logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* Skoda Scala I 1e facelift

Pluspunten
  • Binnenruimte
  • Veilige rij-eigenschappen
  • Goede prestaties
  • Hoog veiligheidsniveau
Minpunten
  • Slechts gemiddeld veercomfort met 'slechte-weg-onderstel'
  • Matige standaarduitrusting ondanks de aanschafprijs

Conclusie

De Scala is sinds 2019 op de markt en staat vanaf het begin

in de schaduw van de zeer succesvolle Octavia. Terwijl veel modellen na vijf

jaar al een opvolger krijgen, tonen de auto's van het VW-concern meestal meer

uithoudingsvermogen. Zo ook de Scala, die in 2024 is bijgewerkt en daarmee

klaar is voor de komende jaren. De optische wijzigingen zijn echter beperkt en

omvatten nieuwe lampen, bumpers en velgen. Ook in het interieur is weinig

veranderd: de bestuurder heeft nu een nieuw tweespaaks stuurwiel en kijkt naar

een digitaal instrumentenpaneel dat verschillende weergaven biedt. De bediening

vereist weinig gewenning en gaat dankzij de conventionele knoppen en regelaars

voor de belangrijkste functies probleemloos. Aan de royale ruimte voor een

compact model is net zo weinig veranderd als aan de solide afwerking, hoewel de

materiaalkeuze in het interieur vrij eenvoudig is. Voor de aandrijving zorgt in

de testauto de bekende één-liter turbobenzinemotor, die in de sterkere

uitvoering 115 pk levert. De driecilinder is voldoende krachtig voor de slechts

1200 kilo wegende Scala, maar het verbruik van 6,0 l/100 km in de verbruikstest

is net iets te hoog. Ook het veercomfort van het optionele slechte-weg-onderstel

met verhoogde bodemvrijheid kan niet volledig overtuigen, vooral in de stad zou

het gevoeliger moeten reageren. De rijveiligheid geeft echter weinig aanleiding

tot kritiek. De tijden dat Skoda bekend stond om bijzonder aantrekkelijke

prijzen zijn voorbij. In de middelste uitrustingsvariant Selection kost de

Scala 1.0 TSI DSG 29.660 euro, maar voorzieningen zoals stoelverwarming,

navigatie of achteruitrijcamera zijn dan nog niet inbegrepen. Het relatief

kleine prijsverschil met grotere en waardevollere Octavia zal het voor de Scala

ook in de toekomst moeilijk maken om uit diens schaduw te treden.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking6,9
Gebruik6,4
Licht en rondomzicht7,0
In- en uitstap7,0
Kofferruimte volume7,0
Kofferruimte toegankelijkheid6,7
Kofferruimte variabiliteit6,9
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening7,4
Multimedia / connected7,1
Ruimte voorin7,7
Ruimte achterin7,1
Binnenruimte (Variabiliteit)6,7
Totale score

Comfort

Veercomfort6,2
Zitcomfort6,9
Interieurgeluid6,4
Verwarming / Ventilatie7,0
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties7,2
Motorloop6,8
Versnellingsbak / Schakelen7,6
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid7,6
Besturing7,4
Remmen6,9
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem7,7
Passieve veiligheid8,6
Kinderen7,5
Voetgangers7,2
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik6,4
Uitlaatgasemissie9,0
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling6,1s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h35,5 m
Bandenmaat testauto205/50 R17 89V
Bandenmerk testautoBridgestone Turanza T005
Draaicirkel links / rechts11,2 / 11,2
Actieradius833 km
Interieurgeruis 130 km/h68 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels1.995 mm
Massa rijklaar / laadvermogen1.225 / 445 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak370 / 750 / 1070 l
Maximum lichaamslengte voor1,96 m
Maximum lichaamslengte achter1,92 m
Interieurbreedte voor1.395 mm
Interieurbreedte achter1.375 mm
Hoogte laaddrempel buiten675 mm
Hoogte laaddrempel binnen165 mm
Hoogte zitting boven grond650 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.