Auto Review Chrysler Pt Cruiser I
Lekker anders
De Chrysler PT Cruiser is als occasion beslist niet populair. Dat is ook logisch, daarvoor is de auto gewoon tè sterk afwijkend van wat we hier gewend zijn. Dit is een typische Amerikaanse auto, met een flinke knipoog naar een ver verleden. Toch zijn er hier best wat van verkocht!
- Pluspunten
- Zeer opvallend uiterlijk
- Best betrouwbaar
- Weinig vraag naar, dus als je 'm wilt...
- Minpunten
- Matig weggedrag
- Rauwe, onzuinige motoren
Wat vindt de Wegenwacht?
De PT Cruiser is behoorlijk betrouwbaar. Elektronische storingen komen wel voor, zoals bij veel moderne auto’s, maar daarin is niet veel lijn te ontdekken. Anders gezegd: het zijn niet steeds dezelfde schakelaars, relais et cetera die stuk gaan. Een bekende stoorzender is wel het contactslot. Dat blijft inwendig wel eens haken, waardoor de sleutel niet wordt herkend en de motor dus niet gestart kan worden, of het slot is gewoon niet te verdraaien. De Wegenwacht kan dat vaak wel eenmalig repareren of omzeilen, maar een nieuw slot moet er wel in. Het is altijd verstandig een goede reservesleutel mee te nemen, bijvoorbeeld in een vakje van een handtas of zo.
Over de Chrysler PT Cruiser
Door zijn vorm is de PT Cruiser betrekkelijk ruim en daarom is hij best te gebruiken als gezinsauto. In flexibiliteit komt hij wat te kort, maar verder zou je ‘m als middenklasse-MPV kunnen kwalificeren. Typerend voor de PT Cruiser is ook dat veel kopers de auto geheel naar eigen smaak aankleden. Hoe ouder de PT Cruisers worden, hoe meer we bijzondere kleurencombinaties zien, uiteraard de nodige dikke wielen, maar ook andere versieringen. Dat past wel in de individualiteit die past bij zo’n afwijkende auto, maar het is nuchter geredeneerd slecht voor de restwaarde. De kans is immers klein dat je een volgende eigenaar kunt vinden die precies dìe uitvoering mooi vindt.
Uitvoeringen en varianten
Naast de vijfdeurs PT Cruiser die in 2000 verscheen, kwam er in 2004 ook een tweedeurs Cabriolet. Die is in ons land altijd behoorlijk zeldzaam gebleven. In 2008 is die stilletjes uit het programma verdwenen, de vijfdeurs heeft het nog tot 2010 uitgehouden. Aanvankelijk was de PT Cruiser er alleen met een 2,0 liter viercilinder (104 kW/141 pk). In 2003 kwam er een 1,6 liter bij (85 kW/115 pk). In 2004 verving een 2,4 de 2,0 liter (105 kW/143 pk) en die grotere motor is er ook met een turbo geweest (164 kW/223 pk). In de Cabrio zijn uitsluitend de beide 2,4 liters geleverd. In 2002 is het programma intussen uitgebreid met een 2,2 liter diesel (89 kW/121 pk). In 2006 zijn er enkele detailwijzigingen doorgevoerd. Tegelijk kreeg de 2,4 liter 112 kW/153 pk en de diesel is vervangen door een modernere motor met dezelfde inhoud (110 kW/150 pk). De uitvoeringsvarianten van de PT Cruiser heten achtereenvolgens Classic, Touring, Limited en GT. De GT is exclusief gekoppeld aan de 2,4 liter Turbo-motor.
De Chrysler PT Cruiser als occasion
Het totale aanbod gebruikte PT Cruisers verbaast in zijn omvang, maar dat heeft vooral te maken met de relatief lange looptijd van het model. Erg courant is de auto niet, daarvoor is zijn vormgeving gewoon tè uitgesproken. Het publiek dat deze bijzondere Chrysler waardeert, is gewoon vrij klein. Andersom geredeneerd: als je de PT Cruiser helemaal te gek vindt, heb je ze lekker voor het uitzoeken. Die geringe vraag drukt de waarde nogal, dus voor overzichtelijke bedragen kun je al volop kiezen. Van het hele aanbod is zo’n 15% een cabrio, de diesels zijn bijna uitgestorven en versies met automatische transmissie zijn ongeveer even zeldzaam als de cabrio’s. Er zijn in het verleden ook wat exemplaren omgebouwd naar bedrijfsauto-kenteken (herkenbaar aan een raar uitgebouwde achterdeur). Dat biedt voor de particuliere koper eigenlijk alleen nadelen en dat drukt de prijzen dus nog verder.
De proefrit
Deze Chrysler heet niet voor niets ‘Cruiser’. Zo lang je dat ermee doet, gaat het allemaal best. Ondanks zijn vrij bescheiden formaat en viercilindermotor, is dit bij uitstek een Amerikaanse auto. In ons jachtige Nederlandse verkeer voelt hij zich niet echt thuis, tenzij je het rustig aan doet. De zitpositie is nogal hoog, de stoelen zijn opmerkelijk vlak en slap. Daarnaast is de besturing heel doods, de auto is in bochten nadrukkelijk onderstuurd en de afstemming van vering en schokdemping is onverwacht vrij stug. De Amerikanen denken dat wij dat fijn vinden. Het valt ook op dat de benzinemotoren vrij rauw lopen en niet heel soepel in de omgang zijn. De handgeschakelde versnellingsbakken zijn nogal hakerig, een automaat is hier beter op zijn plaats. Met een 2,4 automaat rij je zomaar 1 op 8, een handgeschakelde 1,6 of 2,0 komt rond 1 op 10 uit.
Conclusie
De Chrysler PT Cruiser is een geweldig ding als je wilt opvallen en vooral weer eens iets ànders wilt rijden dan een ander. Daarvoor in ruil moet je wel het een en ander accepteren, in bescheiden comfort, matig weggedrag, stevige brandstofdorst en waarschijnlijk een flinke afschrijving. Kwalitatief zijn ze wel heel goed. Maar ja, dan hèb je wel wat!
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
