Testrapport* MINI Mini V (J01)
- Pluspunten
- Goede bouwkwaliteit
- Overzichtelijke carrosserie
- Krachtige en zuinige aandrijflijn
- Dynamische rijeigenschappen
- Aantrekkelijk geprijsd
- Minpunten
- Kleine actieradius
- Lastige instap en montage van kinderzitjes op de achterbank
- Kleine kofferbak
- Centraal display vraagt gewenning en kan soms de blik van het verkeer afleiden
- Stug geveerd
- Soms gebrek aan tractie en aandrijfreacties voelbaar in de stuurinrichting.
Conclusie
De huidige Mini Cooper (J01-serie) wordt in China geproduceerd . Het is een joint venture tussen de BMW Group en de Chinese fabrikant Great Wall Motor (GWM), maar staat op een speciaal door Mini ontwikkeld platform. Het is de kleinste en meest oorspronkelijke auto in het modelgamma van de fabrikant en verwijst terecht naar de oer-Mini: naast het ronde centrale display, het tuimelschakelaarpaneel eronder en het verplichte go-kartgevoel tijdens het rijden, behoren ook visuele verbeteringen en personalisatiemogelijkheden tot de sterke punten van deze Mini.
Hij is verkrijgbaar vanaf € 30.340 als basismodel en kan uiteraard verder worden uitgerust met diverse pakketten en uitrustingen – de testautokwam uit op ruim € 35.000. Al met al maakt de Cooper een hoogwaardige en doordachte indruk, zoals blijkt uit het goede
totaalresultaat. Dat is wat hij beoogt te zijn, en dat is hij ook: een compacte, dynamische stadsauto met een sportief karakter, die met betere banden dan die op de testauto nog meer rijplezier en veiligheid zou kunnen bieden.
Zelfs de basismotor is uitzonderlijk krachtig en zuinig, maar de actieradius, gebaseerd op het stroomverbruik in de verbruikstest, is met net geen 235 km niet zo indrukwekkend. Verdere compromissen moeten worden geaccepteerd op het gebied van veercomfort, ruimte achterin en laadruimte. Bovendien is de bediening via het centrale display even wennen. Het optionele head-up display maakt het dagelijks rijden een stuk eenvoudiger, bijvoorbeeld door de snelheidsmeter direct voor de bestuurder te plaatsen.
Over de functionele kwaliteit van de rijassistentiesystemen valt weinig te klagen. Alleen vinden we het jammer dat het XL-pakket met Driving Assistant Plus, inclusief adaptieve cruisecontrol en stuurassistentie, momenteel alleen beschikbaar is vanaf de
Cooper SE en hoger, althans in de Classic-uitvoering.
Scores
| Afwerking | 7,3 |
|---|---|
| Gebruik | 5,6 |
| Licht en rondomzicht | 7,4 |
| In- en uitstap | 7,0 |
| Kofferruimte volume | 4,2 |
| Kofferruimte toegankelijkheid | 6,6 |
| Kofferruimte variabiliteit | 7,0 |
| Totale score |
| Bediening | 6,9 |
|---|---|
| Multimedia / connected | 7,8 |
| Ruimte voorin | 7,1 |
| Ruimte achterin | 4,4 |
| Binnenruimte (Variabiliteit) | 4,0 |
| Totale score |
| Veercomfort | 5,4 |
|---|---|
| Zitcomfort | 6,2 |
| Interieurgeluid | 7,1 |
| Verwarming / Ventilatie | 7,2 |
| Totale score |
| Prestaties | 8,6 |
|---|---|
| Motorloop | 9,0 |
| Versnellingsbak / Schakelen | 9,2 |
| Totale score |
| Koersvastheid | 7,1 |
|---|---|
| Besturing | 6,7 |
| Remmen | 5,6 |
| Totale score |
| Actieve veiligheid - Hulpsysteem | 9,2 |
|---|---|
| Passieve veiligheid | 8,4 |
| Kinderen | 7,0 |
| Voetgangers | 6,9 |
| Totale score |
| Brandstofverbruik | 9,4 |
|---|---|
| Uitlaatgasemissie | 8,2 |
| Totale score |
ANWB meetwaarden
| Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling | 3,7s |
|---|---|
| Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling | - / - / - |
| Remweg vanaf 100 km/h | 38,7 m |
| Bandenmaat testauto | 205/50 R17 93H |
| Bandenmerk testauto | Hankook Ventus S1 evo ev |
| Draaicirkel links / rechts | 10,9 / 10,8 |
| Actieradius | 238 km |
| Interieurgeruis 130 km/h | 67 dB(A) |
| Voertuigbreedte incl. spiegels | 1.975 mm |
| Massa rijklaar / laadvermogen | 1.558 / 432 kg |
| Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak | 135 / 460 / 770 l |
| Maximum lichaamslengte voor | 1,95 m |
| Maximum lichaamslengte achter | 1,72 m |
| Interieurbreedte voor | 1.320 mm |
| Interieurbreedte achter | 1.230 mm |
| Hoogte laaddrempel buiten | 665 mm |
| Hoogte laaddrempel binnen | 75 mm |
| Hoogte zitting boven grond | 630 mm |
| 3 autostoeltjes achter mogelijk | nee |
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
