Testrapport* Cupra Leon I 1e facelift
- Pluspunten
- Voldoende plaats voor de inzittenden
- Omvangrijk aanbod van veiligheids- en comfortsystemen
- Goede wegligging en toch zeer comfortabel onderstel (Met optioneel DCC)
- Voldoende elektrische actieradius
- Snellaadmogelijkheid standaard
- Minpunten
- Sportstoelen met vaste hoofdsteunen
- Kleine kofferbak
- Geen trekhaak mogelijk
- Navigatiesysteem niet standaard
Conclusie
De nieuwste versie van het plug-in hybride systeem van de Volkswagen Group is uiteraard ook leverbaar in de Cupra. In de Leon maakt de aandrijflijn van een 1,5-liter turbobenzinemotor en een elektromotor een harmonieuze indruk, maar is helaas niet zo efficiënt als in de eerder geteste VW Passat Variant of Audi A3 Sportback. Desondanks biedt de auto een puur elektrische actieradius van meer dan 100 km en heb je de beschikking over een zuinige benzinemotor die, indien nodig, kan bijspringen. In het dagelijks gebruik zou het aandeel elektrisch rijden ruimschoots hoog genoeg moeten zijn om de complexe aandrijving de moeite waard te maken. Een grote accu van 25,7 kWh slaat de energie op, waarvan 19,7 kWh voor de elektromotor kan worden gebruikt.
Sinds de introductie in 2020 heeft de Leon een facelift ondergaan die het interieur zichtbaar heeft verbeterd en de bediening heeft vereenvoudigd met detailverbeteringen zoals de nu eindelijk verlichte schuifbalk onder het scherm en een snellere respons van het infotainmentsysteem. Het exterieurdesign is aangescherpt, met nieuwe lichtontwerpen voor en achter, en het verlichte Cupra-logo, wat zorgt voor een moderne look.
Vooral met de optionele adaptieve schokdempers (DCC) biedt de Leon een uitzonderlijk comfortabel rijgedrag en, indien nodig, de gewenste stugheid wat het weggedrag ten goede komt. het DCC systeem is dus het overwegen waard. Wie een trekhaak wil, zal moeten kiezen voor de Sportstourer stationwagen – helaas is een trekhaak achterop de testauto niet leverbaar. Verder valt er weinig aan te merken op de Cupra Leon. Misschien dat de kleine kofferbak van de e-Hybrid-variant een nadeel is, maar ook hier zou de komst van de stationwagen verandering in kunnen brengen.
Scores
| Afwerking | 7,0 |
|---|---|
| Gebruik | 6,1 |
| Licht en rondomzicht | 7,1 |
| In- en uitstap | 7,0 |
| Kofferruimte volume | 6,2 |
| Kofferruimte toegankelijkheid | 6,3 |
| Kofferruimte variabiliteit | 6,7 |
| Totale score |
| Bediening | 7,0 |
|---|---|
| Multimedia / connected | 7,4 |
| Ruimte voorin | 7,3 |
| Ruimte achterin | 6,7 |
| Binnenruimte (Variabiliteit) | 6,5 |
| Totale score |
| Veercomfort | 7,6 |
|---|---|
| Zitcomfort | 7,0 |
| Interieurgeluid | 6,3 |
| Verwarming / Ventilatie | 7,9 |
| Totale score |
| Prestaties | 8,2 |
|---|---|
| Motorloop | 7,7 |
| Versnellingsbak / Schakelen | 7,6 |
| Totale score |
| Koersvastheid | 7,4 |
|---|---|
| Besturing | 7,6 |
| Remmen | 7,3 |
| Totale score |
| Actieve veiligheid - Hulpsysteem | 9,1 |
|---|---|
| Passieve veiligheid | 7,7 |
| Kinderen | 7,5 |
| Voetgangers | 6,4 |
| Totale score |
| Brandstofverbruik | 8,2 |
|---|---|
| Uitlaatgasemissie | 6,5 |
| Totale score |
ANWB meetwaarden
| Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling | 4,0s |
|---|---|
| Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling | - / - / - |
| Remweg vanaf 100 km/h | 34,1 m |
| Bandenmaat testauto | 235/35 R19 91Y |
| Bandenmerk testauto | Bridgestone Potenza S 005 |
| Draaicirkel links / rechts | 11,2 / 11,2 |
| Actieradius | 731 km |
| Interieurgeruis 130 km/h | 70 dB(A) |
| Voertuigbreedte incl. spiegels | 2.000 mm |
| Massa rijklaar / laadvermogen | 1.652 / 478 kg |
| Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak | 280 / 700 / 1125 l |
| Maximum lichaamslengte voor | 1,93 m |
| Maximum lichaamslengte achter | 1,91 m |
| Interieurbreedte voor | 1.410 mm |
| Interieurbreedte achter | 1.380 mm |
| Hoogte laaddrempel buiten | 745 mm |
| Hoogte laaddrempel binnen | 135 mm |
| Hoogte zitting boven grond | 615 mm |
| 3 autostoeltjes achter mogelijk | nee |
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
