logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* Fiat Grande Panda I

Pluspunten
  • Behoorlijke binnenruimte voor inzittenden en bagage
  • Eenvoudige bediening
  • Uitgebalanceerde rijeigenschappen
  • Zeer comfortabele aandrijflijn
Minpunten
  • Geen navigatiesysteem en daardoor slechts beperkte laadrouteplanning
  • Slecht bereikbare Isofix bevestigingen
  • Magere comfort- en veiligheidsvoorzieningen
  • Op de lakkleur na geen personalisatiemogelijkheden

Conclusie

De nieuwe Fiat Grande Panda is ongetwijfeld een van de meest sensationele nieuwe releases van het jaar. Terwijl het voorgaande model, dat sinds 2011

wordt geproduceerd, op de markt blijft als de Pandina, luiden de Italianen een nieuw tijdperk in met de kleine auto, die met 35 centimeter is gegroeid tot

vier meter. Fiat maakt nu deel uit van de Stellantis Groep en daarom deelt de Grande Panda het platform met onder andere de Citroen C3’s en de Opel

Corsa en Frontera modellen. De kleine auto, die in Servië wordt geproduceerd, is verkrijgbaar als mild hybride benzinemodel of als volledig elektrisch model.

In de ANWB-autotest wordt het hoekige vijf deur model geleverd inde uitvoering (RED) met de 83 kW/113 pk sterke elektrische aandrijving, die wordt gevoed door een 44 kWh batterij. Het verbruik in de ANWB Ecotest is met iets minder dan 20 kWh vrij hoog, wat resulteert in een haalbare actieradius van ongeveer 250 kilometer. Terwijl ruim 300 km haalbaar is in stadsverkeer, moet je op de snelweg bij de maximumsnelheid van 132 km/h na ongeveer 150 km stoppen om op te laden - vooral bij lage temperaturen. Wie vaak langere afstanden moet afleggen, kan daarom beter kiezen voor een benzinemotor. De Grande Panda

heeft indruk op ons gemaakt met zijn intuïtieve bediening en veilige en comfortabele rijeigenschappen. Ook de ruimte is heel acceptabel voor een kleine auto. Wel is er kritiek op de moeilijk bereikbare Isofix-haken op de achterbank en het ontbreken van een anti-knelbeveiliging op de ramen. Bovendien zijn de comfort- en veiligheidsvoorzieningen van de € 24.990,- kostende elektrische auto relatief slecht en kunnen ze niet eens tegen meerprijs worden opgewaardeerd - de

lakkleur is de enige beschikbare optie wil je meer luxe en configuratie keuze dan moet je kiezen voor de € 3000,- duurdere "La Prima" versie.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking5,6
Gebruik6,0
Licht en rondomzicht5,2
In- en uitstap7,0
Kofferruimte volume6,4
Kofferruimte toegankelijkheid5,4
Kofferruimte variabiliteit6,5
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening6,8
Multimedia / connected6,3
Ruimte voorin6,8
Ruimte achterin6,2
Binnenruimte (Variabiliteit)5,4
Totale score

Comfort

Veercomfort6,7
Zitcomfort6,1
Interieurgeluid6,5
Verwarming / Ventilatie5,0
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties7,1
Motorloop8,4
Versnellingsbak / Schakelen9,1
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid7,3
Besturing6,6
Remmen6,8
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem6,7
Passieve veiligheid6,8
Kinderen5,8
Voetgangers6,2
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik9,0
Uitlaatgasemissie7,6
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling6,2s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h35,5 m
Bandenmaat testauto205/55 R16 94V
Bandenmerk testautoMichelin e-primacy
Draaicirkel links / rechts10,8 / 10,6
Actieradius253 km
Interieurgeruis 130 km/h69 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels2.015 mm
Massa rijklaar / laadvermogen1.460 / 450 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak310 / 680 / 1100 l
Maximum lichaamslengte voor1,89 m
Maximum lichaamslengte achter1,84 m
Interieurbreedte voor1.380 mm
Interieurbreedte achter1.370 mm
Hoogte laaddrempel buiten775 mm
Hoogte laaddrempel binnen210 mm
Hoogte zitting boven grond735 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.