logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes S-Klasse VIII (W223)

Het beste van het beste

Mercedes-Benz S 450 4MATIC Lang

Pluspunten
  • Actieve veiligheid
  • Rijhulpsystemen en interface
  • Rijeigenschappen en besturing
  • Comfort
  • Ruimte
Minpunten
  • Verrassend zuinig (voor een limousine)
  • Dure opties

Als je wilt weten wat er over een jaar of vijf aan nieuwe technieken zit op alledaagse auto’s, dan kun je het beste met de gloednieuwe Mercedes S-Klasse rijden. Die is opnieuw zijn tijd ver vooruit, vooral wat het de interactieve functies aangaat.

Conclusie

De Mercedes-Benz S-Klasse is de beste luxe personenwagen van dit moment. Niet alleen voor wat betreft weg- en stuurgedrag (een meesturende achteras doet bijvoorbeeld wonderen voor de draaicirkel van deze 5,13 meter lange mastodont), maar vooral ook waar het de kunstmatige intelligentie aangaat. Van rechtstreeks communiceren met de auto via een spraakmodule - in gewoon Nederlands – je hoeft geen commando’s uit je hoofd te leren -tot aan Augmented Reality. Deze limousine laat zien welke techniek er over vijf tottien jaar op normale, betaalbare auto’s wordt aangeboden. We hebben de S450 Languit deze test op geen enkel foutje kunnen betrappen. En dat gebeurt zelden!

Type auto en prijs

De S-Klasse van Mercedes is het vlaggenschip van het Duitse merk. Een limousine die met lange en normale wielbasis verkrijgbaar is. In de lange versie heb je heel veel extra beenruimte achterin. Op motorengebied is er keuze uit benzinemotoren en diesels. Qua benzinemotoren gaat het om de S450, uitgerust met een mild hybride 2,9 liter V6 die goed is voor 367 pk (plus 22 elektrische pk). En er is de mild hybride S500 die een maximumvermogen heeft van maar liefst 435 pk (plus 22 elektrische pk). Wil je dieselen dan is er keuze uit meerdere versies van deS350 en er is de S400. De motoren zijn altijd gekoppeld aan een negentraps automaat en alle versies hebben vierwielaandrijving, op de instapdiesel na. De S500 sprint vanuit stilstand in 4,9 seconden naar de 100 km/h, de S450 heeft er 6,4 seconden voor nodig. Topsnelheden zijn allemaal afgeregeld op 250 km/u.

Prijzen beginnen bij€ 139.593 voor de eenvoudigste diesel. De instapbenzineversie is de S450. Die is er vanaf € 139.364. Prijzen schieten vervolgens rap naar de anderhalve ton en hoger. Zeker wanneer je de optielijst gaat gebruiken gaat de teller hard lopen. En er staan nogal wat leuke opties op, zoals een AMG Line (€ 9.559), digitale koplampverlichting, een koelkast voor de achterpassagiers en ga zo maar door. En omdat de S-Klasse bij uitstek is geschikt voor het vervoer van celebrities en CEO´s kun je de diverse opties krijgen om er een directieauto van te maken (Rear Executive pakket à 7.700 euro en chauffeur package zonder meerprijs). Dan gaat de rechtervoorstoel met een druk knop op helemaal naar voren en schuift er een voetensteun uit zodat je achterin bijna kunt liggen! Uiteraard heb je dan in de armsteun een tablet waarmee je alle infotainmentfuncties (en meer) kunt bedienen en zijn de achter-zittingen verstelbaar en verwarmd/gekoeld. Onze testauto is een S450 Lang met diverse opties en kost € 172.632.

Wat de buitenkant betreft lijkt erniet eens zo gek veel veranderd ten opzichte van zijn voorganger, maar schijn bedriegt. De S-Klasse is weer iets groter geworden: vijf centimeter in de lengte, twee in de breedte en de wielbasis groeide met zeven centimeter. De deurgrepen zinken nu weg in de carrosserie, wat bijdraagt aan een lagere luchtweerstand. De Cw-waarde bedraagt overigens een ongelooflijk lage 0,20. Verder staat de grille wat meer rechtop en oogt zo een stuk groter. Tegelijkertijd zijn de koplampunits juist veel kleinergeworden. Achter zijn de lichtunits nu ook kleiner en langwerpig.

Hoe rijdt de S 450 4MATIC Lang

Wat ontzettend knap is van de ingenieurs van Mercedes-Benz is dat zijkans hebben gezien de S-Klasse te laten aanvoelen alsof je met een veel compactere auto onderweg bent. Wat daaraan vooral bijdraagt is de (optionele - € 1.573) meesturende achteras. Die kan maximaal10 graden meedraaien (boven 60 km/h) of juist tegensturen (tot 60 km/h). Daardoor heeft de S-Klassede draaicirkel van 10,2 meter, zeg maar die van een Mercedes B-Klasse! Er is keuze tussen die een as met 3 of 10 graden uitslag, maar het is het meest logische om die van 10 graden te kiezen. Qua prijs scheelt dat vrijwel niets.

De Mercedes kent vijf rijstanden; eco, sport, sport-plus en individual.In comfort is de auto heerlijk zacht geveerd en gedempt, maar in de praktijk vonden wij de sport-stand de fijnste. Die is namelijk helemaal niet hard, maar welk erg communicatief qua besturing. In sport-plus verandert het karakter van de auto. Hij gaat dan als een ware GT de bocht om. Heel indrukwekkend hoe de S-Klasse dan curves rondt en tegelijkertijd alle koetsbewegingen in toom houdt bij hard afremmen en optrekken enstevig of abrupt insturen. Het lijkt wel een sportwagen!

De diverse veiligheidssystemen werken perfect met elkaar samen. Heel fijn is dat Lane Assist niet langer ingrijpt met een remingreep. Dat was enorm storend en je schrok je elke keer rot. Nu reageert het zoals het hoort; met een zacht dwingend terugsturen je rijstrook in.

De limousineis in principe in staat tot autonoom rijden op de snelweg (fase 3). Maar omdat we qua wetgeving zitten in fase 2 (deels autonoom rijden op de snelweg) is de werking van fase 3 uitgezet/heel beperkt werkzaam. Zo kun je zonder je handen aan het stuur te houden van rijstrook wisselen door alleen even het knipperlicht te gebruiken. De Mercedes kijkt dan of het veilig is en wisselt van rijstrook, maar zegt direct ook dat je de handen aan het stuur moet houden. Wel indrukwekkend dat het kan en dat je met Augmentend Reality ook precies ziet waar de auto naartoe gaat. Zit er verkeer naast je dan zal de S-Klasse weigeren van rijstrook te wisselen. En over handen-aan-het- stuur houden gesproken: mocht je er geen gehoor aan geven (na 30 seconden met ‘handen los’ moet je wettelijk je handen weer even aan het stuur houden), dan zal eerst de waarschuwingslamp feller gaan branden en als je dan nog niet reageert dan zal de auto lichtjes in zijn eigen baanvak gaan ‘slingeren’ om je aandacht te vragen.

En dan is er nog de verlichting. De digitale koplampverlichting is een kunststukje op zich. Dankzij honderden LED-jes en spiegels kan de auto altijd met grootlicht rijden zonder anderen te verblinden. Het lichtbeeld en de reikwijdte ervan zijn indrukwekkend. Verder kan hij fietsers en voetgangers voor je uitlichten zonder hen te verblinden. Werkt zeer goed en verhoogt de veiligheid aanzienlijk. Mocht je met de S-Klasse onverhoopt toch in een zijdelingse aanrijding terechtkomen, dan tilt de auto zichzelf razendsnel aan die kant acht centimeter omhoog. De zeer sterke dorpel helpt de impact op te vangen.

De S 450 4MATIC Lang van binnen

De S-Klasseheefteen volledig digitaal instrumentarium. Het grote scherm kan de meters op diverse manieren projecteren, waaronder een 3D weergave van de navigatiekaart. Dat ziet er schitterend uit. Je ziet echt diepte waardoor het lijkt alsof je in een kijkdoos tuurt. Een groot head-up display projecteert veel gegevens in de voorruit en laat navigatie-aanwijzingen in Augmented Reality zien. Dat betekent datpijlen die aangeven waar je naartoe moet, vóór je op de weg geprojecteerd worden! Werkt geweldig en je kan niet meer fout rijden. Als een afslag nadert, verandert een klein blauw pijltje in de vooruit in een wat groter pijltje om dan te veranderen in een serie pijltjes, precies op de rijstrook waarin je moet rijden/voorsorteren. Toch zitten deze pijltjes nooit storend in je blikveld.

Verder zit er een knaap van een touchscreen in het midden met zeer, zeer veel functies. Knap is dat de bediening vrij intuïtief is. Hou je van speeltjes en de laatste snufjes dan zit je bij deze Benz goed. Zo heeft de auto het Energizing Comfortpakket (à 4500 euro) dat de binnenkomende lucht ontdoet van pollen en andere viezigheid. Er zijn in totaal 22 camera’s en sensoren die helpen om de omgeving en jouals bestuurder in de gaten te houden. Camera’s in het instrumentarium kijken naar deogen van de bestuurderen signaleren wanneer je moe wordt. De auto zal dan opperen even te stoppen. Maar het bekijkt ook wat je doet als je bepaalde zaken bedient zodat de auto er van ‘leert’. Doe je de volgende keer dezelfde handelingen, dan zet de limousinede dingen vast voor je klaar. Uiteraard zijn de stoelen voorzien van diverse massagefuncties, verwarming en ventilatie en van speakers zodat je de muziek ook kunt voelen. Die stereoinstallatie is fantastisch. Jazz, klassieke muziek en pop klinken allemaal even indrukwekkend.

Verder heeft de S-Klasse de nieuwste generatie MBUX – een zelflerende, spraakgestuurde interface. Die werkt nu ook met vinger- en gezichtsherkenning. Net zoals sommige smartphones. De sfeerverlichting reageert op de spraakcommando’s die je aan de auto geeft. Je kunt in normale Nederlandse zinnen tegen de auto praten, waarop de Benz intelligent reageert. Van het vertellen van een goeie mop tot het klaarzetten van de navigatie en het bedienen van de airco; de S-Klasse voert braaf uit wat je hem opdraagt. Hij weet zelfs, dankzij slim geplaatste microfoons, wie er in de auto tegen hem praat. Wil dus alleen de passagier links-achterin de auto de kachel een graadje hoger hebben bij zijn stoel, dan kan de grote Mercedesdaar adequaat op reageren. Alles werkt subtiel en feilloos. Eigenlijk hebben we maar één heel klein minpuntje kunnen ontdekken: omdat ze hevig verchroomd zijn, spiegelen de uitstroomopeningen van de airco hinderlijk in de voorruit en zijspiegels.

De S 450 4MATIC Lang en het milieu

De S-Klasse heeft mild hybride benzinemotoren. Een kleine elektromotor helpt enigszins om het verbruik en dus de uitstoot zo laag mogelijk te houden. Wij haalden in onze testweek een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 12,1. Best netjes, maar in een rechtstreeks vergelijk met de EQS - een soortgelijke limousine van Mercedes, maar dan volledig op elektriciteit- bleek wat de S-Klasse werkelijk in zijn mars heeft. Over een afstand van ruim 700 kilometer scoorden we een verbruikscijfer van 1 op 14,2, waarmee de sedan aanmerkelijk zuiniger was dan in de folder wordt beloofd.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.