logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Octavia II 1e facelift

Net even wat anders

Skoda - Octavia

Pluspunten
  • Lekker ruim achterin
  • Redelijk comfortabel
  • Uiterlijk is bijna tijdloos
Minpunten
  • Kans op aanzienlijke mankementen

Wat vindt de Wegenwacht?

Als de kilometerstanden flink oplopen, blijkt de techniek van Volkswagen z’n bestuurder soms in de steek te laten. In de moderne FSI-benzinemotoren blijkt de coating van de cilinders en/of zuigers eerder doorgesleten dan verwacht. Dan gaan de zuigers ‘vreten’ en ben je snel aan een complete revisie toe. Een inwendig lekkende koppakking kan leiden tot oververhitting, of zware slijtage door te veel koelvloeistof in de olie, of beide. Bij de TDI-diesels laat de turbo het nog wel eens afweten, maar revisie van de cilinderkop komt ook al vaak voor tussen 150.000 en 200.000 kilometer. Typisch voor Skoda is dat de componenten wel hetzelfde zijn als bij Volkswagen, maar soms op andere plaatsen zitten. Met name elektronische regeleenheden zitten wel eens op plaatsen waar er water in kan komen. Dat lijkt heel dramatisch, maar het kàn meevallen.
Skoda’s zijn gebaseerd op Volkswagen-techniek. Dat is nu wel genoegzaam bekend. Het is wel heel aardig om te zien hoe Skoda daarbij toch een heel eigen signatuur houdt. Onder de motorkap is het vertrouwd, maar een Octavia is toch op de eerste plaats een Skóda.

Waar praten we over?

Deze tweede generatie van de Octavia is al veel beter geaccepteerd dan het eerste model. Naast die bekende technische basis is het daarbij belangrijk dat de Octavia een heel geslaagd en vrijwel tijdloos uiterlijk heeft meegekregen. Na jaren is de Octavia nog steeds niet echt verouderd. Met name de Combi mag er zijn en die kan ook als occasion nog jaren mee. Het stadium dat je de keuze voor een Skoda moest uitleggen aan buren, zwagers en anderen ligt met deze Octavia wel definitief achter ons. In 2008 is er een facelift geweest, waarbij ook wat motortypes zijn gewisseld.

Uitvoeringen en varianten

Er is een breed motorenprogramma voor de Octavia beschikbaar. Basis is een normale 1,4 liter benzinemotor met 55 kW/75 pk (vanaf 2006: 59 kW/80 pk), gevolgd door een 1,6 van 75 kW/102 pk. De 1,6 FSI (85 kW/115 pk) en 2,0 FSI (110 kW/150 pk) zijn tot de facelift gevoerd. Ter vervanging dienen de 1,4 TSI (90 kW/122 pk) en 1,8 TFSI (118 kW/160 pk). De 2.0 TFSI (147 kW/200 pk) is voorbehouden aan de zeldzame RS-versie. In 2010 is de 1,2 TSI (77 kW/105 pk) aan het programma toegevoegd. Bij de diesels zien we de vertrouwde 1,9 TDI met 77 kW/105 pk en de 2.0 TDI’s met 103 kW/140 pk en 125 kW/170 pk. In 2010 is de 1,6 TDI met 77 kW/105 pk toegevoegd. Deze laatste is er ook in een zuinige ‘Greenline’-uitvoering. De belangrijkste uitvoeringen zijn de Comfort, Ambition en Elegance.

De Skoda Octavia als occasion

Met dit model Octavia maakte Skoda ook een wat steviger entree op de zakelijke markt. Een groeiend aandeel Octavia’s is afkomstig uit de lease of van zakelijke eigenaren. Dat is goed nieuw voor occasionkopers, want zo is er voorlopig een constant aanbod jonge gebruikte Octavia’s met een duidelijke onderhoudshistorie. Dat aanbod houdt de prijzen aantrekkelijk. Daarbij telt ook door dat de scherpe nieuwprijs een belangrijk aankoopargument is geweest. Daardoor is een Octavia ook gebruikt vaak net even vriendelijker geprijsd dan zijn concurrenten en de Skoda heeft minstens zoveel te bieden. Iets meer dan de helft van het totale aanbod betreft Combi’s en iets minder dan de helft van het totaal zijn diesels. Vooral de Combi is als occasion een heel geslaagde gezinsauto, met name door de royale interieurruimte, zowel op de achterbank als in de bagageruimte. Met de achterbank rechtop bedraagt die liefst 580 liter (hatchback: 560 liter).

De proefrit

Het is bijzonder dat de Skoda Octavia niet één op één aanvoelt als een Volkswagen. Vergeleken met een Golf is de Skoda net even minder comfortabel, ondanks de technische overeenkomst. De Skoda is wat harder op korte hobbels. De voorstoelen zitten wel erg goed. De afwerking en aankleding van het interieur is wel smaakvoller dan in de meeste Volkswagens.

Conclusie

Een Skoda Octavia geldt nog steeds een beetje als een ‘insiderstip’ voor occasionkopers. Het is geen auto die je als eerste te binnen schiet, maar hij heeft wel veel te bieden en is dus zeker het overwegen waard, als je op zoek bent naar een fijne en ruime middenklasser.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Dealeroccasions, Barneveld

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.