 1968 was er een veerverbinding met de zuidoever van de Maas. De haven heeft nog het karakter van de vroegere historische stad; bijna alle panden zijn hier rijksmonument. Voor veel mensen is dit het ‘mooiste plekje van Rotterdam’.
Bij het havenhoofd aan de Maasboulevard van Schiedam, de plek waar vroeger de havenwerkers op de pont stapten, ligt het Schreihuisje. Het gebouwtje bood hun beschutting tegen regen en wind. Eerder was dit de locatie waar vissersvrouwen afscheid namen van hun mannen en zonen. Zouden ze wel veilig terugkeren? Menige traan is hier geplengd. Zo is het wachthokje aan zijn naam gekomen.
Het laat-19e-eeuwse Douanehuisje op het havenhoofd van Maassluis is een ‘house with a view’. Schepen werden er in- en uitgeklaard en de Nieuwe Waterweg kon vanaf deze positie uitstekend door de douanebeambten in de gaten worden gehouden. Er waren wel meer van dergelijke huisjes, maar opgetrokken uit hout. Het Maassluise exemplaar is van steen. Het enige bewaard gebleven houten huisje staat op de Parkkade in Rotterdam. Het Douanehuisje van Maassluis is nu in gebruik als expositieruimte.
In combinatie met de scheepvaart en industrie langs de Nieuwe Maas vormt het Oeverbos een boeiende mix. Het groen rond de stad bezorgde Vlaardingen in 2009 de eretitel ‘Groenste Stad van Nederland’. Ook won de stad in 2010 goud in een Europese groenwedstrijd.
Even verderop krijgt de nieuwe Maasdeltatunnel, beter bekend als de Blankenburgtunnel, langzaam vorm. Het idee voor de aanleg van deze snelle verbinding tussen Maassluis en Rozenburg stamt al uit de jaren zestig, maar pas in 2011 werden de plannen concreet. De weerstand van natuurorganisaties en publiek was echter zo groot, dat het tot 2017 duurde voor er daadwerkelijk een aanbesteding was gedaan en men met de bouw kon beginnen. Oplevering wordt verwacht in 2024.
Al van verre zie je de witte reuzenarmen liggen van de Maeslantkering. Dit is de grootste beweegbare stormvloedkering ter wereld. Zo’n 15.000 ton staal per deur, 300.000 liter verf en 960 miljoen gulden waren nodig om ervoor te zorgen dat 1,5 miljoen mensen bij stormvloed droge voeten houden. Dreigt er gevaar? Dan gaan de deuren dicht en wordt de 360 meter brede Nieuwe Waterweg in één klap afgesloten. In het Keringshuis wordt alles uitgelegd over dit tussen 1991 en 1997 gebouwde sluitstuk van de Deltawerken (bezoekersinfo en toegangsprijs: www.keringhuis.nl).
De Nieuwe Waterweg is het laatste deel van de waterverbinding van Rotterdam met zee. Waterbouwkundig ingenieur Pieter Caland voltooide in 1872 de opdracht door de duinen van de ‘Hoek van Holland’ een brede zeeverbinding te graven.
Tip
Met het Hoeksveer kunt u van mei tot en met september deze route combineren met een bezoek aan de Maasvlakte 2. Tijdens de driekwartier durende overvaart over de Nieuwe Waterweg kunt u schepen spotten en soms zijn er zeehondjes te zien. Op de Maasvlakte kunt u een bezoek brengen aan Futureland. Dienstregeling op: www.hoeksveer.nl