Welke elektrische tweewielers voldoen aan de wettelijke voorschriften?
Wat is wel een elektrische fiets en wat niet?
Je deelt het fietspad tegenwoordig niet alleen met andere fietsers, maar ook met e-bikers, gebruikers van speedpedelecs, fatbikes, e-steps, elektrische bakfietsen en zo nu en dan een elektrische fiets met gashendel. Dat maakt het fietsen soms lastig, want de snelheden van deze tweewielers lopen flink uiteen. De vraag is bovendien welke zijn volgens de Wegenverkeerswet toegestaan. Weet dus waarop je rijdt! Jouw fiets of step is misschien helemaal niet legaal op de Nederlandse wegen, of er gelden speciale, extra regels. Dat heeft dus ook gevolgen voor je aansprakelijkheid.
Hierboven staat de vraag: Wat is wel een elektrische fiets en wat niet? Het lijkt een makkelijke vraag, maar er zijn tegenwoordig zoveel verschillende tweewielers. We zetten de meest voorkomende op een rijtje.
Neem je verantwoordelijkheid
Vooraf een waarschuwing. Het is namelijk niet gezegd dat wat je in een Nederlandse (web)winkel kan kopen, ook toegestaan is op de weg. Vanzelfsprekend moet een verkoper je daar wel op wijzen door de juiste informatie te verstrekken. Op welke manier dan ook. Wie online iets koopt, zal die informatie meestal ontglippen. En als je iets over de grens aanschaft, ontbreekt de info sowieso heel vaak. Heb je twijfels of een specifiek exemplaar is toegestaan, beslis op zo’n moment dan ook om niet tot aanschaf over te gaan. Ga eerst na of deze e-bike wel hier op de openbare weg mag.
Wie denkt er wel mee weg te komen en ervan uitgaat nooit te worden gecontroleerd, moet zich er rekenschap van geven dat je met ondeugdelijk materiaal jezelf én andere weggebruikers in gevaar kunt brengen. Die verantwoordelijkheid wil je toch niet dragen? Bovendien zullen verzekeraars dwars gaan liggen als blijkt dat je fiets niet is toegestaan op de Nederlandse wegen. Krijg je een ongeluk, draai je dus voor alle kosten op!
Na het tragische ongeluk met een Stint, in 2018 in Oss, werden tal van vervoersmiddelen door de overheid nog eens tegen het licht gehouden.
Zo denkt de ANWB over micromobiliteit
E-steps
De meeste e-steps blijven verboden
Hoewel de laatste details in de nieuwe wet nog ingeregeld moeten worden, is wel duidelijk dat veel van de huidige e-steps straks niet legaal zijn op de Nederlandse weg. Nu zijn er maar vier dure modellen – onder meer e-steps met zadel, grotere wielen en een zeer stevige stuurkolom – op het fietspad toegestaan. Je moet minimaal 16 jaar zijn en een WA-verzekering hebben afgesloten. De verwachting is dat meer merken niet de keuring doorstaan en dus niet legaal worden. Dat is ook logisch. Veel e-steps ontstijgen het niveau van speelgoed amper, hebben bijvoorbeeld matige remmen en raken snel uit balans.
Speedpedelecs
Niet op het fietspad
Deze high speed e-bike is toegestaan. De tweewieler kent elektrische trapondersteuning tot maximaal 45 kilometer per uur. Voor de speedpedelec gelden dezelfde regels als voor de bromfiets. Je moet minimaal 16 jaar zijn, draagt een helm, hebt een gele bromfietskentekenplaat nodig en dient een bromfietsrijbewijs te bezitten. Een speedpedelec mag niet op het fietspad. Het is echter wel belangrijk om je te vergewissen van de lokaal geldende regels. Sommige gemeenten geven speedpedelecs ontheffing voor het fietspad, omdat de situatie op de rijbaan er te gevaarlijk is.
Fatbikes
Wettelijke begrenzing
Ze zien er stiekem een beetje uit als een motor, maar staan te boek als fiets. De banden zijn doorgaans heel breed en zuigen behoorlijk aan het wegdek. Ook is niet iedere fietsenmaker in staat om de brede banden te vervangen. De fiets heeft zeer regelmatig onderhoud nodig aan ketting en tandwielen. Een fatbike ziet er best comfortabel uit en rijdt – elektrisch aangedreven – vast heel lekker. Maar de vraag is of het erg praktisch is om je dagelijkse route naar kantoor of de winkels op de elektrische fatbike af te leggen, ze zijn toch meer voor een funride. E-fatbikes zijn begrensd op 25 km/u. En, net zoals alle andere e-bikes, mogen zij in Nederland slechts een motorvermogen hebben van 250 Watt. Een gashendel mag, ter ondersteuning tot 6 km/u.
Elektrische fietsen met gashendel
70 km/u is gevaarlijk en verboden
We herkennen allemaal de gewone stadsfiets, racefiets en inmiddels ook de e-bike wel. En die staan ook maar zelden ter discussie. Dit model, de e-bike met gashendel, heeft veel weg van de alledaagse e-bike, maar is dat niet. Volgens de Nederlandse wetgeving mag je met een dergelijk exemplaar – waarop je niet hoeft mee te trappen – dan ook de openbare weg niet op. Een gashendel mag slechts ondersteunen tot 6 km en niet meer. Exemplaren die zelfs 70 kilometer per uur kunnen zijn heel gevaarlijk en verboden. Ze komen in Nederland niet of nauwelijks voor. Als je een ongeluk krijgt met deze fiets, draai je dan ook zelf voor alle kosten op.
E-bakfietsen
Sommige zijn te breed
Opvallend is dat veel van de e-bakfietsen net iets breder zijn dan de niet-gemotoriseerde varianten. Sommigen zijn dan ook te breed voor de in Nederland geldende regels. Veel exemplaren hebben de keuringen reeds wel doorstaan, maar wees er zeker van dat dat ook geldt voor het model dat jij wilt aanschaffen. Houd als bestuurder te allen tijde rekening met de breedte en grootte van je fiets. En ga niet met een flink hoge snelheid door de bochten, zeker niet wanneer je kinderen vervoert.
Deel deze pagina