Testrapport* Hyundai Ioniq 5 I 1e facelift
- Pluspunten
- UItgebalanceerde rijeigenschappen
- Krachtige en efficiente aandrijflijn
- Veel binnenruimte
- Kan zeer snel laden
- Omvangrijke comfort en veiligheidsuitrusting
- Minpunten
- Hoge aanschafprijs
- Onhandige deurgrepen
Conclusie
De facelift van de IONIQ 5 is vrij subtiel. Naast enkele visuele aanpassingen heeft Hyundai vooral veel details geoptimaliseerd, wat
duidelijke voordelen voor de berijder oplevert. De voorkant is nu voorzien van matrix-ledkoplampen met antiverblindingsgrootlichtassistent en de achterkant heeft eindelijk een achterruitenwisser. Tevens zijn er nieuwe knoppen aan het interieur toegevoegd, waarmee veelgebruikte functies zoals de stoelverwarmingen parkeersensoren direct te bedienen zijn. Het instrumentenpaneel is makkelijker
af te lezen en, optioneel kan men nu kiezen om digitale analoge meters voor de snelheidsmeter en het vermogen te tonen. Het ziet er allemaal stijlvol uit.
De aandrijflijn is licht geoptimaliseerd, waardoor deze nog zuiniger is geworden. In de verbruikstest bedraagt het stroomverbruik 18,7 kWh/100 km. In combinatie met de grote accu van 84 kWh stijgt de actieradius tot ongeveer 500 km. De vlotte prestaties blijven behouden en de versie met vierwielaandrijving hoef je niet eens te kiezen om goede prestaties te krijgen. Beide versies hebben tevens een respectabel trekgewicht van maximaal 1600Kg. Het onderstel combineert goed comfort met een redelijke wendbaarheid, maar de IONIQ 5 moet meer als een reiswagen dan als een racewagen worden beschouwd. Voor wie serieuze sportieve rijeigenschappen zoekt, bieden de
Koreanen de N-versie aan, die een klasse apart is – zij het ook qua prijs.
De testversie scoort zeker punten met comfortabele stoelen en een royale binnenruimte. De uitrusting van de Lounge is grotendeels compleet, maar dat iste verwachten gezien de prijs van de testauto van dik € 56.000,-
Scores
| Afwerking | 7,4 |
|---|---|
| Gebruik | 6,4 |
| Licht en rondomzicht | 6,9 |
| In- en uitstap | 7,6 |
| Kofferruimte volume | 7,3 |
| Kofferruimte toegankelijkheid | 7,2 |
| Kofferruimte variabiliteit | 7,4 |
| Totale score |
| Bediening | 7,3 |
|---|---|
| Multimedia / connected | 8,2 |
| Ruimte voorin | 7,6 |
| Ruimte achterin | 7,5 |
| Binnenruimte (Variabiliteit) | 6,4 |
| Totale score |
| Veercomfort | 7,0 |
|---|---|
| Zitcomfort | 7,2 |
| Interieurgeluid | 7,3 |
| Verwarming / Ventilatie | 7,9 |
| Totale score |
| Prestaties | 8,4 |
|---|---|
| Motorloop | 9,0 |
| Versnellingsbak / Schakelen | 9,0 |
| Totale score |
| Koersvastheid | 7,1 |
|---|---|
| Besturing | 7,2 |
| Remmen | 6,7 |
| Totale score |
| Actieve veiligheid - Hulpsysteem | 9,4 |
|---|---|
| Passieve veiligheid | 7,3 |
| Kinderen | 7,5 |
| Voetgangers | 5,4 |
| Totale score |
| Brandstofverbruik | 9,2 |
|---|---|
| Uitlaatgasemissie | 7,7 |
| Totale score |
ANWB meetwaarden
| Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling | 3,9s |
|---|---|
| Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling | - / - / - |
| Remweg vanaf 100 km/h | 36,2 m |
| Bandenmaat testauto | 235/55 R19 105W |
| Bandenmerk testauto | Michelin Primacy 4 |
| Draaicirkel links / rechts | 12,7 / 12,6 |
| Actieradius | 500 km |
| Interieurgeruis 130 km/h | 66 dB(A) |
| Voertuigbreedte incl. spiegels | 2.155 mm |
| Massa rijklaar / laadvermogen | 2.020 / 570 kg |
| Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak | 410 / 780 / 1370 l |
| Maximum lichaamslengte voor | 1,93 m |
| Maximum lichaamslengte achter | 1,92 m |
| Interieurbreedte voor | 1.465 mm |
| Interieurbreedte achter | 1.475 mm |
| Hoogte laaddrempel buiten | 750 mm |
| Hoogte laaddrempel binnen | 30 mm |
| Hoogte zitting boven grond | 740 mm |
| 3 autostoeltjes achter mogelijk | nee |
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
