logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* BMW X3 IV

Pluspunten
  • Goed rijcomfort
  • Veilig weggedrag
  • Vlotte prestaties
  • Omvangrijke comfortuitrusting
Minpunten
  • Materiaalkwaliteit niet BMW waardig
  • Kofferbakinhoud beperkt
  • Omslachtige bediening
  • Hoge aanschafprijs

Conclusie

De BMW X3 is een van de belangrijkste modellen van BMW. In 2024 was het met 370.000 verkochte exemplaren de derde bestverkochte modelserie na de 3- en 4-serie en de X1- en X2-modellen. De vierde generatie werd eind 2024 gelanceerd en pronkt, net als de meeste nieuwe BMW-modellen, met een zeer uitgesproken design. Of dit positief of negatief is, is een kwestie van persoonlijke smaak – schoonheid, zoals ze zeggen, is in het oog van de aanschouwer.

Voor deze autotest wordt deze middelgrote SUV gepresenteerd als een plug-in hybride, aangedreven door een 2,0-liter turbobenzinemotor met een vermogen van 140 kW/190 pk en een elektromotor geïntegreerd in de behuizing van de achttrapsautomaat met een vermogen van 135 kW/184 pk. Ten opzichte van zijn voorganger is de elektrische

actieradius toegenomen (87 km in plaats van de vorige 44 km in de EcoTest) en is ook de laadcapaciteit verhoogd van 3,7 naar 11 kW. In tegenstelling tot zijn Duitse premiumconcurrenten biedt de X3 30e geen snellaadaansluiting.

Over premium gesproken: de materiaalkwaliteit in het interieur voldoet niet aan de verwachtingen; ten opzichte van zijn voorganger is het aandeel harde en krasgevoelige kunststoffen merkbaar toegenomen. BMW heeft in ieder geval al verbeteringen aangekondigd, met name de voorste deurpanelen zullen in de toekomst van hoogwaardigere materialen worden voorzien. En nu we het toch over kritiek hebben: de bediening is ook aanzienlijk omslachtiger en veroorzaakt daardoor meer afleiding dan bij de vorige generatie door het wegvallen van talloze knoppen – zoals die voor de klimaatregeling – en de op app gebaseerde menustructuur. De zeer effectieve spraakbediening is echter geen vervanging voor het ontbreken van fysieke knoppen, ook al beweren fabrikanten herhaaldelijk het tegendeel.

Op de weg overtuigt de X3 met een goed rijcomfort en een veilig, en rustig rijgedrag. De basisprijs van € 66.400 is behoorlijk

gepeperd, typisch voor BMW, maar de comfortvoorzieningen zijn dan wel weer aangenaam uitgebreid – hier maakt de X3 de premiumambities van het in München gevestigde bedrijf wel waar.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking7,2
Gebruik6,6
Licht en rondomzicht7,1
In- en uitstap7,2
Kofferruimte volume7,2
Kofferruimte toegankelijkheid7,2
Kofferruimte variabiliteit7,0
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening6,9
Multimedia / connected7,9
Ruimte voorin8,2
Ruimte achterin7,3
Binnenruimte (Variabiliteit)6,6
Totale score

Comfort

Veercomfort7,6
Zitcomfort7,4
Interieurgeluid7,8
Verwarming / Ventilatie8,6
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties8,8
Motorloop8,0
Versnellingsbak / Schakelen8,6
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid7,5
Besturing7,2
Remmen7,0
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem9,4
Passieve veiligheid8,0
Kinderen7,2
Voetgangers6,9
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik6,9
Uitlaatgasemissie6,1
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling3,8s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h35,1 m
Bandenmaat testauto245/50 R19 105 Y
Bandenmerk testautoMichelin e Primacy
Draaicirkel links / rechts12,0 / 12,0
Actieradius702 km
Interieurgeruis 130 km/h64 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels2.140 mm
Massa rijklaar / laadvermogen2.106 / 604 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak365 / 800 / 1530 l
Maximum lichaamslengte voor1,99 m
Maximum lichaamslengte achter1,94 m
Interieurbreedte voor1.500 mm
Interieurbreedte achter1.425 mm
Hoogte laaddrempel buiten755 mm
Hoogte laaddrempel binnen10 mm
Hoogte zitting boven grond790 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.