Fietsveiligheid route-informatie: houd op deze route rekening met onderstaande punten; pas je snelheid aan, houd rekening met tegenliggers en ga waar nodig achter elkaar rijden.
• Tussen knooppunt 69 en 67 bevinden zich fietssluisjes voor de oversteek van een drukke weg.
• Tussen knooppunt 36 en 52 gaat de route deels over smalle paden; houd rekening met (passerende) mederecreanten.
• Tussen knooppunt 52 en 32 gaat de route over een grindpad (slipgevaar).
• Tussen knooppunt 11 en 17 gaat de route over een onverhard pad (spoorvorming, modderig).
Toegankelijkheid: deze route is ongeschikt voor extra brede fietsen (driewielers, bakfietsen, etc.) vanwege bovengenoemde punten en enkele smalle paden.
Keer terug naar de tijd van de bevrijding, de tijd van ronkende motoren van gevechtsvliegtuigen, heldhaftige piloten en Amerikaanse parachutisten. Museum Bevrijdende Vleugels vertelt het verhaal van de bevrijding van Zuid-Nederland aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Het museum ligt middenin het gebied waar op 17 september 1944 luchtlandingen plaatsvonden tijdens Operatie Market Garden. In de verschillende hallen van het museum worden de bezetting, de onderdrukking en de uiteindelijke bevrijding uitvoerig belicht.
Meer informatie over het museum vind je hier
Molens hadden veel last van de bezetting. Oogsten werden ingenomen en er mocht niet meer oogst gehouden worden dan strikt noodzakelijk was. De verdiepingen van de Eerdse Molen werden door de Amerikanen gebruikt als observatiepost. Een strategische positie, waardoor de molen veelvuldig wisselde van ‘gebruiker’. Zo werd tijdens de zware gevechten de molen in één week maar liefst zes maal veroverd en weer heroverd.
Toen de Duitsers in de Eerdse Bergen op 24 september 1944 werden verslagen, liep de molen zware schade op. Daarna wilden de Engelsen de molen slopen, om ruimte te maken voor de aanleg van een vliegveld. Gelukkig gingen deze plannen niet door. Toch werd na de oorlog, in 1946, het bovenste en zwaarst beschadigde deel van de molen alsnog gesloopt, tot teleurstelling van velen. Tussen 2001 en 2011 is de molen weer gerestaureerd naar hoe deze eruit zag in 1944.
De Tweede Wereldoorlog wordt getekend door bruut geweld en bloedvergieten. Heel af en toe is er een sprankje hoop op vrede en geluk. Liefde houdt mensen op de been. Ook de liefde tussen Elaine Smith en haar parachutist Carman Ladner is veelbelovend. Ze ontmoeten elkaar eind jaren ’30 in Augusta, Maine. Ze zijn elkaars gedroomde liefde en mijmeren over hun toekomst met een eigen bloemenwinkel. Elke dag een bloem voor Elaine...
Op 7 december 1941 valt Japan Pearl Harbor aan. Elaine weet meteen dat Carman paratrooper wil worden om de Verenigde Staten te dienen. Carman kondigt aan naar New York te vertrekken, om van daaruit op missie naar Engeland te gaan. Elaine doet er alles aan om hem tegen te houden: “Je hebt me zelf verteld hoe klein je kansen zijn”, snikt ze. Tevergeefs…
Carman landt in september 1944 met de 501e Parachute Infantry Regiment in Eerde, een gehuchtje ergens in Nederland. De geliefden schrijven elkaar over en weer: iedere brief een teken van leven. Tot op een dag een van haar eigen brieven retour komt…
Het hele verhaal vind je hier.