Een nieuwe elektrische fiets kopen

Ook in 2022 lange levertijden

Wie van plan is in 2022 een nieuwe e-bike aan te schaffen, kan beter snel beginnen met rondkijken. De lange levertijd op elektrische fietsen zou je weleens kunnen verrassen. Door de coronacrisis lag de productie van veel fietsonderdelen langere tijd stil. Hoewel die achterstanden inmiddels wel zijn weggewerkt, is het voor veel merken nog altijd lastig aan de toenemende vraag te voldoen. Maar wanhoop niet. Wie nu een fiets bestelt, heeft goede kans er in het voorjaar lekker op te kunnen rijden.

Tijdens deze donkere dagen in een (digitale) folder bladeren, de showroom bezoeken en – met vrolijke fietstochten in het voorjaar in gedachten – je keuze voor een nieuwe elektrische fiets bepalen: laat dat koopproces maar van start gaan. Vanzelfsprekend is het goed om enige bedenktijd in te bouwen, het is altijd slim een weloverwogen beslissing te nemen, maar wacht niet te lang. Want de winkelier of onlineshop zal je allicht vertellen dat er een levertijd van enkele weken, óf maanden is. Tuurlijk, niet alle merken en modellen zijn moeilijk leverbaar, maar heb je je oog laten vallen op een specifiek model – en wil je graag vasthouden aan je keuze – dan zal allicht geduld van je worden gevraagd.

Kies meerdere modellen

Het is sowieso verstandig om, als je niet enorm kieskeurig bent, meerdere modellen (eventueel van meerdere merken) te selecteren. Houd daarbij altijd voor ogen waar je de fiets met name voor wilt gebruiken, hoe groot de actieradius van de batterij zou moeten zijn én wat je maximaal wilt uitgeven. Dan voel je je, eenmaal in de showroom, niet genoodzaakt om zomaar van gedachten te veranderen.

Het voert hier te ver om aan te geven welke fietsen wel of niet goed leverbaar zijn, maar door de bank genomen heeft elke fabrikant wel een model waarvan de voorraad tot nul is teruggelopen. Dat komt vaak omdat er enkele, soms maar kleine onderdelen missen.

Vertraagde levertijd fietsonderdelen

De meeste fietsfabrikanten hebben moeite om alle onderdelen op tijd geleverd te krijgen. Vrijwel alle frames en onderdelen komen uit Aziatische fabrieken. Vaak blijkt dan dat een of enkele onderdelen niet of moeilijk leverbaar zijn. Een zoektocht naar alternatieven levert weliswaar doorgaans op termijn wel resultaat op, het maakproces van de fiets – de assemblage gebeurt in Europa – wordt er aanzienlijk door vertraagd. Fabrikanten geven aan dat de levertijd van sommige onderdelen kunnen variëren van pakweg honderd dagen tot soms wel anderhalf jaar.

Wereldwijd interesse

De coronacrisis veroorzaakte, doordat de fabricage in Azië enige tijd stillag en daarna het wereldwijde (container)vervoer veel vertraging opliep, een hapering in de keten. En er zijn meer indicaties dat de krapte op de markt niet zo snel zal verdwijnen. De Nederlandse consument, wereldwijd toch al bekend als een fietsliefhebber, liep sinds jaar en dag voorop waar het de aankoop van e-bikes betrof. Nog altijd vormen we de voorhoede, maar ook de rest van de wereld heeft de elektrische fiets ontdekt. Van Australië tot Canada, er is veel interesse voor e-bikes. Dat maakt dat de vraag naar onderdelen niet meer zal stilvallen.

Schaarste op (schijf)remmen, zadels en banden

Vanzelfsprekend hebben de grotere merken ingespeeld op de toegenomen vraag van de consument en plaatsten ze grotere bestellingen. Maar ook zij krijgen zo nu en dan nog een tijdelijke ‘nee’ te horen. Met name de vraag naar (schijf)remmen, zadels en banden schijnt door de producenten amper bij te benen te zijn.

Fabrikanten hebben dat al enige tijd door en werken aan een oplossing dichter bij huis. Met name Aziatische ondernemingen doen de laatste jaren flinke investeringen in Europa. Dit zou op termijn de levertijden van onderdelen flink kunnen verkorten. De kans wordt sowieso groter dat je volgende e-bike al voor een groot deel in Europa is gefabriceerd.

De markt in 2022

Hoe de markt er gedurende 2022 uit zal zien? Het blijft natuurlijk gissen. Iedereen heeft geleerd van het recente verleden en probeert aan de vraag te voldoen. Maar als er in de hele keten één schakeltje hapert, zal de consument dat meteen merken.

Hoopvolle geluiden

Een rondje langs wat grote importeurs, fabrikanten en inkooporganisaties leverde hoopvolle geluiden op. De merken verwachten in 2022 weer hogere verkoopcijfers. De orders blijven binnenstromen, de bestellingen zijn gedaan. Maar, weten de leveranciers, ook de komende tijd zal de levering beïnvloed worden door de beschikbaarheid van sommige soms heel kleine, maar o zo cruciale fietsonderdelen.

E-bike kopen: stel jezelf deze vragen

Meer over elektrische fietsen