logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes E-Klasse V (S213)

Zeer ruim, erg comfortabel en prijzig

Mercedes-Benz - E-klasse Estate

De Mercedes Benz E-klasse Estate is een zeer ruime en erg comfortabele stationcar, gemaakt om in alle rust een lange reis te maken. Hij is bovendien zeer ruim, vooral de bagageruimte is enorm. De E Estate is gezegend met de allerlaatste stand der techniek. Het rij-assistentiesysteem waarmee je zo goed als autonoom kunt rijden, had tijdens de test een vervelende verassing petto.

Conclusie

De Mercedes-Benz E-klasse Estate is een auto met heel veel binnen- en laadruimte en een zeer hoge mate van comfort. De afwerking is erg goed, de motoren zijn verfijnd. Hij heeft heel veel veiligheidssystemen die standaard of via de optielijst verkrijgbaar zijn. Bij één systeem moeten we helaas een kanttekening plaatsen. Waren we in een eerdere kennismaking met de sedanversie van de E-klasse enthousiast over de zelfrijfunctie van de Mercedes-Benz E-klasse, nu zijn we genoodzaakt dat enthousiasme wat te temperen. Een onnodige noodremingreep van het systeem tijdens onze test, laat zien dat het niet feilloos is. Voor de rest heb je aan deze Mercedes een fantastische (reis)auto.

Type auto en prijs

Met een vanafprijs van bijna 56 mille beweegt de Mercedes-Benz E-klasse Estate zich in een markt waarin ook de BMW 5-serie Touring en de Volvo V90 thuishoren. Zware concurrentie dus in een deel van de markt waarin de kopers veeleisend zijn en die verfijning als vanzelfsprekend beschouwen. Mercedes levert al decennia lang de E-klasse. Deze nieuwste E is de tiende generatie. Voor de niet-kenners: de E-klasse is populair gezegd het ‘taxi-model’. Rijders van de E-klasse lopen over het algemeen met de auto weg: eens een Mercedes E, altijd een Mercedes E. Dat schept verplichtingen bij de fabrikant. De nieuwste E Estate moest weer een zee aan laadruimte bieden, maar ook een perfect rijcomfort. Dat is ook met de nieuwste versie van de E Estate weer gelukt. Er is een ruim aanbod aan krachtbronnen. Op dieselgebied zijn er de E200d (150 pk) , E220d (194 pk) en E350d (258 pk). Wil je een benzinemotor dan is er keuze uit een E200 (184 pk), E250 (211 pk), E400 (333 pk) en een supersnelle AMG E43 4Matic (401 pk). Bij de diesels is het vooral de trekkracht die indrukwekkend is. Zo wekt de instapdiesel al 360 Nm trekkracht op en komt de E350d tot een torenhoge 620 Nm koppel. Alle versies, zowel de diesel- als benzinemodellen, mogen maximaal 2.100 kilogram aan de trekhaak hebben. Een negentraps automatische versnellingsbak is standaard. De testauto is een E200 Estate benzineversie. De instapversie dus. Die kost € 55.805, maar dankzij een lange lijst met opties staat de testauto in de boeken voor € 76.723. Een enorme bak geld dus, maar juist door die gekozen opties staat er dan wel een échte Mercedes voor je neus. Met een luxe Avantgarde interieur en exterieur, widescreen cockpit, rij-assistentiepakket Plus, head-up display, LED-koplampen en ga zo maar door. De boodschap luidt dus: om de E Estate echt op smaak te brengen moet je de optielijst induiken en de diverse extra’s zijn niet goedkoop. Als je echt goed in de slappe was zit kun je nog het speciale Designo-aanbod induiken, waarin werkelijk alles mogelijk.

Hoe rijdt de Mercedes-Benz E-klasse Estate

Je merkt meteen vanaf de eerste meters dat alles is afgestemd op een zo comfortabel mogelijke rit. Het is om te beginnen doodstil aan boord. Mercedes heeft daar naar eigen zeggen veel aandacht aan besteed en dat is te merken. De stoelen zitten geweldig, de negentraps automaat schakelt vloeiend (alleen bij vollast voel je een lichte schok) en oneffenheden worden uitstekend door de luchtvering weg gefilterd. De tweeliter viercilinder turbomotor van de testauto biedt ruim voldoende kracht. Standaard heeft de E Estate een luchtgeveerde achteras met niveauregeling. Zo blijft de auto ook met maximale belading (tot 745 kilogram) dezelfde rijhoogte houden. Tegen meerprijs is ook Air Body Control verkrijgbaar – dan heeft de E Estate rondom luchtvering. Onze testauto is uitgerust met tal van die actieve veiligheidssystemen. Zo kun je onder meer adaptieve cruise control (past automatisch snelheid aan aan je voorganger), rijstrookassistent (houdt de E-klasse automatisch in je rijstrook) en stuurhulp (houdt de auto automatisch tussen de lijnen van een rijstrook zonder dat je het stuur hoeft vast te houden) krijgen. In combinatie met een automatische noodreminstallatie heb je zo alle componenten om (zo goed als) autonoom te rijden. Zet je alles aan dan zal het systeem wel elke 20 seconden een seintje geven dat je je handen even aan het stuur houdt. Want juridisch is de bestuurder ook dan verantwoordelijk. We hebben het systeem uitgebreid getest en aanvankelijk werkte het uitstekend. Helaas ging het ook één keer mis. Op de Utrechtse Baan in Den Haag reden we op een lege weg (niemand voor, achter of naast ons) met alle systemen aan. De testrijder reed exact 60 km/h op de adaptieve cruise control en had de voeten van de pedalen en de handen van het stuur. Hij kwam een tunneltje uit en reed fel zonlicht in. Plotseling en zonder reden gaf de Mercedes uit zichzelf een korte remingreep. De gordelspanners traden in werking – je wordt dan bruusk in je stoel vastgetrokken - en de Mercedes ging kortstondig vol in de remmen om daarna de remmen weer los te laten. Stel je voor dat er een vrachtauto (dicht) achter ons had gereden… Wij hebben de kwestie voorgelegd aan Mercedes-Benz. Die nam onze ervaringen zeer serieus. Hun reactie luidt als volgt: Onze technici in Stuttgart hebben de gegevens uit het systeem van de auto geanalyseerd. Hieruit is op te maken dat de auto een korte remingreep heeft uitgevoerd bij kilometerstand 7.967 km, waarbij de auto van 58 km/h is afgeremd tot 50 km/h. Aanleiding hiervoor is dat zowel de camera als de radar plotseling een object hebben herkend dat vrijwel direct daarna niet meer opgemerkt is. De remingreep heeft enkele milliseconden geduurd, totdat de auto was afgeremd tot 50 km/h. Er was echter geen sprake van een noodremingreep, dat wil zeggen dat de auto niet tot stilstand geremd heeft. Na de korte remactie zijn de assistentiesystemen uitgeschakeld, waardoor de bestuurder zelf de regie (gas geven, sturen, remmen e.d.) dient over te nemen. Doet de bestuurder dit niet, dan zal de auto ‘uitrollen’ en uiteindelijk tot stilstand komen. Zoals de informatie in het instructieboekje ook aangeeft, zijn er diverse (omgevings)factoren die van invloed kunnen zijn op het functioneren van de camera en radars in de auto, zoals bijvoorbeeld fel zonlicht dat het zicht van de camera kan beïnvloeden. Een dergelijke lichtval kan in een tunnel nog verder worden versterkt. De systemen in de E-Klasse stellen de bestuurder in staat om gedeeltelijk autonoom te rijden met als doel het rijden comfortabeler te maken, maar zijn zo ingericht dat de bestuurder een ingreep van de auto kan afbreken door een stuurmanoeuvre of een gas- of remingreep. De auto is niet in staat om volledig autonoom te rijden en het is wettelijk ook niet toegestaan om de auto de regie te laten overnemen. Dit komt mede tot uiting in het feit dat de bestuurder door de auto gewaarschuwd wordt om de handen aan het stuur te houden. Waarvan akte. Feit blijft dat de ervaring die je als bestuurder hebt, veel heftiger is dan de harde data doen vermoeden. Je schrikt je een ongeluk als de auto de gordelspanners plots aantrekt en vol op de remmen gaat staan, ook als is dat maar zeer kort. En als er verkeer dicht achter je rijdt, kan zo'n remingreep vervelende gevolgen hebben.

De Mercedes-Benz E-klasse Estate van binnen

Het interieur van de Mercedes Benz E-klasse straalt zonder meer luxe uit. Het dashboard wordt gedomineerd door een breedbeeld scherm dat tot halverwege het dashboard loopt. Het is in feite een computerscherm dat de instrumenten projecteert en op een tweede scherm de navigatie en instellingen van airco, radio en auto-gerelateerde gegevens. Je bedient dat scherm met een druk-draaiknop en zogeheten touchpads op het stuurwiel en boven de druk/draaiknop. Op die laatste kun je zelfs losse letters schrijven om dingen snel op te zoeken. Ook spraakbesturing behoort tot de mogelijkheden. De stoelen en achterbank zitten voortreffelijk. De zitpositie achter het stuur is uitstekend dankzij de vele instelmogelijkheden van stoel en stuurwiel. Dankzij een head up display (optie) krijg je snelheid, navigatie-instructies en verkeersbordherkenning geprojecteerd in de voorruit. Zo hoef je dus niet je ogen van de weg te halen, wat de veiligheid verhoogt. Verder is er voetgangersdetectie, zijwindassistent (!), dodehoekassistent, adaptief grootlicht, actieve remassistentie met noodremingreep en actieve spoorassistent op de testauto aanwezig. Op de achterbank van de E Estate kun je een iPad integreren wat het leven tijdens een lange reis veraangenaamt. Het laadruim van deze stationwagon is enorm. Met de achterbank op z’n plek heb je 670 liter ruimte en met alles plat liefst 1.820 liter. Dat is tientallen liters meer dan bijvoorbeeld de Volvo V90 biedt - en dat is echt geen kleine jongen. Je kunt voorts de achterbankleuning 10 graden meer rechtop zetten wat nog eens dertig liter extra laadruimte creëert. Een veiligheidsnet tussen de achterbankleuning en het plafond voorkomt dat lading bij hard remmen naar voren vliegt. Standaard is een elektrisch bedienbare achterklep. Tegen meerprijs kun je een systeem bestellen waarmee je de klep opent met een zwaai van je voet onder de bumper. Handig als je je handen vol hebt. Een mooie stukje techniek tot slot is Park Pilot. Daarbij kun je de Mercedes E Estate op afstand – zelfs als je niet in de auto zit – automatisch inparkeren. Je bedient hem dan met een app op je telefoon. Zo kun je in de krapste plekjes of in je garage in- en uitparkeren.

De Mercedes-Benz E-klasse Estate en het milieu

Alle motoren van de Mercedes-Benz E-klasse zijn keurig schoon. Mercedes-Benz claimt voor de E200 Estate een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 16,2. De kleinste diesel zou 1 op 23,8 halen. Wij kwamen tot 1 op 12,4.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.