Auto Review Lexus Ct-Serie I
Hybride in eigenwijs jasje
Lexus - CT200h
- Pluspunten
- Bescheiden brandstofverbruik
- Sportieve rijeigenschappen
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Eigenzinnig model
Wat vindt de Wegenwacht?
Als Toyota-product mag je ook van deze Lexus een onkreukbare betrouwbaarheid verwachten. Die claim maakt hij helemaal waar. Er zijn vrijwel geen klachten bekend rond zowel de CT als de Prius waarvan hij is afgeleid. De Wegenwacht wordt nog wel eens gebeld voor problemen, die niet in de categorie ‘euvels’ vallen, maar een gevolg zijn van een verkeerde omgang met de bijzondere hybride-techniek. Als bijvoorbeeld de tank volledig leeg wordt gereden, kan de CT een paar kilometer met beperkte snelheid elektrisch naar een tankstation afleggen. De hybride-accu’s worden dan snel uitgeput. Als er weer brandstof aanwezig is, zal de hybridetechniek in principe altijd voldoende kracht in reserve houden om de benzinemotor één keer te starten. Lukt dat niet, kan transport naar de dealer nodig zijn en opladen met een externe lader, waarvan er maar één in Nederland is. Dat wordt tijdrovend, dus het is maar beter op tijd te tanken. De normale 12 Volt-accu heeft net als bij een normale auto ook een beperkte houdbaarheid. Het komt wel eens voor dat na losnemen van de accu en plaatsen van een nieuwe, de automaat niet uit ‘P’ wil: de auto denkt dat dit een diefstalpoging is. De Wegenwacht kan dit resetten. Een lege 12V-accu kan ook veroorzaken dat de keyless-sleutel niet wordt herkend. Hou de sleutel tegen de startknop, druk die in en waarschijnlijk start het systeem nu wel. Als de aandrijving ‘weg’ is en op het dashboard staat ‘storing hybridesysteem’, dan lijkt dat een groot probleem, maar dat valt enorm mee. De servicestekker van het accupakket maakt slecht contact. De Wegenwacht kan die stekker opnieuw borgen en heeft de kennis in huis om hier aan het hoogspanningssysteem te werken. De vrees van occasionkopers dat ooit de hybride-accu moet worden vervangen, is vrijwel ongegrond. In de praktijk komt dit hoogstzelden voor. Als de auto regelmatig wordt gebruikt, zal de hybride-accu in de regel een autoleven lang meegaan.Waar praten we over?
Dit model betekende het debuut van Lexus in een klasse waarin het merk eerder niet was vertegenwoordigd. Vanwege de gunstige fiscale condities werd de CT direct een groot succes op de zakelijke markt. Omdat dit deel van de markt een veel groter volume heeft, maakt de CT al snel de helft van de totale Lexus-verkoop in ons land uit. Intussen rijden er niet alleen volop CT200h’s rond, de oudere exemplaren hebben ook de nodige kilometers gereden. Juist dan blijkt dé belangrijkste kwaliteit van deze auto’s: hun onverstoorbare betrouwbaarheid en lange levensduur.Uitvoeringen en varianten
Technisch is er maar één versie van de CT200h, met dezelfde 1,8 liter benzinemotor (73 kW/99 pk) en een 60 kW elektromotor, die aan elkaar zijn gekoppeld door een continue variabele transmissie. Een ‘automaat’ is dus standaard. Er zijn in eerste instantie vier uitvoeringen van de CT200h (basis, Business Line, Business Line Pro, Luxury Line), maar ‘kaal’ is geen enkele CT uitgerust. Zo zijn bijvoorbeeld lichtmetalen wielen, climate control en een radio met Cd-speler altijd aanwezig. Tijdelijke uitvoeringen zijn de FE Edition en de Business Style, beide in 2013/14. Begin 2014 kreeg de CT200h een flinke facelift met een compleet ander front en tal van onderhuidse detailwijzigingen. De normale uitvoeringen zijn dan de basisversie zonder verdere aanduiding, Business Line, F-Sport Line en Luxury Line. Tijdelijk zijn er de Executive (2015), de 25th Edition (2015/16), opnieuw een Executive (2016/17) en de Sport Edition (2016/18). Eind 2017 was er opnieuw een faceliftje, maar de uitlevering is pas in 2018 gestart. Het front is gewijzigd en onderhuids zijn er wat dingetjes veranderd. Opnieuw is er een basisversie, gevolgd door een Business Line, Business Launch Edition, F-Sport Line en Luxury Line.De Lexus CT200h als occasion
Aangezien de CT200h vooral in de eerste bouwjaren vrijwel uitsluitend zakelijk de weg op gaat, is het logisch dat veel exemplaren relatief veel kilometers hebben gereden. Daar kan een Lexus bijzonder goed mee overweg, dus de kilometerstand op zich zegt heel weinig. Zoek er een met een duidelijke onderhoudshistorie, in de gewenste kleur en uitvoering en liefst niet te ver uit de buurt. Er staan er best veel exemplaren te koop in het land, onder meer bij de dealers van het merk. Onder het label Lexus Select worden hier met name de wat jongere exemplaren aangeboden, met tot wel twee jaar garantie. In zo’n geval koop je een Lexus met de maximale zekerheid.De proefrit
De CT200h is een eigenzinnig gelijnde auto, een kind van zijn tijd, met opvallend veel lijntjes en randjes. Daar moet je maar net van houden. Al is er overeenkomst in techniek, is dit in beleving een heel andere auto dan de Toyota Prius. De CT200h is sportiever en heeft een wat conventioneler interieur. Typische details van binnen zijn de aparte ‘muis’ voor de bediening van de functies op het kleurendisplay en de aparte transmissie-handle. Achterin is de CT vrij krap, als volwassene kun je er maar net zitten. De bagageruimte is eveneens niet over bemeten (375 liter, verdeeld over twee compartimenten). Die twee aspecten zijn beide het gevolg van de vormgeving. Rijden met een hybride is voor de eerste keer een aparte ervaring. Eenmaal gewend, valt juist het bedieningsgemak op, want die bijzondere techniek regelt geheel zichzelf. In de CT200h bestaat daarbij nog de keuze uit de afstemmingen ‘Eco, Normal en Sport’, maar die onderlinge verschillen zijn niet bijzonder groot. In alle gevallen is de CT200h een auto die zich desgewenst heel dynamisch laat rijden. De relatief harde afstemming van het onderstel past daarbij, maar is beslist niet ieders voorkeur. Bij de facelift in 2014 is de afstemming van het onderstel wel wat comfortabeler geworden. Het gemiddelde brandstofverbruik is nogal afhankelijk van de omstandigheden. Juist in file- en stadsverkeer komt de hybridetechniek sterk tot z’n recht, met constante snelheid op de snelweg valt niet zoveel te besparen. Met een vlotte rijstijl is gemiddeld 1 op 18 gemakkelijk haalbaar.Conclusie
De CT200h brengt de eigen stijl en relatieve exclusiviteit van Lexus binnen bereik van een veel grotere groep kopers. Dat geldt ook voor de occasions. Die stijl is zo uitgesproken dat de CT geen allemansvriend zal worden. Wie weer eens iets ànders wil, het bescheiden verbruik en de uitstekende kwaliteit van Lexus kan waarderen, hoeft niet lang te aarzelen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
