logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* Porsche Macan II (XAB)

Pluspunten
  • Kan snel laden
  • Hoog trekgewicht
  • Uitstekende verlichting (Led Matrix Koplampen)
  • Comfortabel op lange afstanden
  • Uitstekend weggedrag
  • Doortimmerde assistentiesystemen
  • Goede veiligheidsuitrusting
Minpunten
  • Matig zich naar achteren
  • Geen DAB radio
  • Hoge prijs en dure opties

Conclusie

De huidige generatie van de Porsche Macan (sinds 2024) is alleen leverbaar als volledig elektrische auto. Hij staat op het Premium

Platform Electric (PPE), ontwikkeld in samenwerking met Audi, en is een allround hoogwaardige auto met een actieradius van meer dan 500 km, gebaseerd op het stroomverbruik in de verbruikstest. Technisch loopt de Macan voorop en biedt diverse snufjes – optioneel uiteraard: uitstekende matrix-ledkoplampen, adaptieve luchtvering met continue demperregeling, achterasbesturing enzovoort.

De optielijst is lang en er hangt een fors prijskaartje aan. De basis-Macan kost ruim € 84.000, maar de grens van € 100.000 is gemakkelijk te doorbreken met maatwerk, zoals het geval is met de goed uitgeruste testauto, die meer dan € 115.000 kost.

Hoewel de Macan een zware elektrische SUV is, mist hij zeker niet het sportieve Porsche-DNA. Zijn prestaties zijn uitstekend en heeft een uitstekende wegligging. Maar ook qua comfort en transporteigenschappen scoort hij goed, met een aangenaam dagelijks gebruiksgemak dankzij een huiselijk interieur, comfortabele stoelen en een comfortabel onderstel. De standaardfuncties zijn intuïtief te bedienen; Porsche maakt gelukkig in sommige gevallen nog steeds gebruik van gewone knoppen. Desondanks is het zijn er veel functies en zijn de

instelmogelijkheden zeer uitgebreid en dat is even wennen. De multimedia-, connectiviteits- en assistentiefuncties zijn in het basismodel al zeer

uitgebreid; verder is bijna alles wat state-of-the-art is, optioneel verkrijgbaar.

Kortom, de Macan is een goede allrounder zonder noemenswaardige zwakke punten – maar je moet hem wel kunnen en willen betalen.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking7,7
Gebruik6,4
Licht en rondomzicht6,4
In- en uitstap7,4
Kofferruimte volume7,0
Kofferruimte toegankelijkheid7,0
Kofferruimte variabiliteit8,2
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening6,9
Multimedia / connected8,8
Ruimte voorin7,0
Ruimte achterin6,9
Binnenruimte (Variabiliteit)6,6
Totale score

Comfort

Veercomfort7,4
Zitcomfort7,8
Interieurgeluid7,4
Verwarming / Ventilatie8,6
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties9,2
Motorloop8,6
Versnellingsbak / Schakelen9,2
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid7,4
Besturing7,4
Remmen7,2
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem9,4
Passieve veiligheid9,1
Kinderen7,7
Voetgangers7,3
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik9,0
Uitlaatgasemissie7,5
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling2,8s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h34,5 m
Bandenmaat testauto255/40 R22 103Y
Bandenmerk testautoGoodyear Eagle F1 Super Sport
Draaicirkel links / rechts10,9 / 11,2
Actieradius509 km
Interieurgeruis 130 km/h66 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels2.160 mm
Massa rijklaar / laadvermogen2.298 / 512 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak390 / 800 / 1280 l
Maximum lichaamslengte voor1,91 m
Maximum lichaamslengte achter1,87 m
Interieurbreedte voor1.430 mm
Interieurbreedte achter1.395 mm
Hoogte laaddrempel buiten745 mm
Hoogte laaddrempel binnen45 mm
Hoogte zitting boven grond755 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.