Nu maatregelen nemen om ouderen zo lang mogelijk veilig mobiel te houden

De ANWB maakt zich ernstige zorgen over de ontwikkeling van het aantal verkeersslachtoffers onder oudere fietsers. Uit een analyse van het CBS bleek dinsdag 28 juli dat het aantal 70-plussers dat omkwam met de fiets (e-bikes meegerekend) in 10 jaar tijd is gestegen met 68%. De ANWB signaleert dat het aantal oudere verkeersdeelnemers, zowel fietsers, automobilisten als voetgangers, de komende jaren alleen nog maar verder zal toenemen.  

De cijfers die het CBSpubliceerde, benadrukken opnieuw het belang van investeringen in verkeersveiligheid, juist ook voor deze groep. De ANWB pleit daarom opnieuw voor maatregelen om wegen en fietspaden veiliger te maken, zoals het plaatsen van afgevlakte stoepranden, het wegnemen van paaltjes en het creëren van rustpunten op brede oversteekplaatsen zodat voetgangers in fasen kunnen oversteken. 

Dubbele vergrijzing

Volgens de ANWB zal het aantal oudere verkeersdeelnemers de komende jaren niet alleen verder toenemen in aantal maar ook in leeftijd. Deze ‘dubbele vergrijzing’ maakt het noodzakelijk dat er nu naar duurzame oplossingen wordt gezocht om deze groep verkeersdeelnemers zo lang mogelijk veilig mobiel te houden. Naast aanpassingen in infrastructuur is het volgens de ANWB belangrijk om de rijvaardigheid te blijven trainen. Daarbij kan worden gedacht aan korte trainingen bij het aanschaffen van een nieuwe e-bike of een opfriscursus voor autorijden. 

De ANWB vindt het zeer belangrijk dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig mobiel kunnen blijven. Samen met partners als VVN, Fietsersbond en de ouderenbonden hebben wij ons in het samenwerkingsverband “Blijf Veilig Mobiel” ingespannen voor veilige mobiliteit voor ouderen.