Auto Review Volkswagen Golf VI
Het grote voorbeeld
Volkswagen - Golf 2.0 TDI High Executive
Conclusie
Eigenlijk heeft de Volkswagen Golf maar één minpunt: zijn prijs. Ten opzichte van de concurrentie is een vergelijkbare Golf in de meeste gevallen net wat duurder. Maar als je de investering aankunt is zo’n Golf zijn geld zeker waard, omdat hij aan het ‘eind van de rit’ ook weer relatief veel oplevert. En deze auto scoort op alle punten een zeer dikke voldoende. Het is het beste jongetje van de klas. Over zijn uiterlijk kun je twisten - sommigen vinden hem saai. Feit is dat je hem zo vaak ziet, dat het dan natuurlijk moeilijk voor de Golf wordt om verrassend uit de hoek te komen.Type auto en prijs
De VW Golf is in Nederland leverbaar in meer dan honderd uitvoeringen. Om te beginnen zijn er heel wat carrosserievarianten: driedeurs, vijfdeurs, stationwagon, Plus, cabriolet. Dan is er een enorm scala aan benzine- en dieselmotoren, heb je speciale versies zoals de GTI en de R en zijn er extra schone uitvoeringen onder de naam Blue Motion. En dan zijn er natuurlijk diverse gradaties van luxe leverbaar. Nog niet tevreden? Dan heeft VW ook nog een lange optielijst. Kijk vooral heel goed naar je eigen wensen (en de inhoud van de portemonnee) en het kan haast niet anders of er zit een Golf tussen die bij je past. Let wel op bij het kopen van extra pakketten en opties, want daarvan schiet de prijs snel omhoog. De goedkoopste VW Golf staat in de prijslijst voor € 17.990. In z’n algemeenheid kun je stellen dat een VW Golf net wat duurder is dan de grootste concurrenten, de Opel Astra en Ford Focus. Maar kun je de investering aan, dan is dat zeker het geld waard, want een VW Golf is erg waardevast. De auto uit de video op deze pagina is een 2.0 TDI Highline. Die staat te boek voor 31.160 euro. Als je er vier jaar lang jaarlijks 20.000 kilometer mee rijdt is hij volgens de financieel experts van de ANWB in 2015 nog 13 mille waard. De kilometerprijs bedraagt dan 42 cent. Dat is netjes en wordt deels veroorzaakt door de mildere afschrijving over vier jaar.Hoe rijdt de Volkswagen Golf 2.0 TDI High Executive
Daar kunnen we kort over zijn, de Volkswagen Golf rijdt hartstikke goed. Hij is erg comfortabel. De veerwegen zijn mooi lang, maar de auto gaat nooit week aanvoelen. Zowel korte als lange oneffenheden worden keurig gladgestreken. In snel genomen bochten hangt de koets een beetje over, maar het blijft binnen de perken. Het interieur is mooi stil. Wel merkten we bij de 2.0 TDI dieselmotor – zie het filmpje op deze pagina – een resonantie bij zo’n 1.200 toeren. De schakelindicator adviseert je snel op te schakelen naar en zo hoog mogelijk verzet - en dus een laag en zuinig toerental te rijden – maar dat resulteert ook in een lichte dreun.De besturing is mooi precies en direct. Remmen en schakelen doet deze auto voorbeeldig. In extreme situaties grijpt het ESP vroeg en kordaat in. Op de testbaan van de ANWB in Lelystad was de auto ook in de meest extreme omstandigheden maar moeilijk uit het spoor te krijgen.De Volkswagen Golf 2.0 TDI High Executive van binnen
Ruimte zat in de Volkswagen Golf. Vooral voorin kunnen ook erg lange mensen een goede zitpositie vinden omdat stuur en stoelen in zeer ruime mate verstelbaar zijn. Ook achterin is voor twee volwassen genoeg ruimte. Met drie volwassen achterin wordt het een beetje dringen. Het zicht rondom is in orde. Alleen de C-stijl zorgt voor een blinde hoek. Het instrumentarium is goed afleesbaar en in ergonomisch opzicht is er maar weinig af te dingen op de Golf. Alles zit gewoon op de juiste plaats en laat zich makkelijk en logisch bedienen. Alleen het bedieningspaneel in de middenconsole, zoals dat in de Highline-uitvoering zit, is niet helemaal intuïtief te bedienen. Met name het navigatiedeel vraagt wat gewenning. Bergruimte in de vorm van bakjes en bekerhouders is er voldoende. De achterbak is ruim genoeg voor boodschappen of ‘een paar dagen weg’. Klap de leuning van de achterbank neer en je kunt echt veel meenemen.De Volkswagen Golf 2.0 TDI High Executive en het milieu
Volkswagen heeft een aantal zeer schone motoren en technieken voor de Golf. Die gaan schuil onder de toevoegingen BlueMotion, BlueMotion Technology en Blue TDI. Het voert te ver hier in te gaan op alle technische ingrepen, maar het komt er op neer dat een Golf met dergelijke technieken een A- of B-energielabel scoort en dus schoon en zuinig is. En die valt dan in de 20 procent bijtellingsklasse als je er zakelijk mee rijdt.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
