logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* BMW 3-Serie VII (G21) 2e facelift

Pluspunten
  • goede afwerking en materiaalkwaliteit
  • stabiel en comfortabel onderstel met de optionele elektronische dempers
  • praktische stationcarrosserie
  • veel goed afgestelde rijhulpassistenten beschikbaar
  • krachtige aandrijving en praktische elektrische actieradius
Minpunten
  • hoge aankoopprijs
  • de opties zijn kostbaar
  • beperkt bagage volume door accu

Conclusie

De huidige 3 Serie bestaat al sinds 2019. In 2022 kreeg de 3 Serie een reguliere grote facelift, die vooral aan de buitenkant van de auto te zien is.

Twee jaar later, in de zomer van 2024, was er een kleine facelift, maar die valt minder op - de nauwgezette kenner herkent deze misschien aan het

gewijzigde koplampontwerp aan de buitenkant en de gewijzigde luchtroosters aan de binnenkant. De technische veranderingen zijn echter veel significanter.

Naast meer rijcomfort voor alle aandrijfsystemen hebben de plug-in hybrides een grotere batterij met 19,5 kWh bruikbare capaciteit en een hogere laadcapaciteit van 11 kW. Dit maakt deze aandrijfvariant aanzienlijk praktischer als het gaat om een zo laag mogelijk benzineverbruik. In de praktijk kun je nu in één keer

100 km elektrisch afleggen en is de Touring na ruim twee uur weer volledig opgeladen en klaar voor de volgende rit. Het onderstel met adaptieve dempers

(optie), dat wendbaarheid en comfort op een aangename manier combineert, overtuigt volledig. In lijn hiermee is de sportstuurinrichting onbewogen en precies.

Het hoge niveau van volwassenheid van de huidige generatie 3 Serie is ook merkbaar in andere opzichten. Hoewel de gebruiksvriendelijkheid enigszins heeft

geleden onder de laatste revisies, zijn er nog steeds genoeg "klassieke" elementen zoals de iDrive voor een goede dagelijkse bruikbaarheid. De stationwagen carrosserie met zijn praktische bagageruimte draagt hier ook aan bij - waardoor het gemakkelijker is om de verminderde opbergruimte als gevolg van de accu te compenseren. Het rijplezier wordt eigenlijk alleen bedorven door de stevige aanschafprijs - met prijzen van meer dan € 60.000, - voor een goed uitgeruste variant ligt de 330e Touring xDrive al ver buiten het bereik van de meeste budgetten van "gewone stervelingen". Zelfs vergelijkbare volledig elektrische BMW-modellen

kunnen nu voor een lagere prijs worden gekocht.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking7,9
Gebruik6,3
Licht en rondomzicht7,0
In- en uitstap6,9
Kofferruimte volume6,3
Kofferruimte toegankelijkheid7,4
Kofferruimte variabiliteit7,9
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening7,4
Multimedia / connected8,6
Ruimte voorin7,3
Ruimte achterin7,0
Binnenruimte (Variabiliteit)6,2
Totale score

Comfort

Veercomfort7,8
Zitcomfort7,3
Interieurgeluid7,4
Verwarming / Ventilatie8,4
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties8,4
Motorloop7,8
Versnellingsbak / Schakelen8,6
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid7,6
Besturing7,7
Remmen7,0
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem9,1
Passieve veiligheid8,4
Kinderen7,5
Voetgangers7,7
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik7,1
Uitlaatgasemissie6,6
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling3,4s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h35,1 m
Bandenmaat testauto225/45 R18 95Y
Bandenmerk testautoPirelli Cinturato P7 *
Draaicirkel links / rechts12,0 / 12,0
Actieradius616 km
Interieurgeruis 130 km/h66 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels2.075 mm
Massa rijklaar / laadvermogen1.996 / 479 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak265 / 645 / 1225 l
Maximum lichaamslengte voor1,95 m
Maximum lichaamslengte achter1,91 m
Interieurbreedte voor1.435 mm
Interieurbreedte achter1.390 mm
Hoogte laaddrempel buiten650 mm
Hoogte laaddrempel binnen5 mm
Hoogte zitting boven grond605 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.