Testrapport* BMW 3-Serie VII (G21) 2e facelift
- Pluspunten
- goede afwerking en materiaalkwaliteit
- stabiel en comfortabel onderstel met de optionele elektronische dempers
- praktische stationcarrosserie
- veel goed afgestelde rijhulpassistenten beschikbaar
- krachtige aandrijving en praktische elektrische actieradius
- Minpunten
- hoge aankoopprijs
- de opties zijn kostbaar
- beperkt bagage volume door accu
Conclusie
De huidige 3 Serie bestaat al sinds 2019. In 2022 kreeg de 3 Serie een reguliere grote facelift, die vooral aan de buitenkant van de auto te zien is.
Twee jaar later, in de zomer van 2024, was er een kleine facelift, maar die valt minder op - de nauwgezette kenner herkent deze misschien aan het
gewijzigde koplampontwerp aan de buitenkant en de gewijzigde luchtroosters aan de binnenkant. De technische veranderingen zijn echter veel significanter.
Naast meer rijcomfort voor alle aandrijfsystemen hebben de plug-in hybrides een grotere batterij met 19,5 kWh bruikbare capaciteit en een hogere laadcapaciteit van 11 kW. Dit maakt deze aandrijfvariant aanzienlijk praktischer als het gaat om een zo laag mogelijk benzineverbruik. In de praktijk kun je nu in één keer
100 km elektrisch afleggen en is de Touring na ruim twee uur weer volledig opgeladen en klaar voor de volgende rit. Het onderstel met adaptieve dempers
(optie), dat wendbaarheid en comfort op een aangename manier combineert, overtuigt volledig. In lijn hiermee is de sportstuurinrichting onbewogen en precies.
Het hoge niveau van volwassenheid van de huidige generatie 3 Serie is ook merkbaar in andere opzichten. Hoewel de gebruiksvriendelijkheid enigszins heeft
geleden onder de laatste revisies, zijn er nog steeds genoeg "klassieke" elementen zoals de iDrive voor een goede dagelijkse bruikbaarheid. De stationwagen carrosserie met zijn praktische bagageruimte draagt hier ook aan bij - waardoor het gemakkelijker is om de verminderde opbergruimte als gevolg van de accu te compenseren. Het rijplezier wordt eigenlijk alleen bedorven door de stevige aanschafprijs - met prijzen van meer dan € 60.000, - voor een goed uitgeruste variant ligt de 330e Touring xDrive al ver buiten het bereik van de meeste budgetten van "gewone stervelingen". Zelfs vergelijkbare volledig elektrische BMW-modellen
kunnen nu voor een lagere prijs worden gekocht.
Scores
| Afwerking | 7,9 |
|---|---|
| Gebruik | 6,3 |
| Licht en rondomzicht | 7,0 |
| In- en uitstap | 6,9 |
| Kofferruimte volume | 6,3 |
| Kofferruimte toegankelijkheid | 7,4 |
| Kofferruimte variabiliteit | 7,9 |
| Totale score |
| Bediening | 7,4 |
|---|---|
| Multimedia / connected | 8,6 |
| Ruimte voorin | 7,3 |
| Ruimte achterin | 7,0 |
| Binnenruimte (Variabiliteit) | 6,2 |
| Totale score |
| Veercomfort | 7,8 |
|---|---|
| Zitcomfort | 7,3 |
| Interieurgeluid | 7,4 |
| Verwarming / Ventilatie | 8,4 |
| Totale score |
| Prestaties | 8,4 |
|---|---|
| Motorloop | 7,8 |
| Versnellingsbak / Schakelen | 8,6 |
| Totale score |
| Koersvastheid | 7,6 |
|---|---|
| Besturing | 7,7 |
| Remmen | 7,0 |
| Totale score |
| Actieve veiligheid - Hulpsysteem | 9,1 |
|---|---|
| Passieve veiligheid | 8,4 |
| Kinderen | 7,5 |
| Voetgangers | 7,7 |
| Totale score |
| Brandstofverbruik | 7,1 |
|---|---|
| Uitlaatgasemissie | 6,6 |
| Totale score |
ANWB meetwaarden
| Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling | 3,4s |
|---|---|
| Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling | - / - / - |
| Remweg vanaf 100 km/h | 35,1 m |
| Bandenmaat testauto | 225/45 R18 95Y |
| Bandenmerk testauto | Pirelli Cinturato P7 * |
| Draaicirkel links / rechts | 12,0 / 12,0 |
| Actieradius | 616 km |
| Interieurgeruis 130 km/h | 66 dB(A) |
| Voertuigbreedte incl. spiegels | 2.075 mm |
| Massa rijklaar / laadvermogen | 1.996 / 479 kg |
| Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak | 265 / 645 / 1225 l |
| Maximum lichaamslengte voor | 1,95 m |
| Maximum lichaamslengte achter | 1,91 m |
| Interieurbreedte voor | 1.435 mm |
| Interieurbreedte achter | 1.390 mm |
| Hoogte laaddrempel buiten | 650 mm |
| Hoogte laaddrempel binnen | 5 mm |
| Hoogte zitting boven grond | 605 mm |
| 3 autostoeltjes achter mogelijk | nee |
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
