Rotterdam komt over de (nieuwe) brug

De afgelopen jaren is onderzocht hoe de bereikbaarheid van Rotterdam en de omringende regio kan worden verbeterd. Een belangrijk onderdeel van dit onderzoek is een nieuwe oeververbinding in Rotterdam, tussen Kralingen/De Esch en Feijenoord/IJsselmonde. Binnenkort wordt besloten of dit een brug of een tunnel wordt. Later wordt bekeken waar de nieuwe verbinding precies komt te liggen. De ANWB heeft zich (als lid van het adviserende Omgevingsberaad) uitgesproken voor een stadsbrug voor tram, fiets, auto en voetgangers.

Bereikbaarheid en leefbaarheid verbeteren

Een nieuwe oeververbinding moet de bereikbaarheid en leefbaarheid in de Maasstad verbeteren. Hij maakt ook de bouw van duizenden nieuwe woningen mogelijk. En hij vergroot de kansen voor Rotterdammers, doordat onderwijs- en werkplekken beter bereikbaar worden. 

Over brug kunnen verschillende vervoersmiddelen

Een belangrijke reden voor de ANWB om een stadsbrug te adviseren, is dat hier verschillende vervoermiddelen over kunnen: tram, fiets, voetgangers en de auto ‘als gast’. Ook de kosten spelen een belangrijke rol in de afweging: een brug kost circa 1 miljard euro, een tunnel 2,5 tot 3,8 miljard euro. Er is namelijk óók geld nodig om de bereikbaarheid op de wegen rond Rotterdam in de toekomst op peil te houden. Dan gaat het om de A16-corridor Van Brienenoordbrug en de Algeracorridor (N210), twee trajecten die ook deel uitmaken van de studie. Bovendien is in andere landsdelen ook Rijksgeld nodig om de bereikbaarheid te verbeteren.

Naar verwachting nemen de betrokken overheden op 10 november aanstaande een besluit over de nieuwe oeververbinding en de andere onderdelen van de studie.

Zie ook

Advies van het Omgevingsberaad Oeververbindingen Rotterdam
Oeververbindingen MIRT-verkenning