logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* Dacia Duster III

Pluspunten
  • Veilig onderstel met voldoende comfort
  • Praktische ruimte
  • Efficiënte hybride aandrijving
Minpunten
  • Brede dakstijlen beperken het zicht rondom
  • Fouten in de voetganger bescherming

Conclusie

Dacia heeft met de nieuwe Duster een grote stap voorwaarts gezet. Dat blijkt ook uit de Autotest-score, want waar de voorganger een downgrade kreeg door een gebrek aan assistentie- en veiligheidssystemen, scoort het nieuwe model punten met zijn degelijke uitrusting. Een deel daarvan is nu misschien wettelijk verplicht, maar voor de koper maakt dat niet uit - want hoe dan ook profiteer je ervan. Ook de aandrijving is modern en helemaal van deze tijd. Met het volledig hybride systeem kan zeer zuinig worden gereden, vooral in de stad en in stedelijke gebieden. Het veercomfort van de nieuwe Duster is ook aangenaam, de comfortgerichtheid past bij de auto. Er is veel ruimte voor zowel inzittenden als bagage. De nu schuin aflopende achterruit neemt wat bergruimte in beslag, maar geeft de compacte SUV een veel dynamischere uitstraling. Als alternatief voor de hybride aandrijving is er een kleine turbomotor die naast benzine ook LPG in beweging zet - deze alternatieve brandstof is goedkoper en de LPG-tank (50 l) biedt in combinatie met de onveranderd grote

benzinetank (50 l) een onovertroffen actieradius van ruim boven de 1.000 km. Als je echt vierwielaandrijving wilt, kun je kiezen voor de 1,2-liter

turbobenzinemotor, die zelfs een 48V mild hybride-systeem heeft. Als alternatief is deze motor ook alleen leverbaar met voorwielaandrijving, maar in

alle gevallen met handgeschakelde versnellingsbak. Omdat de mild hybride benzinemotor bijzonder zuinig is buiten de stad en op de snelweg, kan het een alternatief zijn voor de € 3.800,- duurdere full hybride hier in de test. Met een basisprijs van € 32.400,- voor de testvariant heeft Dacia hun handen nu wijd open - maar je krijgt ook meer technologie dan ooit in een Dacia. Natuurlijk kun je geen dure verfijningen in het interieur verwachten, maar er zijn kleine praktische details zoals het YouClip-bevestigingssysteem, dat bijvoorbeeld een ledlamp bevat die op verschillende plaatsen in het interieur kan worden geplaatst.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking5,6
Gebruik6,3
Licht en rondomzicht5,2
In- en uitstap6,9
Kofferruimte volume7,4
Kofferruimte toegankelijkheid6,2
Kofferruimte variabiliteit6,6
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening6,5
Multimedia / connected6,5
Ruimte voorin6,7
Ruimte achterin6,2
Binnenruimte (Variabiliteit)5,6
Totale score

Comfort

Veercomfort6,7
Zitcomfort6,3
Interieurgeluid6,1
Verwarming / Ventilatie6,3
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties6,9
Motorloop6,6
Versnellingsbak / Schakelen7,0
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid6,7
Besturing6,4
Remmen6,7
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem7,2
Passieve veiligheid6,3
Kinderen6,9
Voetgangers5,0
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik6,3
Uitlaatgasemissie8,4
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling6,9s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h35,9 m
Bandenmaat testauto215/60 R18 98H
Bandenmerk testautoContinental Eco Contact 6 Q
Draaicirkel links / rechts11,3 / 11,3
Actieradius833 km
Interieurgeruis 130 km/h70 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels2.070 mm
Massa rijklaar / laadvermogen1.412 / 458 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak435 / 830 / 1360 l
Maximum lichaamslengte voor1,89 m
Maximum lichaamslengte achter1,83 m
Interieurbreedte voor1.400 mm
Interieurbreedte achter1.385 mm
Hoogte laaddrempel buiten780 mm
Hoogte laaddrempel binnen150 mm
Hoogte zitting boven grond765 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.