Testrapport* Fiat Grande Panda I
- Pluspunten
- Behoorlijke binnenruimte voor inzittenden en bagage
- Eenvoudige bediening
- Uitgebalanceerde rijeigenschappen
- Zeer comfortabele aandrijflijn
- Minpunten
- Geen navigatiesysteem en daardoor slechts beperkte laadrouteplanning
- Slecht bereikbare Isofix bevestigingen
- Magere comfort- en veiligheidsvoorzieningen
- Op de lakkleur na geen personalisatiemogelijkheden
Conclusie
De nieuwe Fiat Grande Panda is ongetwijfeld een van de meest sensationele nieuwe releases van het jaar. Terwijl het voorgaande model, dat sinds 2011
wordt geproduceerd, op de markt blijft als de Pandina, luiden de Italianen een nieuw tijdperk in met de kleine auto, die met 35 centimeter is gegroeid tot
vier meter. Fiat maakt nu deel uit van de Stellantis Groep en daarom deelt de Grande Panda het platform met onder andere de Citroen C3’s en de Opel
Corsa en Frontera modellen. De kleine auto, die in Servië wordt geproduceerd, is verkrijgbaar als mild hybride benzinemodel of als volledig elektrisch model.
In de ANWB-autotest wordt het hoekige vijf deur model geleverd inde uitvoering (RED) met de 83 kW/113 pk sterke elektrische aandrijving, die wordt gevoed door een 44 kWh batterij. Het verbruik in de ANWB Ecotest is met iets minder dan 20 kWh vrij hoog, wat resulteert in een haalbare actieradius van ongeveer 250 kilometer. Terwijl ruim 300 km haalbaar is in stadsverkeer, moet je op de snelweg bij de maximumsnelheid van 132 km/h na ongeveer 150 km stoppen om op te laden - vooral bij lage temperaturen. Wie vaak langere afstanden moet afleggen, kan daarom beter kiezen voor een benzinemotor. De Grande Panda
heeft indruk op ons gemaakt met zijn intuïtieve bediening en veilige en comfortabele rijeigenschappen. Ook de ruimte is heel acceptabel voor een kleine auto. Wel is er kritiek op de moeilijk bereikbare Isofix-haken op de achterbank en het ontbreken van een anti-knelbeveiliging op de ramen. Bovendien zijn de comfort- en veiligheidsvoorzieningen van de € 24.990,- kostende elektrische auto relatief slecht en kunnen ze niet eens tegen meerprijs worden opgewaardeerd - de
lakkleur is de enige beschikbare optie wil je meer luxe en configuratie keuze dan moet je kiezen voor de € 3000,- duurdere "La Prima" versie.
Scores
| Afwerking | 5,6 |
|---|---|
| Gebruik | 6,0 |
| Licht en rondomzicht | 5,2 |
| In- en uitstap | 7,0 |
| Kofferruimte volume | 6,4 |
| Kofferruimte toegankelijkheid | 5,4 |
| Kofferruimte variabiliteit | 6,5 |
| Totale score |
| Bediening | 6,8 |
|---|---|
| Multimedia / connected | 6,3 |
| Ruimte voorin | 6,8 |
| Ruimte achterin | 6,2 |
| Binnenruimte (Variabiliteit) | 5,4 |
| Totale score |
| Veercomfort | 6,7 |
|---|---|
| Zitcomfort | 6,1 |
| Interieurgeluid | 6,5 |
| Verwarming / Ventilatie | 5,0 |
| Totale score |
| Prestaties | 7,1 |
|---|---|
| Motorloop | 8,4 |
| Versnellingsbak / Schakelen | 9,1 |
| Totale score |
| Koersvastheid | 7,3 |
|---|---|
| Besturing | 6,6 |
| Remmen | 6,8 |
| Totale score |
| Actieve veiligheid - Hulpsysteem | 6,7 |
|---|---|
| Passieve veiligheid | 6,8 |
| Kinderen | 5,8 |
| Voetgangers | 6,2 |
| Totale score |
| Brandstofverbruik | 9,0 |
|---|---|
| Uitlaatgasemissie | 7,6 |
| Totale score |
ANWB meetwaarden
| Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling | 6,2s |
|---|---|
| Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling | - / - / - |
| Remweg vanaf 100 km/h | 35,5 m |
| Bandenmaat testauto | 205/55 R16 94V |
| Bandenmerk testauto | Michelin e-primacy |
| Draaicirkel links / rechts | 10,8 / 10,6 |
| Actieradius | 253 km |
| Interieurgeruis 130 km/h | 69 dB(A) |
| Voertuigbreedte incl. spiegels | 2.015 mm |
| Massa rijklaar / laadvermogen | 1.460 / 450 kg |
| Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak | 310 / 680 / 1100 l |
| Maximum lichaamslengte voor | 1,89 m |
| Maximum lichaamslengte achter | 1,84 m |
| Interieurbreedte voor | 1.380 mm |
| Interieurbreedte achter | 1.370 mm |
| Hoogte laaddrempel buiten | 775 mm |
| Hoogte laaddrempel binnen | 210 mm |
| Hoogte zitting boven grond | 735 mm |
| 3 autostoeltjes achter mogelijk | nee |
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
