Systeem: Rijstrookassistentie

De naam zegt het al: het Lane Departure Warning, ook wel rijstrookassistent genoemd, waarschuwt je als je per ongeluk je rijbaan dreigt te verlaten. Met een lichte trilling in je stuurwiel en/of een geluidssignaal word je er op gewezen. Een afgeleide hiervan is Lane Assist.

Op steeds meer moderne auto’s is het Lane Departure-systeem verkrijgbaar. Een slim en veiligheidsverhogend rijhulpsysteem dat je erop wijst wanneer je per ongeluk je rijbaan dreigt te verlaten. Sensors scannen de weg en zien de strepen van jouw rijstrook. Als je daarover dreigt te gaan zonder je richtingaanwijzer te gebruiken waarschuwt het systeem. Als je expres van rijbaan wisselt waarschuwt het systeem niet – zolang je maar je richtingaanwijzer gebruikt. Vaak is Lane Departure Warning gecombineerd met een dode-hoek-bewaking. Een camera ziet dan dat er een auto in de dode hoek van je buitenspiegel zit. Met een waarschuwingslamp in de buitenspiegel wordt je daarop geattendeerd.

In de praktijk werkt zo’n rijstrookassistent prima. Ben je iemand die nog wel eens zijn knipperlicht vergeet te activeren als je van rijbaan wisselt, dan kunnen het waarschuwingspieptoontje en het trillende stuurwiel op de den duur wel gaan irriteren. Je kunt Lane Departure Warning ook uitzetten.

Assistent voor het binnen de rijstrook blijven (Lane Assist)

Lane Assist-systemen werken bij dezelfde dreigende ongevalsituaties als de Lane Departure Warning-systemen. Echter, daar waar waarschuwingssystemen erop vertrouwen dat de bestuurder de corrigerende acties uitvoert, stuurt de Lane Assist de auto ook proactief terug naar zijn rijstrook. Wanneer de auto zich dicht bij een markering bevindt, stuurt het systeem de auto geleidelijk weg van de streep totdat deze weer veilig op zijn rijstrook is. Het systeem kan de auto sturen door een wiel geleidelijk af te remmen of, bij elektrische stuursystemen, door het stuurwiel direct te bedienen.

Bestuurders mogen echter niet uitsluitend vertrouwen op de Lane Assist. Sommige systemen worden gedeactiveerd als ze merken dat de bestuurder de auto niet langer bestuurt. In bepaalde gevallen kunnen de systemen alleen corrigerende acties uitvoeren als de rijstrookmarkering heel geleidelijk genaderd wordt: snellere manoeuvres kunnen (en mogen) niet gecorrigeerd worden door de Lane Assist-systemen.


Overzicht diverse rijstrookbewakingssystemen

met een ‘Euro NCAP Advanced’ onderscheiding*:

audi line assist seat lane assist

Audi

Active Lane Assist (2012 Euro NCAP)

Seat

Lane Assist (2012 Euro NCAP)

skoda lane assist ford lane keeping system

Skoda

Lane Assist (2013 Euro NCAP)

Ford

Lane Keeping Alert (2012 Euro NCAP)

ford lane keeping aid infinity ldp

Ford

Lane Keeping Aid (2011 Euro NCAP)

Infiniti

Lane Departure Prevention LDP (2011 Euro NCAP)

opel eye volkswagen lane assist

Opel

Eye (2010 Euro NCAP)

Volkswagen

Lane Assist (2010 Euro NCAP)

*Euro NCAP Advanced, geïntroduceerd in 2010, is een nieuw onderscheidingssysteem voor geavanceerde veiligheidstechnologieën, een aanvulling op het bestaande beoordelingsschema met sterren van Euro NCAP. De bekroonde veiligheidstechnologieën worden door sommige automobielfabrikanten geleverd en hebben wetenschappelijk bewezen veiligheidsvoordelen voor de klanten, maar ze maken nog geen deel uit van het beoordelingsschema met sterren.