Testrapport* Porsche Macan II (XAB)
- Pluspunten
- Kan snel laden
- Hoog trekgewicht
- Uitstekende verlichting (Led Matrix Koplampen)
- Comfortabel op lange afstanden
- Uitstekend weggedrag
- Doortimmerde assistentiesystemen
- Goede veiligheidsuitrusting
- Minpunten
- Matig zich naar achteren
- Geen DAB radio
- Hoge prijs en dure opties
Conclusie
De huidige generatie van de Porsche Macan (sinds 2024) is alleen leverbaar als volledig elektrische auto. Hij staat op het Premium
Platform Electric (PPE), ontwikkeld in samenwerking met Audi, en is een allround hoogwaardige auto met een actieradius van meer dan 500 km, gebaseerd op het stroomverbruik in de verbruikstest. Technisch loopt de Macan voorop en biedt diverse snufjes – optioneel uiteraard: uitstekende matrix-ledkoplampen, adaptieve luchtvering met continue demperregeling, achterasbesturing enzovoort.
De optielijst is lang en er hangt een fors prijskaartje aan. De basis-Macan kost ruim € 84.000, maar de grens van € 100.000 is gemakkelijk te doorbreken met maatwerk, zoals het geval is met de goed uitgeruste testauto, die meer dan € 115.000 kost.
Hoewel de Macan een zware elektrische SUV is, mist hij zeker niet het sportieve Porsche-DNA. Zijn prestaties zijn uitstekend en heeft een uitstekende wegligging. Maar ook qua comfort en transporteigenschappen scoort hij goed, met een aangenaam dagelijks gebruiksgemak dankzij een huiselijk interieur, comfortabele stoelen en een comfortabel onderstel. De standaardfuncties zijn intuïtief te bedienen; Porsche maakt gelukkig in sommige gevallen nog steeds gebruik van gewone knoppen. Desondanks is het zijn er veel functies en zijn de
instelmogelijkheden zeer uitgebreid en dat is even wennen. De multimedia-, connectiviteits- en assistentiefuncties zijn in het basismodel al zeer
uitgebreid; verder is bijna alles wat state-of-the-art is, optioneel verkrijgbaar.
Kortom, de Macan is een goede allrounder zonder noemenswaardige zwakke punten – maar je moet hem wel kunnen en willen betalen.
Scores
| Afwerking | 7,7 |
|---|---|
| Gebruik | 6,4 |
| Licht en rondomzicht | 6,4 |
| In- en uitstap | 7,4 |
| Kofferruimte volume | 7,0 |
| Kofferruimte toegankelijkheid | 7,0 |
| Kofferruimte variabiliteit | 8,2 |
| Totale score |
| Bediening | 6,9 |
|---|---|
| Multimedia / connected | 8,8 |
| Ruimte voorin | 7,0 |
| Ruimte achterin | 6,9 |
| Binnenruimte (Variabiliteit) | 6,6 |
| Totale score |
| Veercomfort | 7,4 |
|---|---|
| Zitcomfort | 7,8 |
| Interieurgeluid | 7,4 |
| Verwarming / Ventilatie | 8,6 |
| Totale score |
| Prestaties | 9,2 |
|---|---|
| Motorloop | 8,6 |
| Versnellingsbak / Schakelen | 9,2 |
| Totale score |
| Koersvastheid | 7,4 |
|---|---|
| Besturing | 7,4 |
| Remmen | 7,2 |
| Totale score |
| Actieve veiligheid - Hulpsysteem | 9,4 |
|---|---|
| Passieve veiligheid | 9,1 |
| Kinderen | 7,7 |
| Voetgangers | 7,3 |
| Totale score |
| Brandstofverbruik | 9,0 |
|---|---|
| Uitlaatgasemissie | 7,5 |
| Totale score |
ANWB meetwaarden
| Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling | 2,8s |
|---|---|
| Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling | - / - / - |
| Remweg vanaf 100 km/h | 34,5 m |
| Bandenmaat testauto | 255/40 R22 103Y |
| Bandenmerk testauto | Goodyear Eagle F1 Super Sport |
| Draaicirkel links / rechts | 10,9 / 11,2 |
| Actieradius | 509 km |
| Interieurgeruis 130 km/h | 66 dB(A) |
| Voertuigbreedte incl. spiegels | 2.160 mm |
| Massa rijklaar / laadvermogen | 2.298 / 512 kg |
| Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak | 390 / 800 / 1280 l |
| Maximum lichaamslengte voor | 1,91 m |
| Maximum lichaamslengte achter | 1,87 m |
| Interieurbreedte voor | 1.430 mm |
| Interieurbreedte achter | 1.395 mm |
| Hoogte laaddrempel buiten | 745 mm |
| Hoogte laaddrempel binnen | 45 mm |
| Hoogte zitting boven grond | 755 mm |
| 3 autostoeltjes achter mogelijk | nee |
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
