Wat is wel een elektrische fiets en wat niet?

Niet alle e-tweewielers voldoen aan de wettelijke voorschriften

Je deelt het fietspad tegenwoordig niet alleen met andere fietsers, maar ook met e-bikers en gebruikers van speed-pedelecs, fatbikes, e-steps, elektrische bakfietsen en zo nu en dan zelfs een e-bike met gashendel. Dat maakt het fietsen soms lastig, want de snelheden van die verschillende ‘fietsen’ lopen flink uiteen. De vraag is bovendien of gebruik van al die voertuigen volgens de Wegenverkeerswet wel is toegestaan. Weet waar je op rijdt! Jouw fiets of step is misschien helemaal niet toegestaan op de Nederlandse wegen, of er gelden speciale, extra regels. Dat heeft dus ook gevolgen voor je aansprakelijkheid.

Hierboven staat de vraag: wat is wel een (elektrische) fiets en wat niet? Het lijkt een makkelijke vraag, maar er zijn tegenwoordig zoveel verschillende types fietsen dat we de meest voorkomende ervan voor jou bij elkaar zetten.

Nieuwe wet per 1 januari 2023

Vooraf een waarschuwing. Het is namelijk niet gezegd dat wat je in een Nederlandse (web)winkel kan kopen, ook toegestaan is op de weg. Vanzelfsprekend moet een verkoper je daar wel op wijzen, of minstens een bordje in de showroom zetten. Wie online iets koopt, zal die informatie meestal ontglippen. En als je iets over de grens aanschaft, ontbreekt de info sowieso. Ga dan op je gevoel af. Heb je twijfel of een specifiek exemplaar is toegestaan, dan weet je het antwoord in je achterhoofd eigenlijk al. Beslis op zo’n moment dan ook om niet tot aanschaf over te gaan.

Wie lichtzinnig denkt er wel mee weg te komen en erop rekent nooit gecontroleerd te worden, moet zich er rekenschap van geven dat je met ondeugdelijk materiaal jezelf én andere weggebruikers in gevaar kunt brengen. Dat is toch een verantwoordelijkheid die niemand wil dragen? Bovendien zullen verzekeraars dwars gaan liggen als blijkt dat je fiets niet is toegestaan op de Nederlandse wegen. Krijg je een ongeluk, dan kan dat je – vrij letterlijk – duur komen te staan.

Na het tragische ongeluk met een Stint, in 2018 in Oss, werden tal van vervoersmiddelen door de overheid nog eens tegen het licht gehouden. De jarenlange herijking van de licht elektrische voertuigen (LEV) – waaronder ook Segways, cargobikes, elektrische bakfietsen én de e-steps – krijgt op 1 januari 2023 zijn beslag. Dan gaat een nieuwe wet in werking. Eenduidige regelgeving wat betreft LEV’s moet de verkeersveiligheid bevorderen.

Zo denkt de ANWB over micromobiliteit

E-steps

De meeste e-steps blijven verboden

Hoewel de laatste details in de nieuwe wet nog moeten worden ingeregeld, is wel duidelijk dat veel van de huidige e-steps – in tegenstelling tot in veel andere landen – ook straks nog verboden zijn op de Nederlandse weg. Nu zijn er maar vier dure modellen – onder meer e-steps met zadel, grotere wielen en een zeer stevige stuurkolom – op het fietspad toegestaan. Je moet minimaal 16 jaar zijn en een WA-verzekering hebben afgesloten. De verwachting is dat niet veel meer merken de keuring zullen doorstaan. Dat is ook logisch. Veel e-steps ontstijgen het niveau van speelgoed amper, hebben bijvoorbeeld matige remmen en raken snel uit balans.

Speed-pedelecs

Niet op het fietspad

Deze high speed e-bike is toegestaan. De tweewieler kent elektrische trapondersteuning tot maximaal 45 kilometer per uur. Voor de speed-pedelec gelden dezelfde regels als voor de bromfiets. Je moet minimaal 16 jaar zijn, draagt een helm, hebt een gele bromfietskentekenplaat nodig en dient een bromfietsrijbewijs te bezitten. Een speed-pedelec mag niet op het fietspad. Het is echter wel belangrijk om je te vergewissen van de lokaal geldende regels. Sommige gemeenten geven speed-pedelecs ontheffing voor het fietspad, omdat de situatie op de rijbaan er te gevaarlijk is.

Fatbikes

Wettelijke begrenzing

Ze zien er stiekem een beetje uit als een motor, maar staan te boek als fiets. De banden zijn doorgaans heel breed en zuigen behoorlijk aan het wegdek. De fiets ziet er best comfortabel uit, en zal – elektrisch aangedreven – ook vast heel lekker rijden. Maar de vraag is of het erg praktisch is om je dagelijkse route naar kantoor of de winkels op zo’n ‘monster’ af te leggen, ze zijn toch meer voor een funride. E-fatbikes zijn begrensd tot 25 kilometer per uur. En zoals alle andere e-bikes mogen zij in Nederland slechts een vermogen hebben van 250 W/u.

E-bikes met een gashendel

70 km/u is gevaarlijk en verboden

We herkennen de gewone stadsfiets, de racefiets, en inmiddels ook de e-bike allemaal wel. Daar hoeven we weinig woorden aan vuil te maken, die staan ook maar zelden ter discussie. Dit model, de e-bike met gashendel, heeft veel weg van de alledaagse e-bike, maar is meer een snorfiets dan een fiets. Volgens de Nederlandse wet mag je met een dergelijk exemplaar – waarop je niet hoeft mee te trappen – maar 25 kilometer per uur, maar er zijn exemplaren gesignaleerd die zelfs 70 kilometer per uur kunnen. Die zijn dus gewoon gevaarlijk en daarom ook verboden. Ze komen in Nederland (nog) niet of nauwelijks voor en zullen steevast moeten worden gekeurd voor gebruik op onze wegen. Is dat niet gebeurd door de fabrikant, dan zal je zelf met deze fiets naar de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) moeten. Een dergelijke keuring kost al gauw een paar honderd euro en dat zal de intrede van deze fietsen al goeddeels tegenhouden.

E-bakfietsen

Sommige zijn te breed

Opvallend is dat veel van deze bakfietsen net iets breder zijn dan de niet-gemotoriseerde varianten. Sommige zijn te breed voor de in Nederland geldende regels. Veel exemplaren hebben de keuringen wel reeds doorstaan, maar wees ervan overtuigd dat dat ook geldt voor het model dat jij wilt aanschaffen. Hou als bestuurder te allen tijde rekening met de breedte en grootte van je fiets. En ga niet met een flink hoge snelheid door de bochten, zeker niet wanneer je kinderen vervoert. Bekijk hier extra tips over bakfietsen.

E-bike opvoeren, doen of niet doen?

Misschien vind je dit ook interessant?

Speciaal voor jou geselecteerd