logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* Hyundai Ioniq 9 I

Pluspunten
  • Omvangrijke standaarduitrusting qua comfort- en assistentiesystemen.
  • Geoptimaliseerde ADAS-systemen
  • Enorm ruimteaanbod
  • Goed trekgewicht van 1600Kg
  • Goede bruikbare actieradius, in combinatie met hoge laadsnelheden.
Minpunten
  • Enorm zwaar
  • Onhandig groot formaat
  • Hoge tildrempel
  • Duur in aanschaf

Conclusie

Wat een verschijning! Velen zullen dit denken bij het zien

van de IONIQ 9. Het ontwerp is zeker onderwerp van discussie, maar als moderne

IONIQ met de iconische gepixelde ontwerpen aan de voor- en achterkant is hij direct herkenbaar. Zijn enorme omvang maakt één ding al snel duidelijk: deze auto vormt een uitdaging op typisch Europese wegen. Met een lengte van 5,06

meter en een breedte van 2,25 meter is hij uitzonderlijk ruim. Echter het vinden van een geschikte parkeerplaats in de stad, stelt het geduld behoorlijk op de proef.

Voor degene die niet per se al die ruimte nodig heeft, zal de IONIQ 5 een veel relaxtere rijervaring geven.. Heeft u echter behoefte aan maximaal zeven zitplaatsen, dan is de grote Hyundai de juiste keuze. Zelfs zes volwassenen kunnen comfortabel zitten en hebben nog steeds ruimte voor wat bagage achter de derde zitrij. Indien nodig kunnen er maximaal vijf kinderzitjes veilig worden geplaatst.

Verwarmde en geventileerde stoelen zijn beschikbaar voor de eerste twee rijen – slechts twee van de vele comfortfuncties die de IONIQ 9 biedt in deze Connect + uitvoering. Hyundai heeft in zijn grote "ruimteschip" consequent prioriteit gegeven aan comfort. De stille elektrische aandrijving sluit hier perfect bij aan, net als de uitgebreide geluidsisolatiemaatregelen die het interieur uitzonderlijk stil maken. De vering zorgt voor een comfortabele rit, zelfs zonder elektronische dempers. De indrukwekkende actieradius van zo'n 500 km draagt ​​ook bij aan de ontspannen rijervaring, dit komt grotendeel doordat er een zeer grote accu gemonteerd is. Deze accu draagt ​​op zijn beurt in belangrijke mate bij aan het aanzienlijke gewicht van meer dan 2,6 ton.

Kortom, alles aan de IONIQ 9 is groot, groter dan in eerdere IONIQ-modellen. Veel ruimte, uitgebreide features, een grote actieradius, maar ook grote afmetingen, een aanzienlijk gewicht – en een hoge prijs. De testauto kost ongeveer € 80.000.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking7,5
Gebruik6,6
Licht en rondomzicht6,5
In- en uitstap7,5
Kofferruimte volume9,2
Kofferruimte toegankelijkheid7,3
Kofferruimte variabiliteit7,7
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening7,7
Multimedia / connected8,4
Ruimte voorin7,7
Ruimte achterin8,4
Binnenruimte (Variabiliteit)7,1
Totale score

Comfort

Veercomfort6,9
Zitcomfort7,5
Interieurgeluid8,2
Verwarming / Ventilatie9,0
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties7,6
Motorloop9,0
Versnellingsbak / Schakelen9,0
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid7,2
Besturing7,1
Remmen7,1
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem9,4
Passieve veiligheid8,6
Kinderen7,9
Voetgangers6,7
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik8,0
Uitlaatgasemissie7,0
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling5,1s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h34,8 m
Bandenmaat testauto275/50 R20 113 V
Bandenmerk testautoKumho Ecsta PS71 EV
Draaicirkel links / rechts13,2 / 13,0
Actieradius536 km
Interieurgeruis 130 km/h63 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels2.250 mm
Massa rijklaar / laadvermogen2.604 / 576 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak770 / 1190 / 2120 l
Maximum lichaamslengte voor1,93 m
Maximum lichaamslengte achter1,98 m
Interieurbreedte voor1.570 mm
Interieurbreedte achter1.555 mm
Hoogte laaddrempel buiten800 mm
Hoogte laaddrempel binnen10 mm
Hoogte zitting boven grond855 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.