logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Karl I

Populair door nuchtere no-nonsense

Opel - Karl

Wat vindt de Wegenwacht?

Als de Kart zijn sleutel niet herkent, wordt dit op het dashboard aangegeven met een auto en een slot. De reservesleutel biedt uitkomst, maar het is altijd de moeite waard de auto pakweg honderd meter te verplaatsen. Het kan zo maar gebeuren dat de elektronica wordt gestoord door straling van een zendmast, van een alarmsysteem of iets dergelijks. Als de motor bij starten wel draait, maar niet aanslaat, kan dat ook een ingebouwde beveiliging zijn. De Karl slaat niet aan als het oliepeil te laag is. Even de olie peilen, bijvullen: opgelost! Een slecht lopende motor kan het gevolg zijn van een losse stekker op de regelaar van de brandstofdruk. De Wegenwacht kan bij die regelaar komen en drukt de stekker goed in z’n borging en zal ook de foutmeldingen in de computer resetten. Niet starten/aanslaan eventueel in combinatie met andere storingen, kan ook een andere oorzaak hebben. Het apparaat dat de motor elektronisch aanstuurt maakt een slecht massacontact, of misschien is dat wel los. Het is even werk, maar in principe kan de Wegenwacht dit ter plekke en zonder verdere kosten oplossen door het massacontact goed vast te maken.
De Opel Karl is als occasion heel gewild. In de kleinste klasse is dit één van de modellen van Opel, speciaal voor mensen die een moderne no-nonsense auto willen en ‘waar voor hun geld’ verwachten. De Karl is op geen enkel vlak een uitblinker, maar scoort ook niet ondermaats.

Waar praten we over?

Feitelijk vervangt de Karl twee eerder modellen. Bij Opel is dat de Agila, die in samenwerking met Suzuki ontstond. De Koreaanse tak van GM is niet meer zelfstandig in Europa vertegenwoordigd, maar de Karl wordt –ondanks zijn naam- toch echt in Zuid-Korea gebouwd. Binnen het aanbod van dat deel van het concern is het de opvolger van de Spark, waarvan de vorige generatie hier ook te koop was. Opmerkelijk is dat Opel juist met de Karl opvallend goed scoort in ‘private leasing’ en zo nieuwe klanten aan zich weet te binden. Die populariteit zorgt tevens voor een flink aanbod gebruikte exemplaren. Kijk, daar kan de occasionkoper dan zijn voordeel mee doen.

Uitvoeringen en varianten

Het leveringsprogramma van de Karl is zéér overzichtelijk. Er is maar één motor beschikbaar. Dat is een 1,0 liter driecilinder benzinemotor met 55 kW/75 pk. In eerste instantie waren er drie uitvoeringen: Selection, Edition en Cosmo. Begin 2016 is de Cosmo vervangen door de Innovation. Tegelijk kwam ook een vijftraps semi-automatische transmissie beschikbaar, op zowel die Innovation als de Edition. Begin 2017 is het programma uitgebreid met de Karl Rocks. Die heeft een wat stoerder uiterlijk, met metaalkleurige dakdragers, side-skirts en zwarte randen rond de wielkuipen. De Karl Rocks is er alleen als Online Edition, maar wel met keuze uit de handbak en de halfautomaat.

De Opel Karl als occasion

De Karl is typisch een auto die nieuw wordt gekocht door particuliere eigenaren. In veel gevallen is het een tweede auto in het gezin. Zoals aangegeven is dit model ook heel populair geworden in private leasing. Die auto’s komen na afloop van hun contract als occasion op de markt. Het voordeel daarvan is dat de auto voordat die weer de verkoop in gaat tiptop in orde wordt gemaakt. De tweede eigenaar kan er zo weer een heel goede auto aan hebben. Overigens is het niet zo dat die ex-private leaseauto’s op enigerlei wijze direct herkenbaar zijn, tenminste niet als ze bijvoorbeeld bij dealerbedrijven worden aangeboden. Dat ligt anders wanneer een bijvoorbeeld drie jaar jonge Karl met pakweg 45.000 km wordt aangeboden via de outlet van een grote leasemaatschappij. er is geen reden om de aankoop van zo’n auto af te raden, mits de prijs correct is, uiteraard. Een heel goed ‘jachtgebied’ voor een mooie gebruikte Karl is uiteraard de officiële Opel dealerorganisatie. Daar zullen jonge gebruikte Opels in de regel worden aangeboden onder het label ‘Opel Occasions’. Zie www.opeloccasions.nl voor alle aantrekkelijke voorwaarden die hieraan zijn verbonden. Wat in het totale occasionaanbod van de Karl overigens ook opvalt, is het grote aanbod heel jonge of zelfs zo goed als nieuwe exemplaren. Zo’n Karl met ‘net de kop eraf’ (qua prijs) kan natuurlijk een interessante aanbieding zijn, maar dan vooral als alternatief voor een gloednieuwe. De Karl met halfautomatische transmissie is behoorlijk schaars. Als die transmissie een vereiste is, dan moet er serieus gezocht worden.

De proefrit

De Karl is een uitgesproken gemakkelijke auto om te rijden, iedereen kan er snel mee overweg. De bediening stelt je nooit voor vraagtekens. De Karl behoort tot de meest comfortabele compacte auto’s. Hij strijkt grote en kleine hobbels prima glad. De interieurruimte is wat beperkt. Voorin gaat het wel, al zijn de voorstoelen wel wat vlak. Achterin is het een stuk minder riant. Vier volwassenen in een Karl, dat vraagt al gauw om de nodige inschikkelijkheid. Toch is er veel te zeggen voor de standaard vijf deuren. Dat is immers ook handig om een peuter of kleuter in een (ISOFIX) kinderzitje achterin te plaatsen. De bagageruimte is met een inhoud van 215 liter wel aan de krappe kant voor de wekelijkse boodschappen, zéker als er een doos Pampers of en kratje bier mee moet. Onhandig: de hoedenplank beweegt niet met de achterklep mee. Als je daar even niet op let, is direct het zicht in de binnenspiegel weg. Op de snelweg verdient de Karl een pluim omdat èlke uitvoering standaard cruise control heeft. Daar staat tegenover dat het bandengeruis wel heel nadrukkelijk is. De 1,0 liter motor is op zich sterk genoeg voor het soort gebruik waarvoor zo’n auto is bedoeld. De vijfbak schakelt prima. De combinatie van een doodse koppeling, erg soepele motorophanging en de geringe trekkracht vooral bij lage toerentallen maakt dat er vaak een schok voelbaar is bij wegrijden en soms ook bij overschakelen. Het gemiddelde verbruik is uiteraard sterk afhankelijk van de wijze waarop de auto wordt gebruikt. Met een combinatie van snelweg en stadsverkeer is een verbruik van 1 op 15 heel goed haalbaar. Dat is geen absoluut record, maar het is ook zeker niet slecht. Daarbij telt het verbruik uiteraard veel minder zwaar als er toch niet zoveel kilometers worden gereden.

Conclusie

De Karl is in zijn soort een prima auto, zonder al te veel pretenties. Hij is best betrouwbaar en rijdt voor zijn klasse best goed. Wie niet zoveel waarde hecht aan uitstraling of prestaties, is met de Karl heel goed bediend. Typisch een auto voor een heel breed publiek. dat wordt ook weerspiegeld door het grote aantal Karls dat in ons land rond rijdt.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Kouwen Opel, Amsterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.