logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* Audi A3 IV (8Y) 1e facelift

Pluspunten
  • Zeer goede rijprestaties
  • Grote elektrische actieradius
  • Snellaadaansluiting standaard
  • Laag elektrisch en benzineverbruik
  • Veilig en voldoende comfortabel onderstel
Minpunten
  • Forse aanschafprijs
  • Sportstoelen met vaste hoofdsteunen
  • Krappe bagageruimte

Conclusie

De herziene Audi A3 Sportback wordt geleverd met een technisch sterk verbeterde plug-in hybride aandrijving. Deze is niet alleen beschikbaar in twee

vermogensniveaus met 150 en 200 kW systeemvermogen, maar ook in de nieuwe "offroad" Allstreet+-variant. In de test wordt de zwakkere

aandrijflijn gebruikt in de klassieke A3 Sportback - hoewel "zwakker" relatief is, want de viercilinder turbobenzinemotor levert 150 pk en werkt

samen met een 115 pk sterke elektromotor. Samen bieden ze tot 204 pk en tot 350 Nm - meer dan voldoende ondanks een leeggewicht van meer dan 1,6 ton.

Veel interessanter dan de maximale prestatiecijfers is de efficiëntie van de aandrijving. De HV-accu is uitgebreid tot 25,7 kWh, waarvan 19,7 kWh kan worden

gebruikt voor elektrisch rijden. Omdat de A3 zich met weinig stroom weet te redden (18,7 kWh/100 km ANWB Ecotest), kun je in gemengde modus meer dan 120 km puur elektrisch rijden. Maar zelfs met een lege accu wordt de Sportback geen zuiplap, met een puur benzineverbruik van 5,7 l/100 km. Slechts enkele plug-in modellen, zoals de A3 Sportback, kunnen snel worden opgeladen via een CCS-aansluiting - de batterij is in 20 minuten weer voor 80% opgeladen.

De complexe aandrijftechnologie vereist natuurlijk ruimte - maar de inzittenden hoeven zich niet te beperken, zelfs vier volwassenen kunnen

comfortabel reizen. Het veercomfort van het veilig afgestelde chassis is ook ideaal. Je moet alleen niet te veel bagage meenemen, want de bagageruimte

krimpt tot het formaat van een kleine auto. Belastingen op het dak en de trekhaak zijn geen probleem, er kan zelfs tot 1,7 ton worden getrokken.

Over de prijs zwijgen we - alleen dit: met minder dan € 44.615,- kom je waarschijnlijk niet weg. Je krijgt dan wel een opmerkelijk efficiënte auto met

een lange elektrische actieradius.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking7,0
Gebruik6,6
Licht en rondomzicht7,1
In- en uitstap6,8
Kofferruimte volume5,2
Kofferruimte toegankelijkheid7,1
Kofferruimte variabiliteit7,1
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening7,3
Multimedia / connected7,5
Ruimte voorin7,3
Ruimte achterin6,6
Binnenruimte (Variabiliteit)6,6
Totale score

Comfort

Veercomfort6,7
Zitcomfort7,3
Interieurgeluid6,8
Verwarming / Ventilatie7,0
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties8,2
Motorloop7,6
Versnellingsbak / Schakelen7,6
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid7,3
Besturing7,6
Remmen7,4
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem9,2
Passieve veiligheid8,0
Kinderen7,3
Voetgangers6,1
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik9,1
Uitlaatgasemissie7,1
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling3,9s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h34,0 m
Bandenmaat testauto225/40 R18 92Y
Bandenmerk testautoNexen N Fera Sport
Draaicirkel links / rechts11,1 / 11,1
Actieradius829 km
Interieurgeruis 130 km/h67 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels1.990 mm
Massa rijklaar / laadvermogen1.638 / 457 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak205 / 580 / 945 l
Maximum lichaamslengte voor1,95 m
Maximum lichaamslengte achter1,86 m
Interieurbreedte voor1.385 mm
Interieurbreedte achter1.350 mm
Hoogte laaddrempel buiten680 mm
Hoogte laaddrempel binnen60 mm
Hoogte zitting boven grond595 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.