Testrapport* Hyundai Ioniq 9 I
- Pluspunten
- Omvangrijke standaarduitrusting qua comfort- en assistentiesystemen.
- Geoptimaliseerde ADAS-systemen
- Enorm ruimteaanbod
- Goed trekgewicht van 1600Kg
- Goede bruikbare actieradius, in combinatie met hoge laadsnelheden.
- Minpunten
- Enorm zwaar
- Onhandig groot formaat
- Hoge tildrempel
- Duur in aanschaf
Conclusie
Wat een verschijning! Velen zullen dit denken bij het zien
van de IONIQ 9. Het ontwerp is zeker onderwerp van discussie, maar als moderne
IONIQ met de iconische gepixelde ontwerpen aan de voor- en achterkant is hij direct herkenbaar. Zijn enorme omvang maakt één ding al snel duidelijk: deze auto vormt een uitdaging op typisch Europese wegen. Met een lengte van 5,06
meter en een breedte van 2,25 meter is hij uitzonderlijk ruim. Echter het vinden van een geschikte parkeerplaats in de stad, stelt het geduld behoorlijk op de proef.
Voor degene die niet per se al die ruimte nodig heeft, zal de IONIQ 5 een veel relaxtere rijervaring geven.. Heeft u echter behoefte aan maximaal zeven zitplaatsen, dan is de grote Hyundai de juiste keuze. Zelfs zes volwassenen kunnen comfortabel zitten en hebben nog steeds ruimte voor wat bagage achter de derde zitrij. Indien nodig kunnen er maximaal vijf kinderzitjes veilig worden geplaatst.
Verwarmde en geventileerde stoelen zijn beschikbaar voor de eerste twee rijen – slechts twee van de vele comfortfuncties die de IONIQ 9 biedt in deze Connect + uitvoering. Hyundai heeft in zijn grote "ruimteschip" consequent prioriteit gegeven aan comfort. De stille elektrische aandrijving sluit hier perfect bij aan, net als de uitgebreide geluidsisolatiemaatregelen die het interieur uitzonderlijk stil maken. De vering zorgt voor een comfortabele rit, zelfs zonder elektronische dempers. De indrukwekkende actieradius van zo'n 500 km draagt ook bij aan de ontspannen rijervaring, dit komt grotendeel doordat er een zeer grote accu gemonteerd is. Deze accu draagt op zijn beurt in belangrijke mate bij aan het aanzienlijke gewicht van meer dan 2,6 ton.
Kortom, alles aan de IONIQ 9 is groot, groter dan in eerdere IONIQ-modellen. Veel ruimte, uitgebreide features, een grote actieradius, maar ook grote afmetingen, een aanzienlijk gewicht – en een hoge prijs. De testauto kost ongeveer € 80.000.
Scores
| Afwerking | 7,5 |
|---|---|
| Gebruik | 6,6 |
| Licht en rondomzicht | 6,5 |
| In- en uitstap | 7,5 |
| Kofferruimte volume | 9,2 |
| Kofferruimte toegankelijkheid | 7,3 |
| Kofferruimte variabiliteit | 7,7 |
| Totale score |
| Bediening | 7,7 |
|---|---|
| Multimedia / connected | 8,4 |
| Ruimte voorin | 7,7 |
| Ruimte achterin | 8,4 |
| Binnenruimte (Variabiliteit) | 7,1 |
| Totale score |
| Veercomfort | 6,9 |
|---|---|
| Zitcomfort | 7,5 |
| Interieurgeluid | 8,2 |
| Verwarming / Ventilatie | 9,0 |
| Totale score |
| Prestaties | 7,6 |
|---|---|
| Motorloop | 9,0 |
| Versnellingsbak / Schakelen | 9,0 |
| Totale score |
| Koersvastheid | 7,2 |
|---|---|
| Besturing | 7,1 |
| Remmen | 7,1 |
| Totale score |
| Actieve veiligheid - Hulpsysteem | 9,4 |
|---|---|
| Passieve veiligheid | 8,6 |
| Kinderen | 7,9 |
| Voetgangers | 6,7 |
| Totale score |
| Brandstofverbruik | 8,0 |
|---|---|
| Uitlaatgasemissie | 7,0 |
| Totale score |
ANWB meetwaarden
| Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling | 5,1s |
|---|---|
| Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling | - / - / - |
| Remweg vanaf 100 km/h | 34,8 m |
| Bandenmaat testauto | 275/50 R20 113 V |
| Bandenmerk testauto | Kumho Ecsta PS71 EV |
| Draaicirkel links / rechts | 13,2 / 13,0 |
| Actieradius | 536 km |
| Interieurgeruis 130 km/h | 63 dB(A) |
| Voertuigbreedte incl. spiegels | 2.250 mm |
| Massa rijklaar / laadvermogen | 2.604 / 576 kg |
| Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak | 770 / 1190 / 2120 l |
| Maximum lichaamslengte voor | 1,93 m |
| Maximum lichaamslengte achter | 1,98 m |
| Interieurbreedte voor | 1.570 mm |
| Interieurbreedte achter | 1.555 mm |
| Hoogte laaddrempel buiten | 800 mm |
| Hoogte laaddrempel binnen | 10 mm |
| Hoogte zitting boven grond | 855 mm |
| 3 autostoeltjes achter mogelijk | nee |
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
