logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* Nissan Qashqai III (J12) 1e facelift

Pluspunten
  • Goed en veilig weggedrag
  • Hoog aktief en passief veiligheisniveau
  • Makkelijke bediening
  • Infotainement systeem bij de tijd
Minpunten
  • Hoge tildrempel
  • Gering trekgewicht
  • Hoge aanschafprijs

Conclusie

Wie zegt dat u een stekker nodig hebt om elektrisch te kunnen rijden?– zo promoot Nissan zijn seriehybride aandrijving in de Qashqai. De nieuwe aandrijflijn werd drie jaar geleden geïntroduceerd: een krachtige elektromotor van 190 pk drijft de vooras aan, terwijl een driecilinder turbobenzinemotor de benodigde elektriciteit opwekt wanneer nodig. Overtollige elektriciteit wordt opgeslagen in een bufferbatterij.

De verbrandingsmotor was bijzonder innovatief, met onder andere variabele compressie, om de efficiëntie te verhogen. Wanneer elektriciteit via een verbrandingsmotor wordt opgewekt en vervolgens wordt gebruikt voor de aandrijving, treden er meerdere omzettingsverliezen op – daarom is een hoog rendement voor de benzinemotor cruciaal. De vorige motor was niet slecht, maar bij hogere snelheden boden de technische innovaties van de driecilinder turbomotor geen brandstofvoordeel meer. Een efficiënte dieselmotor zou in deze situaties de betere keuze geweest zijn. De full-hybride is echter specifiek ontworpen om de dieselmotor te vervangen. Met de facelift van de Qashqai biedt Nissan nu een nieuw ontwikkelde verbrandingsmotor aan binnen zijn hybride systeem. Deze is meer gebaseerd op conventionele technologie, maar deze is consequent geoptimaliseerd. Het rendement van de motor is gestegen tot 42 procent – ​​een uitstekend cijfer voor een benzinemotor.

Deze doorontwikkeling heeft zijn vruchten afgeworpen: het brandstofverbruik daalt met zo'n 15 procent in de EcoTest tot 5,4 l/100 km. Wie het potentieel van het hybride systeem slim benut, ziet in het dagelijks verkeer doorgaans waarden beginnend bij een vier. Maar niet alleen het brandstofverbruik is gedaald; Nissan heeft ook de uitstoot van de driecilindermotor aanzienlijk verlaagd: het aantal deeltjes is bijvoorbeeld met 99,9 procent verminderd.

Over de auto zelf is weinig nieuws te melden – in positieve zin. De Qashqai werd in het voorjaar van 2025 al van binnen en van buiten gemoderniseerd. Het enige nadeel van de full-hybride Qashqai is dat het trekgewicht beperkt is tot 750 kg. Verder maakt de Qashqai indruk met zijn verfijnde afstemming op veel vlakken. De Europeanen waren duidelijk op de juiste plaatsen betrokken bij het ontwikkelingsproces en waren kundig en competent in hun inbreng. De prijs van de Qashqai nadert nu gevaarlijk de € 50.000, vooral de e-Power-versie. De matig uitgeruste testauto kost al bijna € 41.000.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking7,0
Gebruik6,4
Licht en rondomzicht6,8
In- en uitstap7,2
Kofferruimte volume7,1
Kofferruimte toegankelijkheid7,0
Kofferruimte variabiliteit6,9
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening7,3
Multimedia / connected7,6
Ruimte voorin7,5
Ruimte achterin7,3
Binnenruimte (Variabiliteit)6,2
Totale score

Comfort

Veercomfort6,7
Zitcomfort6,6
Interieurgeluid7,1
Verwarming / Ventilatie7,1
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties8,2
Motorloop7,5
Versnellingsbak / Schakelen8,6
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid7,4
Besturing7,5
Remmen6,3
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem9,4
Passieve veiligheid7,7
Kinderen7,4
Voetgangers6,3
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik7,0
Uitlaatgasemissie9,0
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling3,8s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h36,9 m
Bandenmaat testauto235/55 R18 100V
Bandenmerk testautoBridgestone Turanza T005
Draaicirkel links / rechts11,6 / 11,7
Actieradius1.019 km
Interieurgeruis 130 km/h66 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels2.090 mm
Massa rijklaar / laadvermogen1.624 / 536 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak385 / 830 / 1355 l
Maximum lichaamslengte voor1,93 m
Maximum lichaamslengte achter1,94 m
Interieurbreedte voor1.455 mm
Interieurbreedte achter1.415 mm
Hoogte laaddrempel buiten770 mm
Hoogte laaddrempel binnen140 mm
Hoogte zitting boven grond770 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.