logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai I40 I

Niet de gewenste doorbraak…

Hyundai - i40

Pluspunten
  • Rijdt voldoende comfortabel
  • Modern model
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Minder voor de hand liggende keuze

Wat vindt de Wegenwacht?

De betrouwbaarheid van de i40 ligt op een zeer hoog niveau. Het enige euveltje dat wel eens voorkomt, is een kapot relais van het contactslot. De sleutel kan dan niet meer herkend worden en dus is de auto niet te starten. De Wegenwacht maakt is dit geval een noodverbinding, de Hyundai moet daarna wel naar de garage voor een nieuw relais. Wat we ook horen, zijn wat klachten over onder meer het navigatiesysteem, maar daarmee blijft de auto normaal rijdbaar en dus heeft de Wegenwacht hiermee geen bemoeienis. Slecht schakelende (handgeschakelde) versnellingsbakken hebben we ook vaker gehoord, maar nooit zodanig dat de Wegenwacht eraan te pas moet komen. Uitstekende auto!
De Hyundai i40 heeft als occasion een bescheiden populariteit. Dat komt doordat de auto nieuw ook nooit het beoogde succes heeft gekend. De oorzaken daarvan liggen niet in de auto zelf en zodoende is het wèl een ijzersterk aanbod als occasion. En het is weer eens wat anders!

Waar praten we over?

De i40 is in Europa ontwikkeld en ontworpen om zich rechtstreeks te kunnen meten met de beste Europese auto’s in de grote middenklasse. Daarin is Hyundai op zich prima geslaagd, maar het duurt in de praktijk làng voordat de kopers in deze nogal traditionele markt overstappen naar een ander merk. Een lange adem is een vereiste voor Hyundai. De i40 heeft trouwens onderhuids veel overeenkomsten met de Kia Optima.

Uitvoeringen en varianten

Aanvankelijk was de i40 er uitsluitend als vijfdeurs Wagon, pas een jaar later (2012) verscheen ook de vierdeurs sedan. In voorjaar 2015 is er een facelift op de Wagon doorgevoerd, pas ruim een jaar later ook op de Sedan. Merkwaardig! Bij die facelift is het leveringsprogramma sterk ingekrompen. In totaal komen er vier verschillende motoren in de i40 voor, twee benzinemotoren en twee diesels. De 1,6 liter GDI (benzine, enigszins verwarrende naam) is 99 kW/135 pk sterk. De 2,0 GDI levert 130 kW/177 pk. De 1,7 liter diesel, aangeduid als CRDi, is er in twee vermogensvarianten. De normale versie levert 85 kW/116 pk, de HP (High Power, welja!) komt tot 100 kW/136 pk. Deze laatste motor is overigens alleen geleverd in de Wagon. De 2,0 GDI en de 1,7 CRDi HP zijn ook geleverd met automatische transmissie, beide met zes versnellingen. Na de facelift is de 2,0 GDI vervallen en de 1,7 CRDi HP levert nu 104 kW/141 pk. Na diens facelift is de sedan er ook niet meer als diesel. De normale uitvoeringen heten i-Drive, i-Motion, i-Vision en i-Catcher. Tot in 2014 was er ook een Business Edition, in 2014-15 was er tijdelijk een Go! Edition. Na de facelift heten de normale versies Essence, Drive, Comfort en Comfort Business. De Wagon is er dan ook nog als Business Edition, i-Catcher en i-Catcher Premium.

De Hyundai i40 als occasion

De i40 is helaas niet het gewenste verkoopsucces geworden. De auto is door de nieuw-kopers flink ondergewaardeerd, maar biedt voor occasionkopers juist een hoop goede eigenschappen. Deze situatie drukt de prijzen en de kopers staan ook niet echt in de rij. Dat is prettig voor wie de kwaliteiten van deze Hyundai wèl onderkent. De vrij bescheiden verkoop is terug te zien in het overzichtelijke aanbod aan occasions. De verdeling van het occasionaanbod is opmerkelijk. Ruim 80% van alle i40’s die te koop staan, zijn Wagons. De Sedan is daarmee tamelijk lastig te vinden, als die per se de voorkeur heeft. De versies met dieselmotor maken slechts ongeveer een derde deel van het hele aanbod uit. Ruim de helft van het aanbod is in handen van de Hyundai-dealers, die uiteraard het meest overtuigd zijn van de kwaliteiten die de i40 ook zeker heeft. De dealers bieden jonge gebruikte Hyundai’s aan onder het i-Best-label, wat onder meer een vol jaar garantie zonder kilometerbeperking inhoudt. Uiteraard zijn die auto’s in topconditie. Voor de jongere exemplaren is het interessant dat Hyundai al jaren vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking geeft, mits de auto onder meer altijd door Hyundai-dealers is onderhouden. Voor de exemplaren die elders te koop staan, loont het de moeite de onderhoudshistorie hierop te controleren, om mogelijk aanspraak op deze garantie te kunnen maken. Naarmate de auto’s ouder worden zal het aanbod bij andere bedrijven dan Hyundai-dealers toenemen en na vijf jaar is de fabrieksgarantie niet meer van belang. Een goed onderhouden i40 is dan niettemin een kwalitatief zeer goede auto met een uitstekende betrouwbaarheid.

De proefrit

Er zijn feitelijk geen belangrijke eigenschappen aan te wijzen waarin de Hyundai i40 echt zijn meerdere zou moeten erkennen in Europese merken van dezelfde klasse. De enige opmerking die wat dat betreft is te maken, geldt wellicht de keuze van de gebruikte materialen en de afwerking in het interieur. Rijeigenschappen en rijcomfort liggen op eenzelfde niveau als bij die vaak zakelijk succesvolle modellen. Daarbij heeft de i40 als heel sterke eigenschap bijvoorbeeld zijn grote ruimte-aanbod. Op de achterbank is de i40 echt heel ruim en de bagageruimte mag er met een minimale inhoud van 525 liter (Wagon: 555 liter!) ook zijn. D e carrosserie is door zijn vormgeving nogal onoverzichtelijk. Het dashboard is wat futuristisch en ‘druk’ qua vormgeving, maar dat staat de functionaliteit niet in de weg. Voor normaal gebruik is de 1,6 liter benzinemotor voldoende sterk en soepel. Met volle bepakking op de Autobahn en door de Alpen is deze motor iets te bescheiden. Aan de andere kant is de i40 1,6 GDI gewoon in Nederland met een gemiddeld praktijkverbruik van zo’n 1 op 14 wel heel mooi zuinig. Minpuntje in het gebruik: het stop-/startsysteem reageert soms te traag als de motor weer moet aanslaan. Vering en schokdemping bieden een prettig comfortniveau, alleen de reacties op korte hobbels zijn soms wat aan de harde kant.

Conclusie

De Hyundai i40 is een flink ondergewaardeerde auto. Wie een ruime en comfortabele gezinsauto zoekt in de grotere middenklasse, mag de i40 beslist zien als een waardig alternatief voor de gevestigde merken. Het hoge kwaliteitsniveau van Hyundai geldt als een mooie bonus en uit zich in de vorm van een heel hoge mate van betrouwbaarheid.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Noteboom, Barendrecht, tel.: 010 – 2923434

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.