Testrapport* Skoda Scala I 1e facelift
- Pluspunten
- Binnenruimte
- Veilige rij-eigenschappen
- Goede prestaties
- Hoog veiligheidsniveau
- Minpunten
- Slechts gemiddeld veercomfort met 'slechte-weg-onderstel'
- Matige standaarduitrusting ondanks de aanschafprijs
Conclusie
De Scala is sinds 2019 op de markt en staat vanaf het begin
in de schaduw van de zeer succesvolle Octavia. Terwijl veel modellen na vijf
jaar al een opvolger krijgen, tonen de auto's van het VW-concern meestal meer
uithoudingsvermogen. Zo ook de Scala, die in 2024 is bijgewerkt en daarmee
klaar is voor de komende jaren. De optische wijzigingen zijn echter beperkt en
omvatten nieuwe lampen, bumpers en velgen. Ook in het interieur is weinig
veranderd: de bestuurder heeft nu een nieuw tweespaaks stuurwiel en kijkt naar
een digitaal instrumentenpaneel dat verschillende weergaven biedt. De bediening
vereist weinig gewenning en gaat dankzij de conventionele knoppen en regelaars
voor de belangrijkste functies probleemloos. Aan de royale ruimte voor een
compact model is net zo weinig veranderd als aan de solide afwerking, hoewel de
materiaalkeuze in het interieur vrij eenvoudig is. Voor de aandrijving zorgt in
de testauto de bekende één-liter turbobenzinemotor, die in de sterkere
uitvoering 115 pk levert. De driecilinder is voldoende krachtig voor de slechts
1200 kilo wegende Scala, maar het verbruik van 6,0 l/100 km in de verbruikstest
is net iets te hoog. Ook het veercomfort van het optionele slechte-weg-onderstel
met verhoogde bodemvrijheid kan niet volledig overtuigen, vooral in de stad zou
het gevoeliger moeten reageren. De rijveiligheid geeft echter weinig aanleiding
tot kritiek. De tijden dat Skoda bekend stond om bijzonder aantrekkelijke
prijzen zijn voorbij. In de middelste uitrustingsvariant Selection kost de
Scala 1.0 TSI DSG 29.660 euro, maar voorzieningen zoals stoelverwarming,
navigatie of achteruitrijcamera zijn dan nog niet inbegrepen. Het relatief
kleine prijsverschil met grotere en waardevollere Octavia zal het voor de Scala
ook in de toekomst moeilijk maken om uit diens schaduw te treden.
Scores
| Afwerking | 6,9 |
|---|---|
| Gebruik | 6,4 |
| Licht en rondomzicht | 7,0 |
| In- en uitstap | 7,0 |
| Kofferruimte volume | 7,0 |
| Kofferruimte toegankelijkheid | 6,7 |
| Kofferruimte variabiliteit | 6,9 |
| Totale score |
| Bediening | 7,4 |
|---|---|
| Multimedia / connected | 7,1 |
| Ruimte voorin | 7,7 |
| Ruimte achterin | 7,1 |
| Binnenruimte (Variabiliteit) | 6,7 |
| Totale score |
| Veercomfort | 6,2 |
|---|---|
| Zitcomfort | 6,9 |
| Interieurgeluid | 6,4 |
| Verwarming / Ventilatie | 7,0 |
| Totale score |
| Prestaties | 7,2 |
|---|---|
| Motorloop | 6,8 |
| Versnellingsbak / Schakelen | 7,6 |
| Totale score |
| Koersvastheid | 7,6 |
|---|---|
| Besturing | 7,4 |
| Remmen | 6,9 |
| Totale score |
| Actieve veiligheid - Hulpsysteem | 7,7 |
|---|---|
| Passieve veiligheid | 8,6 |
| Kinderen | 7,5 |
| Voetgangers | 7,2 |
| Totale score |
| Brandstofverbruik | 6,4 |
|---|---|
| Uitlaatgasemissie | 9,0 |
| Totale score |
ANWB meetwaarden
| Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling | 6,1s |
|---|---|
| Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling | - / - / - |
| Remweg vanaf 100 km/h | 35,5 m |
| Bandenmaat testauto | 205/50 R17 89V |
| Bandenmerk testauto | Bridgestone Turanza T005 |
| Draaicirkel links / rechts | 11,2 / 11,2 |
| Actieradius | 833 km |
| Interieurgeruis 130 km/h | 68 dB(A) |
| Voertuigbreedte incl. spiegels | 1.995 mm |
| Massa rijklaar / laadvermogen | 1.225 / 445 kg |
| Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak | 370 / 750 / 1070 l |
| Maximum lichaamslengte voor | 1,96 m |
| Maximum lichaamslengte achter | 1,92 m |
| Interieurbreedte voor | 1.395 mm |
| Interieurbreedte achter | 1.375 mm |
| Hoogte laaddrempel buiten | 675 mm |
| Hoogte laaddrempel binnen | 165 mm |
| Hoogte zitting boven grond | 650 mm |
| 3 autostoeltjes achter mogelijk | nee |
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
