logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* Fiat 600 II

Pluspunten
  • Uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting
  • Goede rijprestaties
  • Veilig en voldoende comfortabel onderstel
  • Lage onderhoudskosten
Minpunten
  • Hoge aankoopprijs
  • Geen trekhaak en daklast toegestaan
  • Middelmatige actieradius
  • Weinig beenruimte achter

Conclusie

Het is al jaren geleden dat Fiat een 600-model op de markt bracht. Nu profiteren de Italianen van de naam en de herinneringen die

eraan verbonden zijn en lanceren ze het 600-model praktisch opnieuw. Fiat heeft besloten om eerst de elektrische versie aan te bieden, althans in Nederland. De uitrusting is uitgebreid, er zijn veel handige en praktische assistenten. De aandrijfkracht is absoluut voldoende om in een stevig tempo te reizen. Zelfs

twee lange volwassenen kunnen comfortabel voorin zitten, maar qua ruimte moet je niet te veel verwachten. De Fiat blijft een kleine auto, maar met de

bijbehorende voordelen als je door smalle straatjes wilt rijden of een parkeerplaats moet zoeken in de stad. Ook het comfort is vergelijkbaar met dat

van een goede kleine auto, dus hier valt niets op aan te merken. Het verbruik van 18,2 kWh/100 km in de ANWB Ecotest is niet zo ideaal; hier haalt de 600e

slechts een gemiddeld resultaat voor een kleine elektrische auto. De actieradius van iets meer dan 300 kilometer is navenant bescheiden. Als de

omstandigheden niet meer gunstig zijn (lage temperaturen of hogere snelheden), moet je al na 200 km terugkeren naar de laadpaal.

Van de volledig uitgeruste La Prima-versie is de prijs € 36.990, -. De terughoudendheid om de 600e te kopen is dan ook niet verwonderlijk. Het

logische gevolg: Fiat lanceert een variant met een mild gehybridiseerde benzinemotor. Met dezelfde uitrusting kun je € 2.300,- besparen in de aanschaf.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking6,6
Gebruik5,4
Licht en rondomzicht6,4
In- en uitstap6,9
Kofferruimte volume6,2
Kofferruimte toegankelijkheid6,8
Kofferruimte variabiliteit6,5
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening6,7
Multimedia / connected7,3
Ruimte voorin7,2
Ruimte achterin5,2
Binnenruimte (Variabiliteit)5,0
Totale score

Comfort

Veercomfort6,6
Zitcomfort6,3
Interieurgeluid6,6
Verwarming / Ventilatie6,5
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties7,8
Motorloop8,6
Versnellingsbak / Schakelen9,0
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid7,0
Besturing7,1
Remmen7,3
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem8,4
Passieve veiligheid6,7
Kinderen7,1
Voetgangers6,2
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik9,3
Uitlaatgasemissie7,8
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling4,5s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h34,0 m
Bandenmaat testauto215/55 R18 99V
Bandenmerk testautoGoodyear Efficient Grip Performance 2
Draaicirkel links / rechts11,0 / 11,3
Actieradius316 km
Interieurgeruis 130 km/h69 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels1.985 mm
Massa rijklaar / laadvermogen1.574 / 451 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak275 / 635 / 1030 l
Maximum lichaamslengte voor1,93 m
Maximum lichaamslengte achter1,72 m
Interieurbreedte voor1.365 mm
Interieurbreedte achter1.335 mm
Hoogte laaddrempel buiten765 mm
Hoogte laaddrempel binnen145 mm
Hoogte zitting boven grond715 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.