logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Mustang Mach-E I

Geen alledaagse EV

Ford Mustang Mach-E AWD First Edition

Pluspunten
  • Ruimteaanbod
  • Prestaties
  • Extra laadruimte in neus
Minpunten
  • Actieradius stuk kleiner dan opgegeven
  • Stug geveerd

Alleen in naam heeft de Mustang Mach-E nog iets van doen met de iconische Ford Mustang van weleer. De elektrische Ford Mustang Mach-E is geen alledaagse EV.

Conclusie

Het was een gedurfde zet van Ford om hun eerste, op zichzelf staande elektrische auto ‘Mustang’ te dopen. Dat is immers een iconische typenaam, die toch een bepaalde verwachting schept. Aan het beschikbare vermogen zal het niet liggen: de vierwielaangedreven ‘First Edition’ die wij als testauto hebben, is goed voor 337 pk en 565 Nm koppel. Maar deze Ford weegt ook 2.200 kilogram. Dus een watervlugge sportauto? Nee, het is eerder een sportief gelijnde gezins-EV met een fiks sprintvermogen. Maar ook een auto die best wat stroom lust. Wij kwamen tijdens onze test bepaald niet tot de opgegeven actieradius. Vering en demping zijn nogal stug, ongeacht de gekozen rijstand. En je hoort flink wat geruis van de aandrijflijn en van de banden. Het ruimteaanbod is dan weer prima. Geen doorsnee elektrische auto, deze Mustang Mach-E. En zeker ook niet feilloos.

Type auto en prijs

De Mustang Mach-E kost minstens € 49.925. Het gaat dan om het achterwielaangedreven instapversie. Althans op papier zou deze auto een rijbereik hebben van 450 kilometer. Kies je voor een extra grote accu dan wordt dat volgens Ford 610 km rijbereik. Aan een snellader laadt hij met pieken tot 150 kW (115 kW voor standaard rijbereik). Voor de volgende op de prijsladder, de Mach-E AWD, geldt dat hij op de standaard accu 420 kilometer ver komt op één lading stroom en met de optionele grote accu 500 kilometer. Hij kost € 57.666. Ford belooft dan onder meer een verbeterde acceleratie dankzij permanente All-Wheel Drive met dubbele motor, voor een aandrijving op zowel de voor- als de achteras. Deze Mach-E AWD is tevens de testauto. Omdat het een First Edition is, heeft hij tevens het grote batterijpakket met een capaciteit van bijna 100 kWh. Standaard heeft de Ford 75,7 kWh aan accucellen aan boord. Spoiler alert: het opgegeven rijbereik van de AWD-versie die wij op de redactie hadden, hebben wij tijdens onze test bij lange na niet gehaald. De First Edition uit de hierboven getoonde video is vooralsnog de meest prijzige uitvoering die je van het model kunt kopen, met een prijskaartje van € 71.440. De krachtigste en verreweg duurste versie is de Mustang Mach-E GT. Die verschijnt op een later tijdstip in Nederland en kost dan een niet misselijke € 76.890. Maar dan krijg je wel een auto die in 4,4 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h knalt. De actieradius zou dan 500 km bedragen. Wat prijzen en ruimteaanbod betreft kruist hij de degens met bijvoorbeeld de ID.4 GTX.

Hoe rijdt de Mustang Mach-E

Als het leven uitsluitend bestond uit bochtige bergwegen, dan zou de Ford Mustang Mach-E AWD onze beste vriend zijn. Hij stuurt best fijn en heeft flink wat vermogen. Maar je zult de Mustang voornamelijk pakken voor zakelijke ritten en om oma op te halen of de kinderen naar school brengen. En in dat geval valt op dat de Mach-E ongeacht de gekozen rijmodus vervelend stug is. De koets is constant in beweging en dat is op den duur gewoon vervelend. Wel is het zo dat de diverse rijhulpsystemen keurig hun werk doen. Vooral de adaptieve cruise control werkt mooi verfijnd. Geen plotselinge acceleraties of deceleraties; het gaat allemaal mooi vloeiend. De rijstrookassistent houdt de auto netjes en rustig binnen de lijnen. Alleen zijn de buitenspiegels erg klein en heeft de auto best grote dode hoeken. Ondanks de dode-hoek-bewaking moet je zelf best alert blijven voor wat er schuin naast de auto rijdt. De Mustang Mach-E mag slechts 750 kilogram aan de trekhaak hebben. Een tegenvaller, een ID.4 mag meer dan 1000 kilogram trekken en een Hyundai Ioniq 5 zelfs 1.600 kilogram. Nog een tegenvaller: achter het stuur van de Ford kun je de banden, maar vooral ook de aandrijflijn flink horen.

De Mustang Mach-E van binnen

Het interieur van de Mustang Mach-E wordt voorin gedomineerd door een knoeperd van een beeldscherm waaronder heel veel functies schuilgaan. Zo’n scherm zagen we voor het eerst in de Tesla Model S en is inmiddels door veel fabrikanten gekopieerd. Zo ook door Ford. Op zichzelf laat het zich best intuïtief bedienen, maar er zitten wel heel erg veel functies onder menu’s. Da's omslachtig en minder veilig want je moet constant je ogen van de weg halen om iets te bedienen. Wat is er mis met een gewone druk- of draaiknop? De bergruime voorin is prima. De stoelen zitten goed maar bij een echt sportieve rijstijl; bieden ze te weinig zijdelingse steun. Maar goed, het is vooraleerst natuurlijk gewoon een gezinsauto. De kofferruimte is wat grootte betreft gewoon doorsnee. Het is minimaal 402- en maximaal 1.420 liter groot. Klap je de achterbank weg dan ontstaat er trouwens een heel grote kier in de laadvloer waar voorwerpen doorheen kunnen vallen. Erg onhandig. De kofferbak van bijvoorbeeld een ID.4 is bovendien groter, maar gelukkig heeft de Mustang Mach-E ook nog bergruimte in de neus. De zogeheten frunk (van het Amerikaanse 'front trunk'), die daar kan zitten omdat er geen verbrandingsmotor in de neus hangt. Overigens zit in de bak wel een plastic ruimteverdeler. Dat maakt de bak dan weer minder praktisch. Typisch Amerikaans: uit een veiligheidssticker aan de binnenzijde van de frunk valt af te leiden dat de juristen van Ford bang waren dat mensen wellicht een kind in die laadruimte zouden zetten! Ook heel Amerikaans: een display aan de buitenzijde van de auto in de raamstijl, waarop je een pincode kan intoetsen. Klaarblijkelijk handig als de afstandsbediening van de sleutel het niet meer doet. Maar zo’n display kan natuurlijk ook uitvallen. Veel Europese merken kiezen daarom als noodoplossing voor een normaal sleutelgat en een normale sleutel met baard.

De Mustang Mach-E en het milieu

De instapversie van de Mach-E heeft een actieradius van 440 kilometer en de meer uitgebreide versies tot wel 610 kilometer. Onze First Edition-Mustang heeft het grootst mogelijke batterijpakket, met een omvang van bijna 100 kWh. Standaard heeft de Ford 75,7 kWh aan accucellen aan boord. De Ford kan met maximaal (piekvermogen) 150 kW laden. Aan een reguliere laadpaal doet de Ford er 9,5 uur over voor je weer met een volle batterij kunt vertrekken. Bij de Amerikanen is een drie fase laadmogelijkheid standaard. Tot zover de papieren werkelijkheid. Tijdens onze vaste actieradiusproef bleek dat we de opgegeven reikwijdte van 540 kilometer (onze testauto heeft weliswaar het grote accupakket, maar ook vierwielaandrijving) bij lange na niet haalden. Na een nacht laden en met de batterijen voor 100 procent vol, lazen we een actieradius af van 450 kilometer. Een fikse afwijking. Niet één keer zagen we gedurende onze testperiode een actieradius van boven de 500 km. Daarnaast lust de Ford een aardige slok stroom. We kwamen tot een praktijkverbruik van 18 kWh per 100 kilometer. Wat wel fijn is, is dat de Mach-Eaan een 150 kW snellader in iets meer dan een half uur weer van 5 procent leeg naar 80 procent vol gaat.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.