logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* Cupra Leon I 1e facelift

Pluspunten
  • Voldoende plaats voor de inzittenden
  • Omvangrijk aanbod van veiligheids- en comfortsystemen
  • Goede wegligging en toch zeer comfortabel onderstel (Met optioneel DCC)
  • Voldoende elektrische actieradius
  • Snellaadmogelijkheid standaard
Minpunten
  • Sportstoelen met vaste hoofdsteunen
  • Kleine kofferbak
  • Geen trekhaak mogelijk
  • Navigatiesysteem niet standaard

Conclusie

De nieuwste versie van het plug-in hybride systeem van de Volkswagen Group is uiteraard ook leverbaar in de Cupra. In de Leon maakt de aandrijflijn van een 1,5-liter turbobenzinemotor en een elektromotor een harmonieuze indruk, maar is helaas niet zo efficiënt als in de eerder geteste VW Passat Variant of Audi A3 Sportback. Desondanks biedt de auto een puur elektrische actieradius van meer dan 100 km en heb je de beschikking over een zuinige benzinemotor die, indien nodig, kan bijspringen. In het dagelijks gebruik zou het aandeel elektrisch rijden ruimschoots hoog genoeg moeten zijn om de complexe aandrijving de moeite waard te maken. Een grote accu van 25,7 kWh slaat de energie op, waarvan 19,7 kWh voor de elektromotor kan worden gebruikt.

Sinds de introductie in 2020 heeft de Leon een facelift ondergaan die het interieur zichtbaar heeft verbeterd en de bediening heeft vereenvoudigd met detailverbeteringen zoals de nu eindelijk verlichte schuifbalk onder het scherm en een snellere respons van het infotainmentsysteem. Het exterieurdesign is aangescherpt, met nieuwe lichtontwerpen voor en achter, en het verlichte Cupra-logo, wat zorgt voor een moderne look.

Vooral met de optionele adaptieve schokdempers (DCC) biedt de Leon een uitzonderlijk comfortabel rijgedrag en, indien nodig, de gewenste stugheid wat het weggedrag ten goede komt. het DCC systeem is dus het overwegen waard. Wie een trekhaak wil, zal moeten kiezen voor de Sportstourer stationwagen – helaas is een trekhaak achterop de testauto niet leverbaar. Verder valt er weinig aan te merken op de Cupra Leon. Misschien dat de kleine kofferbak van de e-Hybrid-variant een nadeel is, maar ook hier zou de komst van de stationwagen verandering in kunnen brengen.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking7,0
Gebruik6,1
Licht en rondomzicht7,1
In- en uitstap7,0
Kofferruimte volume6,2
Kofferruimte toegankelijkheid6,3
Kofferruimte variabiliteit6,7
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening7,0
Multimedia / connected7,4
Ruimte voorin7,3
Ruimte achterin6,7
Binnenruimte (Variabiliteit)6,5
Totale score

Comfort

Veercomfort7,6
Zitcomfort7,0
Interieurgeluid6,3
Verwarming / Ventilatie7,9
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties8,2
Motorloop7,7
Versnellingsbak / Schakelen7,6
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid7,4
Besturing7,6
Remmen7,3
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem9,1
Passieve veiligheid7,7
Kinderen7,5
Voetgangers6,4
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik8,2
Uitlaatgasemissie6,5
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling4,0s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h34,1 m
Bandenmaat testauto235/35 R19 91Y
Bandenmerk testautoBridgestone Potenza S 005
Draaicirkel links / rechts11,2 / 11,2
Actieradius731 km
Interieurgeruis 130 km/h70 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels2.000 mm
Massa rijklaar / laadvermogen1.652 / 478 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak280 / 700 / 1125 l
Maximum lichaamslengte voor1,93 m
Maximum lichaamslengte achter1,91 m
Interieurbreedte voor1.410 mm
Interieurbreedte achter1.380 mm
Hoogte laaddrempel buiten745 mm
Hoogte laaddrempel binnen135 mm
Hoogte zitting boven grond615 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.