Auto Review Mercedes B-Klasse II (W246) 1e facelift
Ruim, compact en wèl een Mercedes!
De Mercedes-Benz B-klasse heeft als occasion een aantal uitstekende kwaliteiten te bieden. Eén aspect dat geen enkele andere middenklasse MPV biedt, is natuurlijk zijn merknaam. Voor veel automobilisten is Mercedes-Benz een naam die geen introductie behoeft.
- Pluspunten
- Zeer ruim interieur
- Hoog comfortniveau
- Sterk merk, waardevast
- Minpunten
- Onoverzichtelijk
- Ook als occasion relatief duur
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij aankoop van een gebruikte B-klasse van dit model is het van belang te controleren of beide sleutels bij de auto aanwezig zijn en of die ook werken. Die sleutels willen wel eens stuk gaan en dan is echt de reservesleutel nodig. Vervanging van zo’n sleutel is kostbaar. Het contactslot zelf kan ook storingen geven.
Bij de 1,6 liter benzinemotor komt het voor dat de elektrisch aangestuurde waterpomp dienst weigert, waardoor de motor snel dreigt warm te lopen. Op het dashboard verschijnt tijdig een waarschuwing en het is zaak de auto dan z.s.m. stil te zetten, om grote schade te voorkomen. De Wegenwacht zal proberen die waterpomp tot de orde te roepen en eventueel een zekering vervangen. Gebeurt dit vaker, dan is een complete nieuwe waterpomp de enige uitweg.
Bij de 1,5 liter dieselmotor komt het voor dat de distributieketting oprekt. Die begint eerst herrie te maken, de motor gaat steeds slechter lopen. De enige remedie hiertegen is die ketting laten vernieuwen en ook dat is een kostbare reparatie.
Over de Mercedes-Benz B-klasse
De B-klasse is de meest compacte MPV van Mercedes-Benz. Er zijn sterke technische overeenkomsten met de A-klasse en de andere daarvan afgeleide modellen. In dit geval hebben we het over de versies na de facelift van 2014. Deze onderscheidt zich uiterlijk van de vorige versie door een iets ander front. Medio 2018 verscheen een compleet nieuwe B-klasse.
Uitvoeringen en varianten
Het motorenaanbod is bij de genoemde facelift eveneens gewijzigd. Er zijn twee nieuwe basismotoren, benzine en diesel. De B160 heeft een 1,6 liter turbo-benzinemotor, die een naar verhouding bescheiden vermogen levert van 75 kW/102 pk. De B160d is zoals de naam aangeeft een diesel. Deze heeft een 1,5 liter turbodieselmotor en levert 66 kW/90 pk.
De lijn benzinemotoren gaat verder met de B180 (eveneens 1,6 liter, 90 kW/122 pk), B200 (1,6 liter, 115 kW/156 pk), B220 (2,0 liter, 135 kW/184 pk) en B250 (2,0 liter, 155 kW/211 pk). Bij de diesels gaat de lijn na de B160d verder met de B180d (1,5 liter, 80 kW/109 pk), B200d (2,2 liter, 100 kW/136 pk) en B220d (2,2 liter, 130 kW/177 pk).
De B200 is er met hetzelfde vermogen ook in een versie die rijdt op aardgas.
De B220, B250 en B220d zijn uitsluitend geleverd met zeventraps automatische transmissie met twee koppelingen. Dezelfde automaat is op alle overige versies als optie beschikbaar geweest.
Vierwielaandrijving (4Matic) is geleverd op de B220, B250 en B220d, altijd in combinatie met de genoemde automatische transmissie.
Naast naamloze basisversies heten de normale uitvoeringen respectievelijk Ambition en Prestige. Tijdelijke uitvoeringen zijn de ‘Lease Edition’ (tot begin 2017), direct gevolgd door de ‘Business Solution’, maar beide niet in combinatie met alle aandrijflijnen.
De Mercedes-Benz B-klasse als occasion
Er staat een mooi aanbod gebruikte exemplaren van deze B-klasse in het land. Dit model is in hoge mate nieuw verkocht als zakenauto en slechts beperkt aan particuliere automobilisten. Dit wordt onderschreven door het feit dat krap 20% van het hele aanbod een versie met dieselmotor betreft. Naar huidige maatstaven is dat best hoog. Opvallend is ook dat het overgrote deel is voorzien van de verfijnde automatische transmissie, ongeveer 75% van alle B-klasses. De voor de hand liggende start van de zoektocht naar de ideale gebruikte B-klasse is uiteraard de lokale Mercedes-Benz-dealer. Voor jonge gebruikte auto’s hanteren zijn het label ‘SterOccasion’, wat onder meer staat voor 24 maanden garantie, gegarandeerde onderhoudshistorie enzovoorts. Voor alle voorwaarden èn de actuele voorraad per model in het land gaat u naar: www.steroccasion.nl. Uiteraard zijn er ook andere ‘vindplaatsen’ te bedenken. De outlets van grote leasemaatschappijen hebben ook soms een B-klasse in voorraad en natuurlijk is het incidenteel ook mogelijk een B-klasse te vinden bij een dealer van een ander merk. In alle gevallen geldt dat een B-klasse een relatief hoge restwaarde kent en dus een bescheiden afschrijving. Enerzijds houdt dit in dat er een serieus bedrag moet worden betaald voor een echt mooi en goed exemplaar, anderzijds brengt de auto mits goed onderhouden en in nette staat na enkele jaren ook weer een keurige prijs op.
De proefrit
De essentie van de B-klasse is zijn enorm ruime interieur. Zo hoort dat bij een MPV, maar toch, hij overtreft de verwachtingen. Volgens Mercedes-Benz zelf is deze B-klasse met name ook achterin even ruim als een E-klasse, al is dat wat lastig vergelijken. Het uiterlijk van de B-klasse is in die zin typisch een geval van ‘vorm volgt functie’. Dit betekent wel dat de carrosserie heel onoverzichtelijk is, dus de ‘parkeerpiepers’ zijn uitermate nuttig. Met een minimuminhoud van 488 liter is de bagageruimte ook heel royaal voor een auto van dit formaat. De afwerking van het interieur is keurig en zéker als je een Mercedes gewend bent werkt alles zoals verwacht. ‘Nieuwkomers’ in het merk moeten even wennen aan de vele functies in de linkerstengel achter het stuur. Opvallend is ook dat de zitpositie in de B-klasse weliswaar hoger is dan in bijvoorbeeld de A-klasse, maar lang niet zo hoog als in menig andere MPV. Dat is fijn, want het komt het comfort mede ten goede. Rijcomfort is een volgende eigenschap waarop de B-klasse punten scoort. Hij is op de weg ook mooi stil en heel prettig geveerd, vooral niet te hard, maar ook niet ‘deinend’. In z’n rijervaring mag de B-klasse zijn wereldberoemde ster op de neus met trots dragen. Je koopt en rijdt een Mercedes immers niet alléén vanwege de status van het merk, het is ook een auto die op diverse vlakken weet te overtuigen. Wij reden met een B180 en die is in normaal gebruik al ruimschoots sterk genoeg. Met deze motor is een gemiddeld verbruik van 1 op 14 gemakkelijk haalbaar en dat is gezien zijn formaat en gewicht een heel keurige score.
Conclusie
Een B-klasse is niet de eerste auto die in gedachten komt, als u aan het merk Mercedes-Benz denkt. Dat neemt niet weg dat dit model toch veel heeft te bieden en uitblinkt vooral in ruimte en comfort.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
