Testrapport* BMW I4 I(104) 1e facelift
- Pluspunten
- Vlekkeloze afwerking en materiaalkwaliteit
- Krachtige aandrijving
- Goed onderstel met voldoende comfort
- Geweldige remprestaties
- Veel en goed afgestelde rijhulpsystemen verkrijgbaar
- Minpunten
- Hoge meerprijs voor sommige rijhulpsystemen
- Prijsniveau totaalpakket op hoog niveau
- Achterin hoofdruimte beperkt
Conclusie
De facelift voor de BMW i4 was zeer ingetogen. Dit is geen nadeel, want de i4 blijft technisch en visueel state-of-the-art. Een kleine
finetuning van de aandrijflijn heeft de efficiëntie verbeterd en daarmee de actieradius vergroot – een waardevol aspect voor elke elektrische auto. Aan de buitenkant is de facelift te herkennen aan het licht gewijzigde lichtontwerp van de koplampen en achterlichten; de
achterlichten, met hun fijne gloeidraden, maken nu gebruik van lasertechnologie, terwijl de laserstralers in de optionele koplampen juist zijn
verwijderd. In de praktijk heeft dit geen invloed op de reikwijdte van het grootlicht; men mist eerder de bochtverlichting met zijn meedraaiende lichtkegels.
De zeer praktische adaptieve grootlichtassistent (Selective Beam) is nog steeds leverbaar, maar net als voorheen tegen een meerprijs. Helaas geldt dit ook voor de meeste assistentiesystemen, want zelfs voor functies die nu in de meeste gevallen gewoon standaard zijn, zoals adaptieve cruisecontrol (ACC) of rijstrookassistent met kruispuntwaarschuwing, moet je ondanks de basisprijs van ruim € 65.000 nog steeds bijbetalen voor deze opties bij BMW. Dit prijsbeleid is eigenlijk de grootste kritiek op de i4, want verder biedt hij fantastische
rijeigenschappen.
De aandrijflijn is een krachtpatser; ondanks zijn enorme gewicht (2,3 ton) stuwen de in totaal 401pk sterke motoren de vierdeurs coupé moeiteloos voort, waardoor het een waar genot is om er in te rijden. Maar de opwinding houdt niet op bij snel rechtuitrijden – integendeel. De xDrive40 gedijt ook op bochtige landweggetjes en bewijst zich met een fantastisch bochtgedrag.
Zelfs op slechte wegen hebben de inzittenden niets te klagen. De i4 xDrive40 is standaard uitgerust met elektronisch geregelde dempers, die niet alleen de dynamische eigenschappen verbeteren, maar ook een respectabel veercomfort bieden.
Zo combineert de i4 veel goede eigenschappen, biedt hij zelfs een behoorlijke hoeveelheid ruimte en, dankzij de grote achterklep, een
zeer bruikbare kofferbak.
Scores
| Afwerking | 8,0 |
|---|---|
| Gebruik | 6,3 |
| Licht en rondomzicht | 6,8 |
| In- en uitstap | 6,8 |
| Kofferruimte volume | 6,8 |
| Kofferruimte toegankelijkheid | 7,1 |
| Kofferruimte variabiliteit | 7,4 |
| Totale score |
| Bediening | 7,5 |
|---|---|
| Multimedia / connected | 8,8 |
| Ruimte voorin | 7,1 |
| Ruimte achterin | 6,3 |
| Binnenruimte (Variabiliteit) | 6,1 |
| Totale score |
| Veercomfort | 7,7 |
|---|---|
| Zitcomfort | 7,3 |
| Interieurgeluid | 7,9 |
| Verwarming / Ventilatie | 8,2 |
| Totale score |
| Prestaties | 9,3 |
|---|---|
| Motorloop | 9,0 |
| Versnellingsbak / Schakelen | 9,0 |
| Totale score |
| Koersvastheid | 7,8 |
|---|---|
| Besturing | 7,7 |
| Remmen | 8,8 |
| Totale score |
| Actieve veiligheid - Hulpsysteem | 9,0 |
|---|---|
| Passieve veiligheid | 7,7 |
| Kinderen | 7,3 |
| Voetgangers | 6,4 |
| Totale score |
| Brandstofverbruik | 8,8 |
|---|---|
| Uitlaatgasemissie | 7,4 |
| Totale score |
ANWB meetwaarden
| Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling | 2,3s |
|---|---|
| Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling | - / - / - |
| Remweg vanaf 100 km/h | 31,4 m |
| Bandenmaat testauto | 245/40 R19 98 Y |
| Bandenmerk testauto | Pirelli P Zero I* |
| Draaicirkel links / rechts | 12,5 / 12,5 |
| Actieradius | 453 km |
| Interieurgeruis 130 km/h | 64 dB(A) |
| Voertuigbreedte incl. spiegels | 2.085 mm |
| Massa rijklaar / laadvermogen | 2.244 / 496 kg |
| Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak | 370 / 750 / 1160 l |
| Maximum lichaamslengte voor | 1,92 m |
| Maximum lichaamslengte achter | 1,82 m |
| Interieurbreedte voor | 1.405 mm |
| Interieurbreedte achter | 1.380 mm |
| Hoogte laaddrempel buiten | 705 mm |
| Hoogte laaddrempel binnen | 105 mm |
| Hoogte zitting boven grond | 635 mm |
| 3 autostoeltjes achter mogelijk | nee |
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
