logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Lexus Rx-Serie III 1e facelift

Te goed bewaard geheim

De Lexus RX is als occasion ondergewaardeerd. Dat gold ook toen de auto nieuw was. Enkele andere merken hebben het voor het zeggen in deze grote SUV-klasse, maar Lexus biedt een alternatief, met een aantal zeer sterke eigenschappen. Te weinig mensen lijken dit te beseffen.

Pluspunten
  • Uitermate betrouwbaar
  • (Voor deze klasse normaal) comfortniveau
  • In hybrideversie relatief gunstig brandstofverbruik
Minpunten
  • Uiterlijk/vormgeving vraagt gewenning
  • Ondergewaardeerd

Wat vindt de Wegenwacht?

Wat vindt de Wegenwacht van de Lexus RX als occasion?

Er is een minimale storing bij de Wegenwacht bekend, die bij deze RX-generatie wel eens voorkomt. Als de zogenaamde ‘servicestekker’ los raakt, rijdt de auto niet meer. Op het dashboard verschijnt ook niet het woordje ‘READY’. Dit is een kleinigheid, maar dan moet je wel even weten waar die stekker zit: links onder de achterbank. Vastzetten is zo gebeurd, maar dit is niet iets wat je zo maar zelf kunt doen. Om veiligheidsredenen is het raadzaam –de Wegenwacht doet dat- om hierbij speciale tegen hoogspanning geïsoleerde handschoenen te dragen. Bij een Lexus met ‘keyless entry’ kan het voorkomen dat de batterij van de afstandsbediening leeg raakt. Het bijzondere is dat de auto dan niet meer is af te sluiten, de reservesleutel òf een nieuw batterijtje brengen de oplossing. Geen pech, maar het is in geval van nood wel heel handig: elke Lexus-hybride heeft ergens op de middenconsole een knopje met de aanduiding ‘shift-lock’. Hiermee is het eenvoudig mogelijk de transmissie uit de P-stand te halen, waardoor de auto tenminste weer rolt, in het geval dat de techniek de auto in de steek zou laten.

Over de Lexus RX:

Dit is de tweede generatie van de Lexus RX, de grote SUV van dit Japanse kwaliteitsmerk. Wereldwijd is de RX best succesvol, maar in Nederland is dit model een betrekkelijke zeldzaamheid gebleven. Het blijkt vooral een kwestie van een lange adem voor Lexus om in geleidelijk toenemende mate klanten te overtuigen van de vele kwaliteiten van een auto als deze RX. Daarbij vertoont deze klasse geen echte groei, dus Lexus moet elke klant ‘veroveren’ op de meer gevestigde merken.

Uitvoeringen en varianten:

In Nederland is deze RX in eerste instantie geleverd met keuze uit twee aandrijflijnen. In beide gevallen is er een 3,5 liter V6-benzinemotor. In de RX350 levert die 204 kW/277 pk en is standaard gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie. De andere mogelijkheid is de RX450h. Die heeft in principe dezelfde V6 onder de kap, maar nu is die gekoppeld aan een òf twee elektromotoren. Het zogenaamde systeemvermogen bedraagt 220 kW/299 pk. De elektromotor die eventueel tussen de achterwielen zit, levert op zich een bescheiden vermogen, maar in dat geval heeft de RX vierwielaandrijving, in plaats van voorwielaandrijving. De tweewielaangedreven versie is herkenbaar aan de extra aanduiding 2WD. Alle hybrides hebben een constant variabele automatische transmissie. Begin 2012 is er een facelift geweest, herkenbaar aan het iets gewijzigde front. Bij die gelegenheid is de RX350 uit het programma genomen, omdat de aandacht van de kopers vooral uitging naar de hybrideversie. Vóór de facelift heetten de normale uitvoeringen Pure, Luxury, Tech, Executive en President. De RX450h 2WD kende eigen uitvoeringen: Preference en Preference Pro. Alleen de RX450h is er tijdelijk (2011/2) ook geweest in de tijdelijke uitvoering High Edition. Na de facelift waren de normale uitvoeringen Business Line (alleen 2WD), Luxury Line, F Sport Line en President Line. Tijdelijke uitvoeringen waren de Special Edition, Executive Edition (beide vanaf 2013), Comfort Line, Tech Edition (beide vanaf 2014).

De Lexus RX als occasion:

Al is het geen heel veel voorkomende auto in Nederland, er bestaat wel degelijk een behoorlijk aanbod occasions. Door de relatief lange looptijd van het model is het spectrum van de occasionprijzen heel ruim. Daarin spleet ook mee dat veel van deze RX-en destijds nieuw zakelijk zijn ingezet en in die vorm, maar ook bij ‘zelf kopers’ vaak aanzienlijke kilometrages rijden. Dat kan ook heel goed, zo’n Lexus kijkt echt niet op een tonnetje meer of minder. Het betekent dus wel dat er een groot prijsverschil bestaat tussen een relatief jong exemplaar met nog maar weinig kilometers en een heel vroege die al een keer of acht de aarde rond is geweest. Wat ook opvalt, als we het aanbod bekijken, is dat de officiële Lexus-dealers er beslist niet voor terugschrikken zo’n auto aan te bieden, terwijl die inderdaad al een paar ton heeft gereden. Dat is een mooi bewijs van het grote vertrouwen dat die dealers hebben in hun eigen merk en product. Voor het actuele aanbod van alle Lexus-dealers, kijk je gewoon op www.lexus.nl/used-cars. Natuurlijk staan deze auto’s soms ook bij dealers van andere merken en vooral bij de niet-merkgebonden occasionaanbieders. Dat is ook geen reden tot argwaan. Zo lang zo’n RX gewoon ‘volgens het boekje’ is onderhouden, niet zwaar is verwaarloosd of aantoonbaar zware schade heeft geleden, is het een vrijwel risicoloze koop.

De proefrit:

Het is geen actueel model en toch vraagt deze RX-generatie een beetje gewenning. Hij is immers knap onderscheidend, qua vormgeving, van binnen en van buiten. Bij zijn introductie was hij knap vooruitstrevend, maar de tijd gaat zo snel, nu is het in bepaalde details best een beetje vreemd en onwennig. Dat zegt helemaal niks over de fijne rijeigenschappen van de RX. Vergeet daarbij niet dat ook concurrerende modellen op dit vlak het nodige hebben te bieden. De RX rijdt prima, maar kleine oneffenheden worden wel vrij hard aan het interieur doorgegeven. We mogen ook niet vergeten dat de RX zeker geen sportwagen is en met een eigen gewicht (hybride) van rond de twee ton is het geen vedergewicht. Het interieur is lekker ruim, óók voor de achterpassagiers. Daarbij is achterin ook de rugleuning verstelbaar. De bagageruimte meet net geen 500 liter. Dat is aardig, voor een SUV van dit formaat, maar ja, die hybridebatterijen moeten ook ergens blijven èn de RX heeft zowaar een ècht reservewiel. Achter het stuur blijkt de RX ook een paar opvallende en slimme details te bieden. Zo zijn de opbergvakken aan de portieren te verbreden (!) en op de brede middenconsole zit de ‘muis’ voor de besturing van de functies op het centrale display. Dat werkt heel prettig! De hybride-techniek is heel bepalend voor het karakter van de RX450h. Mede hierdoor is de RX in het gebruik heerlijk soepel en stil. De automaat kent geen schakelmomenten (continu variabel), waardoor snelheid opbouwen ook heel mooi vloeiend gaat. De V6 voorin, in combinatie met de elektromotor(en) is zó stil dat je goed moet luisteren of de motor nou loopt of niet. Daarbij levert de hybride-techniek ook een belangrijke bijdrage aan verlaging van het brandstofverbruik. Voor een SUV van twee ton is een gemiddelde van tenminste 1 op 11 een heel nette score. O ja, voor veel gebruikers van belang: elke versie van deze RX-generatie mag een aanhangwagen van twee ton trekken.

Conclusie

Je zou de Lexus RX van deze generatie ‘miskend’ kunnen noemen, maar daarmee doe je ‘m te kort. Dit is een kwalitatief zeer goede, prettig rijdende, relatief zuinige grote SUV met een sterk onderscheidend karakter. Hooguit kunnen we stellen ‘ondergewaardeerd’. Wie al in zo’n Lexus rijdt, weet wel beter!

Audi Q5 (2008 / 2017)

BMW X3 (2010 / 2017)

Kia Sorento (2009 / 2015)

Deze auto is beschikbaar gesteld door Lexus Breda

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.