Testrapport* Fiat 600 II
- Pluspunten
- Uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting
- Goede rijprestaties
- Veilig en voldoende comfortabel onderstel
- Lage onderhoudskosten
- Minpunten
- Hoge aankoopprijs
- Geen trekhaak en daklast toegestaan
- Middelmatige actieradius
- Weinig beenruimte achter
Conclusie
Het is al jaren geleden dat Fiat een 600-model op de markt bracht. Nu profiteren de Italianen van de naam en de herinneringen die
eraan verbonden zijn en lanceren ze het 600-model praktisch opnieuw. Fiat heeft besloten om eerst de elektrische versie aan te bieden, althans in Nederland. De uitrusting is uitgebreid, er zijn veel handige en praktische assistenten. De aandrijfkracht is absoluut voldoende om in een stevig tempo te reizen. Zelfs
twee lange volwassenen kunnen comfortabel voorin zitten, maar qua ruimte moet je niet te veel verwachten. De Fiat blijft een kleine auto, maar met de
bijbehorende voordelen als je door smalle straatjes wilt rijden of een parkeerplaats moet zoeken in de stad. Ook het comfort is vergelijkbaar met dat
van een goede kleine auto, dus hier valt niets op aan te merken. Het verbruik van 18,2 kWh/100 km in de ANWB Ecotest is niet zo ideaal; hier haalt de 600e
slechts een gemiddeld resultaat voor een kleine elektrische auto. De actieradius van iets meer dan 300 kilometer is navenant bescheiden. Als de
omstandigheden niet meer gunstig zijn (lage temperaturen of hogere snelheden), moet je al na 200 km terugkeren naar de laadpaal.
Van de volledig uitgeruste La Prima-versie is de prijs € 36.990, -. De terughoudendheid om de 600e te kopen is dan ook niet verwonderlijk. Het
logische gevolg: Fiat lanceert een variant met een mild gehybridiseerde benzinemotor. Met dezelfde uitrusting kun je € 2.300,- besparen in de aanschaf.
Scores
| Afwerking | 6,6 |
|---|---|
| Gebruik | 5,4 |
| Licht en rondomzicht | 6,4 |
| In- en uitstap | 6,9 |
| Kofferruimte volume | 6,2 |
| Kofferruimte toegankelijkheid | 6,8 |
| Kofferruimte variabiliteit | 6,5 |
| Totale score |
| Bediening | 6,7 |
|---|---|
| Multimedia / connected | 7,3 |
| Ruimte voorin | 7,2 |
| Ruimte achterin | 5,2 |
| Binnenruimte (Variabiliteit) | 5,0 |
| Totale score |
| Veercomfort | 6,6 |
|---|---|
| Zitcomfort | 6,3 |
| Interieurgeluid | 6,6 |
| Verwarming / Ventilatie | 6,5 |
| Totale score |
| Prestaties | 7,8 |
|---|---|
| Motorloop | 8,6 |
| Versnellingsbak / Schakelen | 9,0 |
| Totale score |
| Koersvastheid | 7,0 |
|---|---|
| Besturing | 7,1 |
| Remmen | 7,3 |
| Totale score |
| Actieve veiligheid - Hulpsysteem | 8,4 |
|---|---|
| Passieve veiligheid | 6,7 |
| Kinderen | 7,1 |
| Voetgangers | 6,2 |
| Totale score |
| Brandstofverbruik | 9,3 |
|---|---|
| Uitlaatgasemissie | 7,8 |
| Totale score |
ANWB meetwaarden
| Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling | 4,5s |
|---|---|
| Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling | - / - / - |
| Remweg vanaf 100 km/h | 34,0 m |
| Bandenmaat testauto | 215/55 R18 99V |
| Bandenmerk testauto | Goodyear Efficient Grip Performance 2 |
| Draaicirkel links / rechts | 11,0 / 11,3 |
| Actieradius | 316 km |
| Interieurgeruis 130 km/h | 69 dB(A) |
| Voertuigbreedte incl. spiegels | 1.985 mm |
| Massa rijklaar / laadvermogen | 1.574 / 451 kg |
| Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak | 275 / 635 / 1030 l |
| Maximum lichaamslengte voor | 1,93 m |
| Maximum lichaamslengte achter | 1,72 m |
| Interieurbreedte voor | 1.365 mm |
| Interieurbreedte achter | 1.335 mm |
| Hoogte laaddrempel buiten | 765 mm |
| Hoogte laaddrempel binnen | 145 mm |
| Hoogte zitting boven grond | 715 mm |
| 3 autostoeltjes achter mogelijk | nee |
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
