logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* Hyundai Ioniq 5 I 1e facelift

Pluspunten
  • UItgebalanceerde rijeigenschappen
  • Krachtige en efficiente aandrijflijn
  • Veel binnenruimte
  • Kan zeer snel laden
  • Omvangrijke comfort en veiligheidsuitrusting
Minpunten
  • Hoge aanschafprijs
  • Onhandige deurgrepen

Conclusie

De facelift van de IONIQ 5 is vrij subtiel. Naast enkele visuele aanpassingen heeft Hyundai vooral veel details geoptimaliseerd, wat

duidelijke voordelen voor de berijder oplevert. De voorkant is nu voorzien van matrix-ledkoplampen met antiverblindingsgrootlichtassistent en de achterkant heeft eindelijk een achterruitenwisser. Tevens zijn er nieuwe knoppen aan het interieur toegevoegd, waarmee veelgebruikte functies zoals de stoelverwarmingen parkeersensoren direct te bedienen zijn. Het instrumentenpaneel is makkelijker

af te lezen en, optioneel kan men nu kiezen om digitale analoge meters voor de snelheidsmeter en het vermogen te tonen. Het ziet er allemaal stijlvol uit.

De aandrijflijn is licht geoptimaliseerd, waardoor deze nog zuiniger is geworden. In de verbruikstest bedraagt ​​het stroomverbruik 18,7 kWh/100 km. In combinatie met de grote accu van 84 kWh stijgt de actieradius tot ongeveer 500 km. De vlotte prestaties blijven behouden en de versie met vierwielaandrijving hoef je niet eens te kiezen om goede prestaties te krijgen. Beide versies hebben tevens een respectabel trekgewicht van maximaal 1600Kg. Het onderstel combineert goed comfort met een redelijke wendbaarheid, maar de IONIQ 5 moet meer als een reiswagen dan als een racewagen worden beschouwd. Voor wie serieuze sportieve rijeigenschappen zoekt, bieden de

Koreanen de N-versie aan, die een klasse apart is – zij het ook qua prijs.

De testversie scoort zeker punten met comfortabele stoelen en een royale binnenruimte. De uitrusting van de Lounge is grotendeels compleet, maar dat iste verwachten gezien de prijs van de testauto van dik € 56.000,-

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking7,4
Gebruik6,4
Licht en rondomzicht6,9
In- en uitstap7,6
Kofferruimte volume7,3
Kofferruimte toegankelijkheid7,2
Kofferruimte variabiliteit7,4
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening7,3
Multimedia / connected8,2
Ruimte voorin7,6
Ruimte achterin7,5
Binnenruimte (Variabiliteit)6,4
Totale score

Comfort

Veercomfort7,0
Zitcomfort7,2
Interieurgeluid7,3
Verwarming / Ventilatie7,9
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties8,4
Motorloop9,0
Versnellingsbak / Schakelen9,0
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid7,1
Besturing7,2
Remmen6,7
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem9,4
Passieve veiligheid7,3
Kinderen7,5
Voetgangers5,4
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik9,2
Uitlaatgasemissie7,7
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling3,9s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h36,2 m
Bandenmaat testauto235/55 R19 105W
Bandenmerk testautoMichelin Primacy 4
Draaicirkel links / rechts12,7 / 12,6
Actieradius500 km
Interieurgeruis 130 km/h66 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels2.155 mm
Massa rijklaar / laadvermogen2.020 / 570 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak410 / 780 / 1370 l
Maximum lichaamslengte voor1,93 m
Maximum lichaamslengte achter1,92 m
Interieurbreedte voor1.465 mm
Interieurbreedte achter1.475 mm
Hoogte laaddrempel buiten750 mm
Hoogte laaddrempel binnen30 mm
Hoogte zitting boven grond740 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.