Auto Review Cupra Leon I
Ingewikkeld stekker-verhaal
De Cupra Leon PHEV was er al met 245 pk maar is er nu ook met iets minder vermogen. Heeft deze mildere versie bestaansrecht, of kun je net zo goed een Seat Leon PHEV kopen?
- Pluspunten
- Lekker vlot in sportstand
- Comfortabel
- Fijne stoelen
- Minpunten
- Vergelijkbare Seat Leon PHEV is goedkoper
- Bandenlawaai
Conclusie
De Cupra Leon PHEV is een prima stekkerhybride. Het is alleen vreemd dat je voor een paar mille minder bij zustermerk Seat dezelfde aandrijflijn en uitrusting kunt krijgen in de Seat Leon PHEV, maar dan voor iets minder geld. Die aandrijflijn voldoet overigens keurig aan de verwachtingen; hij is bij een juist gebruik (lees: wel steeds de stekker gebruiken!) netjes zuinig en hij reageert levendig op bewegingen van het gaspedaal. Ook qua comfort is het een prima metgezel, al zou het niveau van het bandenlawaai wat minder mogen.
Type auto en prijzen
Het is een wat ingewikkeld verhaal. De auto waarover we het hier hebben is een stekkerhybride Cupra Leon. Cupra is een merk dat sterke banden heeft met Seat; het biedt elektrische auto’s aan die sterk lijken op Seats. Het verwarrende is dat je sinds kort ook een stekkerhybride Seat Leon kunt krijgen.
De aandrijflijn in die Seat bestaat uit een elektromotor en een 1.4 TSI benzinemotor. De combinatie wekt 204 pk op en 250 Nm. Dankzij de 12,8 kWh batterij kun je er volgens Seat 63 kilometer mee afleggen louter op stroom. En nou komt het: van de Cupra Leon PHEV zijn diverse motorisaties mogelijk waaronder eentje met exact dezelfde aandrijflijn als van die Seat. Alleen is hij als Cupra iets duurder: die kost in Business-uitvoering 45 mille tegen 42 mille voor de Seat in vergelijkbare FR Business Intense uitvoering. En deze Cupra Business is dus tevens onze testauto. Overigens levert Cupra de Leon PHEV ook met 245 pk, maar dat terzijde. Ga je de Cupra Leon PHEV private leasen reken dan op een maandbedrag van 640 euro per maand.
Hoe rijdt de Cupra Leon PHEV
Hij ziet er sportief uit en zo kun je hem ook rijden; de Cupra Leon leent zich er wel voor. Alleen moet je de auto dan wel in de sport-stand zetten.
- In de normale stand reageert de automaat net te traag wat vooral bij tussenacceleraties tot ergernis leidt.
- Op snelwegtempo is er nogal wat bandengeruis hoorbaar. Vering en demping zijn fijn van afstemming: communicatief maar nooit hard. Ook de besturing is fijn. Er zit voldoende gevoel in waardoor je hem keurig precies kunt plaatsen waar je de auto hebben wilt. Het gaat te ver deze Cupra als sportief te bestempelen maar het komt aardig in de buurt.
- De vele standaard aanwezige veiligheidsfuncties doen hun werk prima zonder dat je ze als hinderlijk ervaart. Alleen de rijstrookassistent stuurt net wat te stevig terug als je onbedoeld je rijstrook dreigt te verlaten.
De Cupra Leon PHEV van binnen
Van binnen ademt alles de bekende VAG-sfeer uit. Voor wie het niet weet: VAG is het moederconcern van Volkswagen, Audi, Seat, Cupra (en nog veel meer merken). Daardoor kan het leentjebuur spelen als het om onderdelen gaat. Zo zijn diverse componenten herkenbaar uit andere VAG-producten. Niet dat dat erg is: de bediening is prima, al hadden er wat meer fysieke knoppen in de auto gemogen.
- Zoals in heel veel moderne auto’s bedien je veel zaken via het infotainmentscherm. Dat betekent dat je door menu’s moet scrollen en dat betekent weer dat je je ogen nogal eens van de weg haalt. Iets dat met fysieke knoppen minder het geval zou zijn.
- De binnenruimte is in orde. Er is zowel voor als achterin genoeg ruimte voor lijf en leden. De diepe zit op de voorstoelen zullen vooral lange mensen waarderen.
De Cupra Leon PHEV en het milieu
De Cupra Leon PHEV kan zeer zuinig omspringen met brandstof. Het ligt er maar net aan hoe trouw je de autop steweds aan de stekker hangt en hoe lang de ritten zijn die je maakt. Zolang die korter zijn dan 63 kilometer kan de Cupra Leon PHEV deze namelijk geheel elektrisch afleggen en verbruikt de auto dus geen benzine en stoot dus geen rommel uit. Volgens Seat kun je dan 1 op 83 halen en verbruikt de elektromotor gemiddeld 14,6 kWh/100 km. Nu is dat wat ons betreft een theoretische waarde.
Praktijkverbruik
Wij kwamen in een week met gevarieerde ritten (kort, lang, snelwegen, binnendoor) uit op een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 19. Wat keurig is. We hebben ook gekeken wat er gebeurt als je niet stekkert en dus zonder stoom op pad gaat. Dan stijgt het benzineverbruik naar 1 op 14,8. De Cupra Leon PHEV laadt met 3,6 kW. Dat betekent dat de batterij na 2,5 uur van 10 procent leeg weer 80 procent vol is.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Cupra Leon.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
