Veilig en slim inpakken

Zo pak je de auto in voor de vakantie

Met de auto op vakantie gaan is eigenlijk net een kleine verhuizing. Met deze tips pak je slim en veilig in. Zo kan er met  een beetje geluk op de terugweg nog een doosje wijn mee!

6 Slimme inpaktips

  1. Prop je auto niet te vol. Meestal gebruik je niet alles van wat je allemaal meeneemt. Zonde, want je verbruikt meer benzine en het kan tot gevaarlijke situaties leiden.
  2. Plaats zware dingen zoveel mogelijk onderop. Dat is niet alleen om het zwaartepunt van de auto laag te houden, maar is ook in het geval van een ongeluk veiliger.
  3. Plaats zware koffers zo dicht mogelijk bij de rugleuning van de achterbank.
  4. Als de bagage boven de rugleuning van de achterbank uitkomt is een stevig bagagenet of -traliewerk wel zo veilig. Anders vliegen er bij een noodstop spullen naar voren. Leg om die reden ook geen spullen op de hoedenplank. 
  5. Zorg voor de juiste bandenspanning. Die moet je verhogen als je de auto zwaar belaadt. Zo verbruik je minder brandstof en heb je een betere wegligging.
  6. Gebruik je een dakkoffer doe er dan lichte spullen in. Een dakkoffer heeft grote invloed op het weggedrag. Monteer hem in het midden van het dak. Aan de zijkant kan je er weliswaar gemakkelijker bij, maar voor het weggedrag is in het midden veel veiliger.

Jouw auto heeft een maximumgewicht

Elke auto heeft een toegestaan maximumgewicht dat je niet mag overschrijden. Dit maximum staat vermeld op het kentekenbewijs. Vergeet niet het gewicht van de inzittenden mee te tellen, en dat van de dakkoffer plus inhoud.De rijeigenschappen van een overbeladen auto worden dusdanig verstoord dat het een stuk moeilijker is de auto in noodsituaties onder controle te houden.

Pas op voor overbelading

Overbelading kan veel gevaren met zich meebrengen. De ADAC, de Duitse zustervereniging van de ANWB, heeft uitgebreide tests gedaan met een auto die 80 kilo teveel gewicht heeft. Bij de uitwijkproef reageert de auto zeer heftig. Ook de antislipregeling die op moderne auto’s zit, kan zijn werk door de overbelasting veel minder goed doen en ongecontroleerde slingerbewegingen niet meer effectief inperken.

Dit moet je altijd in de auto hebben in het buitenland