logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Honda Fr-V I 1e facelift

Zespersoons middenklasse MPV

Honda - FR-V

Pluspunten
  • Heel slim concept
  • Rijdt heel prettig
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Onwennig model: kort en breed

Wat vindt de Wegenwacht?

Het is niet helemaal verbazend, voor wie thuis is in Japanse auto’s in het algemeen en Honda’s in het bijzonder. De Wegenwacht kent geen enkel euvel, dat bij de Honda FR-V wat vaker voorkomt. Het kwaliteitsniveau van het hele merk en dus ook van de FR-V is zéér hoog. Daarin ligt de basis niet alleen voor een grote mate betrouwbaarheid, maar ook voor een heel lange levensduur. Juist voor een gezinsauto is die betrouwbaarheid een heel groot goed: met autopech langs de weg staan is al ‘niet fijn’, maar met kinderen erbij is het echt heel naar. Dat is vrijwel uit te sluiten door een zeer betrouwbare auto te kopen.
De Honda FR-V is als occasion niet erg gewild, terwijl het een razendslim opgezette auto is. Er zijn te weinig mensen die weten hoe goed en doordacht Honda’s middenklasse MPV is. Of was, want nieuw was het succes zo beperkt, dat dit model nooit is vervangen.

Waar praten we over?

Honda was er bepaald niet als de kippen bij, toen middenklasse MPV’s ineens een nieuwe, populaire autoklasse waren. Typerend voor dit Japanse merk is wel dat men koos voor een heel slimme tussenvorm, die vrijwel alle concurrenten lieten voor wat het was. Een vijfpersoons MPV biedt in de optiek van Honda weinig méér dan een normale hatchback, maar een zevenzitter is al gauw een grote en zware auto, òf achterin te krap voor volwassenen. De FR-V is een zeszitter, met twee zitrijen van drie, waarbij de middelste persoon eventueel iets naar achteren kan zitten. Het is woekeren met centimeters, want met een lengte van net geen 430 cm is de FR-V in elk geval in de lengte geen echt grote auto.

Uitvoeringen en varianten

In eerste instantie is de FR-V er met twee benzinemotoren en één diesel. De 1,7 liter basisbenzinemotor levert 92 kW/125 pk, de 2,0 liter motor 110 kW/150 pk. Honda’s 2,2 liter diesel is 103 kW/140 pk sterk. Alle versies beschikken over een handgeschakelde vijfbak. Begin 2007 is er een facelift, herkenbaar aan de iets andere grille. Onderhuids verandert er wel een en ander. De twee benzinemotoren worden vervangen door één nieuwe 1,8 liter met 103 kW/140 pk. De benzinemotor is nu ook leverbaar met een conventionele vijftraps automaat. Aanvankelijk is er een naamloze basisversie, gevolgd door de Comfort en Executive. Bij de facelift krijgt de basisversie wel een naam: Trend.

De Honda FR-V als occasion

Met de beperkte verkoop van de FR-V als nieuwe auto is ook het occasionaanbod vrij bescheiden. Daarbij is de vraag ook gering en dat komt mooi uit voor diegenen die wèl beseffen hoe goed en slim deze Honda’s zijn. In het totale aanbod is ongeveer een kwart een diesel, in bescheiden mate is de FR-V ook verkocht op de zakelijke markt. Versies met automatische transmissie zijn echt heel schaars, terwijl die mogelijkheid juist heel goed past bij het karakter van de FR-V als gezinsauto. Wat ook opvalt is dat er relatief veel FR-V’s zijn met echt hoge kilometrages, zeg maar boven de 200.000 km. Dat die auto’s nog tegen behoorlijke prijzen worden aangeboden, onderstreept het hoge kwaliteitsniveau van Honda in het algemeen en dus ook van de FR-V in het bijzonder. Het geeft tevens aan dat de exemplaren met veel lagere kilometerstanden normaal gesproken nog een lang autoleven voor de boeg hebben. Een klein deel van de gebruikte FR-V’s staat nog te koop bij Honda-dealers, het gros is te vinden bij niet-merkgebonden autobedrijven. Uiteraard is de Honda-dealer meer dan wie ook overtuigd van de kwaliteiten van de FR-V.

De proefrit

De Honda FR-V zit razendslim in elkaar, maar vraagt wel even gewenning. De slimmigheid zit ‘m dus in die tweemaal drie zitplaatsen. De zitplaats in het midden voorin is voorzien van ISOFIX-bevestiging voor een kinderzitje, net als de twee buitenste zitplaatsen achterin. Die stoel middenvoor kan een stukje naar achteren schuiven voor extra beenruimte, maar ook voor extra bewegingsruimte voor de bestuurder. Aha… dan komt de beenruimte van de persoon middenachter dus in het geding! Nee hoor, want ook die kan indien nodig iets naar achteren. Die zes inzittenden kunnen ook nog wat meenemen, want de bagageruimte bedraagt minimaal 439 liter. De gewenning geldt vooral de nogal afwijkende lengte/breedte/hoogte verhoudingen. Dat de FR-V net als veel MPV’s wat hoger zit, is logisch. Hij is relatief kort, wat op zich handig is bij inparkeren, maar dan speelt wel de breedte een rol. Het went vanzelf, als je niet in andere auto’s rijdt, heb je het zo onder de knie. Opvallend is trouwens dat ondanks alles de bestuurder een uitstekende zitpositie heeft, rècht achter stuur en pedalen. Resteert de bediening van de versnellingspook die òp het dashboard staat. Die werkt uitstekend, dus ook dat went snel. De oorspronkelijke 1,7 liter benzinemotor is voor gezinsgebruik sterk genoeg. De latere 1,8 is wel moderner en iets sterker, maar geen van de benzinemotoren geniet een sterke voorkeur. Door de bouw van de auto is het logisch dat het geen lichtgewicht is: ongeveer 1.400 kilo. Dat heeft natuurlijk wel wat effect op het brandstofverbruik. Onder heel gevarieerde omstandigheden reden we met een handgeschakelde 2,0 in de praktijk gemiddeld zo’n 1 op 11.

Conclusie

De Honda FR-V is een wat merkwaardige auto om te zien, maar daar moet je doorheen kijken. Velen hebben dat niet gedaan en dus is de FR-V ernstig miskend. Wel beschouwd is de FR-V heel slim, praktisch, hij rijdt goed en het is kwalitatief een topproduct.
Deze auto is beschikbaar gesteld door nvt

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.