logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda 2 III (DJ) 1e facelift

Nog steeds miskend

De Mazda 2 is als occasion een heel goede keuze. Hij behoort niet tot de bestsellers in deze compacte klasse, terwijl hij veel kwaliteiten biedt. Dat is mooi, want door de bescheiden vraag zijn de occasionprijzen niet overdreven hoog, terwijl het kwalitatief een topper is.

Pluspunten
  • Goed geprijsd, ook als occasion
  • Zeer betrouwbaar
  • Prima rijeigenschappen
  • Lekker eigenwijs uiterlijk
Minpunten

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Moderne Mazda’s zijn een toonbeeld van betrouwbaarheid. Dat is vrij logisch, want ook eerdere, oudere modellen blinken hierin uit.
  • Er is maar één kleinigheid die wel eens voorkomt. Na aankoppeling van een aanhangwagen komt het voor dat de dode-hoek-waarschuwing die steeds ziet, of in bochten en daarop reageert. Als dat even duurt, wordt het vervelend en zo’n werkend waarschuwingssysteem maakt sommige bestuurders onzeker, maar feitelijk is er niks aan de hand.
  • Geen pech, maar wel een klusje waarmee de Wegenwacht wel eens krijgt te maken, is de te hernieuwen instelling van het i-ELOOP-systeem, nadat de accu is los geweest. Dat is wel even gedoe en het kost even (wacht-)tijd, maar de Wegenwacht kent de procedure. Hier geldt ook: eigenlijk niks aan de hand.

Over de Mazda 2

In de basis stamt deze generatie van de Mazda 2 alweer uit 2015, maar dat is ‘m uiterlijk beslist niet aan te zien. Hij is een beetje eigenwijs en dat past helemaal bij het merk Mazda. De merk heeft nogal eens de neiging dingen net even anders te doen dan andere merken. Het meest opvallend is in dit verband de keuze voor een mooie 1,5 liter viercilinder benzinemotor, waar de concurrentie veelal opteert voor een 1,0 liter driecilinder. Voor de keuze van Mazda is best veel te zeggen. In deze occasiontest gaat het om de 2 na de minimale facelift van 2020.

Uitvoeringen en varianten

  • De genoemde 1,5 liter motor behoort tot Mazda’s ‘SkyActiv’-motorenfamile. In de typeaanduiding staat consequent een ‘G’, dat staat gewoon voor ‘gasoline’, oftewel benzine.
  • Deze motor is er in twee specificaties, met 55 kW/75 pk en met 66 kW/90 pk. De getallen ‘75’ en ‘90’ zien we ook terug in de typeaanduiding.
  • In de basis heeft de 2 een handgeschakelde zesversnellingsbak, alleen de ‘90’ is er als optie ook met een zestraps automatische transmissie.
  • Het programma van de 2 begint met een naamloze basisversie. De ‘75’ is er daarnaast alleen nog als ‘comfort’. De ‘90’ kent die natuurlijk ook, maar is er ook als Sportive, Luxury en Signature. De automaat is er in alle uitvoeringen van de ‘90’.

De Mazda 2 als occasion

Er staat een aardig aanbod gebruikte 2’s in het land. Jonge exemplaren staan vooral bij de officiële Mazda-dealers. Mazda kent geen ‘occasionlabel’, maar deze auto’s worden uiteraard afgeleverd met BOVAG-garantie. Tja, een auto die je toch niet in de steek laat, waarvoor zou je dan een heel uitgebreid garantiepakket nodig hebben, hè? De verdeling in uitvoeringen is wel heel opvallend. De ‘75’ blijkt zo goed als onvindbaar. Mazda ‘nieuwkopers’ gaan duidelijk niet voor de scherpste prijs, maar voor het beste aanbod. Dat kan wel zo zijn, maar dat is weer in tegenspraak met het relatief bescheiden aantal beschikbare exemplaren met automatische transmissie (zo’n 40%), terwijl dat best een aanbeveling is. Natuurlijk komt de uitstekende kwaliteit en de prima betrouwbaarheid die daarvan het gevolg is pas echt tot z’n recht als de auto wat ouder worden.

De proefrit

Het lichtelijk eigenzinnige uiterlijk moet natuurlijk net in de smaak vallen. Zo ja, dan gaan we de weg op. Daar verrast de 2 in positieve zin. Hij rijdt gewoon erg goed voor een auto in deze klasse. De 2 is stevig geveerd, maar niet overmatig hard. Er staat een paar prima voorstoelen in en het geluidsniveau blijft onder allerhande omstandigheden zeer aanvaardbaar. Op de weg is de 2 niet echt sportief, maar gewoon lekker makkelijk handelbaar.

Die 1,5 liter motor is echt een pluspuntje. Niet alleen door het geluid, maar hij is ook mooi soepel. Hij trekt mooi ‘van onderuit’ en bij een normale rijstijl is vèr in de versnellingen doortrekken nergens voor nodig. Echt… dit rijdt stukken fijner dan zo’n driepittertje dat het vooral van ‘toeren maken’ moet hebben. Bij dat motorkaraker past de verfijnde automaat ook prima, dat maakt van de 2 een nog fijnere gebruiksauto. OK, er is ook niks echt ‘tegen’ op de handbak, want die schakelt precies zoals we dat in een Japanse auto verwachten: licht en nauwkeurig, klik-klak-klik!

Heel ruim is de 2 niet. Voorin zit je prima, volwassenen op de achterbank, dat wordt al gauw krap. De bagageruimte (280 l.) is niet de kleinste in deze klasse, maar er zijn diverse merken die een veel grotere ruimte achterin bieden. Het interieur is keurig afgewerkt. De snelheidsmeter en de head-up display (mits aanwezig) zijn wel heel compact, maar dat went best. Ergonomisch is er op heel de bediening niks aan te merken.

Conclusie

De Mazda 2 geldt als één van die auto’s die we kunnen zien als ‘een tip van een kenner’. Wie in deze compacte klasse winkelt en eens verder kijkt dan de obligate bestsellers moet deze Mazda zeker overwegen. Grote kans dat hij weet te overtuigen, met charme en kwaliteit.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mazda 2.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Hartgerink & Klomp, Hoofddorp

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.