Auto Review Infiniti Q30 I
Betaalbaar en comfortabel
Infiniti - Q30
Conclusie
De Infiniti Q30 is een opvallende verschijning. Hij is betaalbaar, mooi afgewerkt, erg comfortabel en er is een ruime keuze aan uitrusting en motoren. Wie wat anders wil dan de geijkte Duitse hatchbacks of SUV’s heeft aan de Infiniti Q30 een goeie. De auto is overigens niet feilloos. De hoofdruimte is voor mensen langer dan 1,80 meter beperkt en het zicht schuin naar achteren is ronduit belabberd. Wie over deze tekortkomingen heenstapt, raden we vooral de 1,5 liter diesel aan. In onze ogen heeft die de beste prijs/kwaliteitsverhouding.Type auto en prijs
Infiniti is een relatief jong Japans merk dat de laatste jaren sterk in de lift zit. Het is het luxueuze zustermerk van Nissan en vooral in de Verenigde Staten succesvol. Tot voor kort maakte Infiniti grote luxe sedans en SUV’s, maar nu probeert het met de geheel nieuwe Q30 ook in de betaalbare middenklasse een voet tussen de deur te krijgen. De Q30 ziet er uit als een compacte SUV, maar zelf vindt Infiniti het een hatchback. Als je er mee rijdt, blijkt hij eigenlijk overal tussenin te zitten. Hij staat hoger op de pootjes dan een hatchback maar een SUV kun je het eigenlijk ook niet noemen. Infiniti maakt onderdeel uit van de alliantie Renault-Nissan. En die alliantie is weer een samenwerkingsverband aangegaan met Daimler, het moederconcern van Mercedes-Benz. Door die samenwerking werd het mogelijk om het platform van de Mercedes-Benz A-klasse te gebruiken als basis voor de Infiniti Q30. Een goed begin is tenslotte het halve werk. In de praktijk merk je dat er Mercedes-kwaliteit in de Q30 doorschemert. Zo doet het interieur sterk denken aan dat van een A-klasse en zijn de motoren voor het grootste deel ook van Mercedes afkomstig. Dat heeft zijn positieve weerslag op het algehele comfort. De Q30 is er met drie benzinemotoren en twee diesels. Op benzine gebied is er een 1.6 turbo met naar keuze 90 of 115 kW. En er is een krachtige 2.0 turbo goed voor 155 kW. Op dieselgebied is er een 1,5 liter turbodiesel en een dikke 2,2 liter turbodiesel. Prijzen beginnen bij € 28.210 en lopen op tot € 53.780 voor de topversie. In Nederland zal vooral de 1.5 dieselversie populair worden. Die is er vanaf € 29.990. Daarmee is hij wat duurder dan een A-klasse, maar goedkoper dan een GLA. Op dit moment wordt Infiniti via twee dealers verkocht; een in Amsterdam en een in Rotterdam. Goed om te weten dat het merk voor al zijn klanten een haal-brengservice aanbiedt voor het onderhoud van de auto.Hoe rijdt de Infiniti Q30
We hebben diverse versies gereden en komen tot de conclusie dat de fijnste dieselversie de 1.5d is. Gezien zijn prijs en uitrusting is deze versie sowieso het overwegen waard. Voor alle versies geldt dat de Q30 erg stil is en mooi comfortabel is geveerd. Wat de 1,5 diesel onderscheidt is zijn fikse trekkracht bij een relatief klein motorvermogen. Je kunt er gewoon prima mee uit de voeten, ook als het bergopwaarts gaat. De 2.2 diesel is wat dat betreft een beetje een tegenvaller. Natuurlijk heeft hij veel vermogen, maar bij stationairloop zijn er resonanties voelbaar die worden veroorzaakt door de automatische versnellingsbak. En deze versie is wat stugger geveerd, wat waarschijnlijk samenhangt met het relatief hoge gewicht van de dikke dieselmotor. Wie het leuk vindt af en toe gas te geven, moet vooral een proefrit maken in de 2.0t Sport. Deze heeft een sportievere afstemming van het onderstel zonder oncomfortabel te worden. Hij stuurt wat scherper dan de gewone versies. De krachtbron is heerlijk levendig en erg krachtig.De Infiniti Q30 van binnen
Door de erg schuine raamstijlen moet je bij het instappen enigszins je hoofd intrekken om jezelf geen pijn toe doen. Achter het stuur zie je veel elementen terug die ook in de Mercedes A-klasse zitten. En dat betekent tevens dat alles rust en kwaliteit uitstraalt. De ergonomie is dik in orde. Jammer dat de zittingen van de voorstoelen aan de korte kant zijn. Vooral lange mensen hebben niet voldoende steun voor de bovenbenen. De hoofdruimte is zowel voor als achterin net aan. Ben je langer dan 1,80 meter dan aait je kruin de hemelbekleding. Achterin is wel voldoende beenruimte en ook het laadruim is keurig ruim. Het zicht rondom is vooral schuin naar achteren – zoals bij zoveel moderne auto’s – belabberd. Een erg dikke achterste raamstijl vormt een grote dode hoek. En nu we het toch over veiligheid hebben, standaard op elke Q30 is rijstrook-assistentie, forward collision (‘ziet’ een aanrijding aankomen en grijpt dan in) en emergency braking.De Infiniti Q30 en het milieu
De 1.6t-motor heeft een B-label, de 2.2 diesel een D of E-label. Alle andere motoren van de Infiniti Q30 hebben een C-label. Met de sportieve 2.0-liter benzineversie deden wij een praktijkmeting: we realiseerden een score van 1 op 10,5, terwijl de fabrikant in de folder 1 op 14,9 opgeeft.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
