Conclusie
De BMW X3 is een van de belangrijkste modellen van BMW. In 2024 was het met 370.000 verkochte exemplaren de derde bestverkochte modelserie na de 3- en 4-serie en de X1- en X2-modellen. De vierde generatie werd eind 2024 gelanceerd en pronkt, net als de meeste nieuwe BMW-modellen, met een zeer uitgesproken design. Of dit positief of negatief is, is een kwestie van persoonlijke smaak – schoonheid, zoals ze zeggen, is in het oog van de aanschouwer.
Voor deze autotest wordt deze middelgrote SUV gepresenteerd als een plug-in hybride, aangedreven door een 2,0-liter turbobenzinemotor met een vermogen van 140 kW/190 pk en een elektromotor geïntegreerd in de behuizing van de achttrapsautomaat met een vermogen van 135 kW/184 pk. Ten opzichte van zijn voorganger is de elektrische
actieradius toegenomen (87 km in plaats van de vorige 44 km in de EcoTest) en is ook de laadcapaciteit verhoogd van 3,7 naar 11 kW. In tegenstelling tot zijn Duitse premiumconcurrenten biedt de X3 30e geen snellaadaansluiting.
Over premium gesproken: de materiaalkwaliteit in het interieur voldoet niet aan de verwachtingen; ten opzichte van zijn voorganger is het aandeel harde en krasgevoelige kunststoffen merkbaar toegenomen. BMW heeft in ieder geval al verbeteringen aangekondigd, met name de voorste deurpanelen zullen in de toekomst van hoogwaardigere materialen worden voorzien. En nu we het toch over kritiek hebben: de bediening is ook aanzienlijk omslachtiger en veroorzaakt daardoor meer afleiding dan bij de vorige generatie door het wegvallen van talloze knoppen – zoals die voor de klimaatregeling – en de op app gebaseerde menustructuur. De zeer effectieve spraakbediening is echter geen vervanging voor het ontbreken van fysieke knoppen, ook al beweren fabrikanten herhaaldelijk het tegendeel.
Op de weg overtuigt de X3 met een goed rijcomfort en een veilig, en rustig rijgedrag. De basisprijs van € 66.400 is behoorlijk
gepeperd, typisch voor BMW, maar de comfortvoorzieningen zijn dan wel weer aangenaam uitgebreid – hier maakt de X3 de premiumambities van het in München gevestigde bedrijf wel waar.