Testrapport* Opel Frontera C
- Pluspunten
- Veel plaat voor bagage en inzitttenden
- Eenvoudige bediening
- Aantrekkelijk geprijsd.
- Minpunten
- Matige materiaalkwaliteit in het interieur
- Eenvoudige Comfort- en veiligjheidsuitrusting
- Trage aandrijving.
Conclusie
Begin jaren negentig lanceerde Opel de Frontera: een robuuste SUV met een opvallend reservewiel op de achterklep. Gebaseerd op de Isuzu Wizard werd deze vierwielaangedreven auto tot 2004 in twee generaties geproduceerd. Vanaf 2024 biedt Opel opnieuw een Frontera aan. De opvolger van de Opel Crossland is, net als de Citroën C3 Aircross, gebaseerd op het Smart Car-platform van Stellantis en is nu alleen nog verkrijgbaar als voorwielaangedreven model – de offroad-ambities zijn losgelaten.
Het nieuwe model is verkrijgbaar als volledig elektrische auto of als mild hybride met maximaal zeven zitplaatsen. De prijzen voor de 110 pk sterke versie beginnen bij € 29.499; de geteste topversie met vijf zitplaatsen kost minimaal € 30.499 In ruil daarvoor krijgt u veel binnenruimte voor bagage en passagiers, eenvoudige bediening, maar ook een relatief beperkte standaarduitrusting en een matige kwaliteit van het interieurmateriaal. Het rijgedrag van de Opel is sterk gericht op veiligheid en het ontbreekt aan sportieve ambities – de motor is dan ook geschikt voor ontspannen cruisen bij gematigde snelheden.
Het brandstofverbruik in de ADAC Ecotest bedraagt een respectabele 6,5 liter per 100 km. Qua rijassistentiesystemen biedt de Opel alleen het hoogstnodige, en hetzelfde geldt voor klimaatregeling en multimedia; zelfs een radio is niet inbegrepen in het basismodel.
Over het geheel genomen biedt de Frontera nog steeds aanzienlijke functionaliteit en is hij bedoeld voor wie op zoek is naar een ruime SUV voor een betaalbare prijs en weinig waarde hecht aan onnodige opsmuk.
Scores
| Afwerking | 5,0 |
|---|---|
| Gebruik | 6,3 |
| Licht en rondomzicht | 4,4 |
| In- en uitstap | 7,2 |
| Kofferruimte volume | 7,4 |
| Kofferruimte toegankelijkheid | 6,4 |
| Kofferruimte variabiliteit | 6,7 |
| Totale score |
| Bediening | 6,3 |
|---|---|
| Multimedia / connected | 6,2 |
| Ruimte voorin | 7,1 |
| Ruimte achterin | 7,7 |
| Binnenruimte (Variabiliteit) | 5,4 |
| Totale score |
| Veercomfort | 6,6 |
|---|---|
| Zitcomfort | 6,0 |
| Interieurgeluid | 6,4 |
| Verwarming / Ventilatie | 6,0 |
| Totale score |
| Prestaties | 7,4 |
|---|---|
| Motorloop | 7,0 |
| Versnellingsbak / Schakelen | 6,7 |
| Totale score |
| Koersvastheid | 7,2 |
|---|---|
| Besturing | 6,1 |
| Remmen | 7,0 |
| Totale score |
| Actieve veiligheid - Hulpsysteem | 6,4 |
|---|---|
| Passieve veiligheid | 6,8 |
| Kinderen | 7,0 |
| Voetgangers | 6,7 |
| Totale score |
| Brandstofverbruik | 6,1 |
|---|---|
| Uitlaatgasemissie | 9,0 |
| Totale score |
ANWB meetwaarden
| Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling | 5,7s |
|---|---|
| Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling | - / - / - |
| Remweg vanaf 100 km/h | 35,1 m |
| Bandenmaat testauto | 215/65 R16 98H |
| Bandenmerk testauto | Goodyear Efficient Grip 2 SUV |
| Draaicirkel links / rechts | 11,4 / 11,5 |
| Actieradius | 677 km |
| Interieurgeruis 130 km/h | 68 dB(A) |
| Voertuigbreedte incl. spiegels | 2.025 mm |
| Massa rijklaar / laadvermogen | 1.338 / 492 kg |
| Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak | 420 / 835 / 1410 l |
| Maximum lichaamslengte voor | 1,91 m |
| Maximum lichaamslengte achter | 1,99 m |
| Interieurbreedte voor | 1.350 mm |
| Interieurbreedte achter | 1.390 mm |
| Hoogte laaddrempel buiten | 785 mm |
| Hoogte laaddrempel binnen | 175 mm |
| Hoogte zitting boven grond | 760 mm |
| 3 autostoeltjes achter mogelijk | nee |
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
