logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* Opel Frontera C

Pluspunten
  • Veel plaat voor bagage en inzitttenden
  • Eenvoudige bediening
  • Aantrekkelijk geprijsd.
Minpunten
  • Matige materiaalkwaliteit in het interieur
  • Eenvoudige Comfort- en veiligjheidsuitrusting
  • Trage aandrijving.

Conclusie

Begin jaren negentig lanceerde Opel de Frontera: een robuuste SUV met een opvallend reservewiel op de achterklep. Gebaseerd op de Isuzu Wizard werd deze vierwielaangedreven auto tot 2004 in twee generaties geproduceerd. Vanaf 2024 biedt Opel opnieuw een Frontera aan. De opvolger van de Opel Crossland is, net als de Citroën C3 Aircross, gebaseerd op het Smart Car-platform van Stellantis en is nu alleen nog verkrijgbaar als voorwielaangedreven model – de offroad-ambities zijn losgelaten.

Het nieuwe model is verkrijgbaar als volledig elektrische auto of als mild hybride met maximaal zeven zitplaatsen. De prijzen voor de 110 pk sterke versie beginnen bij € 29.499; de geteste topversie met vijf zitplaatsen kost minimaal € 30.499 In ruil daarvoor krijgt u veel binnenruimte voor bagage en passagiers, eenvoudige bediening, maar ook een relatief beperkte standaarduitrusting en een matige kwaliteit van het interieurmateriaal. Het rijgedrag van de Opel is sterk gericht op veiligheid en het ontbreekt aan sportieve ambities – de motor is dan ook geschikt voor ontspannen cruisen bij gematigde snelheden.

Het brandstofverbruik in de ADAC Ecotest bedraagt ​​een respectabele 6,5 liter per 100 km. Qua rijassistentiesystemen biedt de Opel alleen het hoogstnodige, en hetzelfde geldt voor klimaatregeling en multimedia; zelfs een radio is niet inbegrepen in het basismodel.

Over het geheel genomen biedt de Frontera nog steeds aanzienlijke functionaliteit en is hij bedoeld voor wie op zoek is naar een ruime SUV voor een betaalbare prijs en weinig waarde hecht aan onnodige opsmuk.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking5,0
Gebruik6,3
Licht en rondomzicht4,4
In- en uitstap7,2
Kofferruimte volume7,4
Kofferruimte toegankelijkheid6,4
Kofferruimte variabiliteit6,7
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening6,3
Multimedia / connected6,2
Ruimte voorin7,1
Ruimte achterin7,7
Binnenruimte (Variabiliteit)5,4
Totale score

Comfort

Veercomfort6,6
Zitcomfort6,0
Interieurgeluid6,4
Verwarming / Ventilatie6,0
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties7,4
Motorloop7,0
Versnellingsbak / Schakelen6,7
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid7,2
Besturing6,1
Remmen7,0
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem6,4
Passieve veiligheid6,8
Kinderen7,0
Voetgangers6,7
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik6,1
Uitlaatgasemissie9,0
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling5,7s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h35,1 m
Bandenmaat testauto215/65 R16 98H
Bandenmerk testautoGoodyear Efficient Grip 2 SUV
Draaicirkel links / rechts11,4 / 11,5
Actieradius677 km
Interieurgeruis 130 km/h68 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels2.025 mm
Massa rijklaar / laadvermogen1.338 / 492 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak420 / 835 / 1410 l
Maximum lichaamslengte voor1,91 m
Maximum lichaamslengte achter1,99 m
Interieurbreedte voor1.350 mm
Interieurbreedte achter1.390 mm
Hoogte laaddrempel buiten785 mm
Hoogte laaddrempel binnen175 mm
Hoogte zitting boven grond760 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.