logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Yaris III 2e facelift

Veilige keuze

Toyota - Yaris 1.5 VVTi

Voor de Yaris is dit alweer zijn tweede opfrisbeurt in zes jaar tijd. Zijn troefkaart: standaard heel veel veiligheidsitems.

Conclusie

Hoewel het uiterlijk van de Toyota Yaris inmiddels op leeftijd begint te raken, is het onderhuids een eigentijdse auto. Zijn uitgebreide veiligheidsuitrusting is een groot pluspunt, net als de binnenruimte die ondanks zijn bescheiden afmetingen tot je beschikking staat. De 1,5-liter brandstofmotor mag dan zuinig zijn; de nieuwe krachtbron is toch vooral rumoerig. Voor dit soort bedragen koop je bij de concurrentie bovendien modellen met meer gebruiksgemak.

Type auto en prijs

De Toyota Yaris is een vaste waarde in het B-segment. De Japanners maken onder deze typenaam al sinds 1999 compacte gezinsauto’s. De derde generatie draait al sinds 2011 mee, hoewel ze de twee tussentijdse facelifts bij Toyota als volwaardige modelwissels zullen beschouwen. Van buiten lijkt de auto echter nog steeds op het 6 jaar oude basisontwerp. Een Franse designstudio tekende voor de gewijzigde buitenkant. De Aziaten hopen dat de vormgeving van de Yaris daardoor beter aansluit bij wat Europeanen in dit type auto zoeken. We zien onder meer een andere grille en een nieuwe achterzijde. De belangrijkste veranderingen vonden echter onderhuids plaats. Zo kun je voortaan voor een andere benzinemotor terecht en beschikt de Toyota standaard over een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Met een vanafprijs van € 14.495 lijkt de Yaris misschien concurrerend geprijsd, maar het is een van de weinige compacte gezinsauto’s die je nog met drie portieren kunt kopen. Twee deuren extra kosten je zomaar € 1.500 extra. De Kia Rio, Renault Clio en Ford Fiesta gelden onverminderd als alternatief.

Hoe rijdt de Toyota Yaris 1.5 VVTi

We haalden de nieuwe benzinemotor al eventjes aan. Die heeft een inhoud van 1,5 liter en is goed voor 111 pk en 136 Nm koppel. Het trekgewicht bedraagt 835 kilogram. De viercilinder vervangt de oude 1,3-liter krachtbron. Je leest het goed: Toyota heeft de motor dus gróter gemaakt, waar de meeste fabrikanten hun krachtbronnen juist kleiner maken om het brandstofverbruik terug te dringen. Toch zegt Toyota dat deze nieuwe turboloze krachtbron nog schoner - en daarmee 10 procent zuiniger - is dan de oude, dankzij een speciaal verbrandingsproces. Wij hebben daar overigens weinig van gemerkt tijdens het rijden van onze verbruiksronde, maar daarover later meer. De nieuwe benzinemotor is gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen, die wellicht het verbruik nog verder drukt, maar weinig uithaalt tegen de geluidsproductie aan boord. De Toyota is knap rumoerig, waarbij de rijwind op de snelweg wedijvert met het motorgeluid. Verder is het lastig om een plezierige zitpositie te vinden, omdat het stuur beperkt in diepte verstelbaar is. Zijn compacte buitenmaten maken de auto wel lekker wendbaar. Bovendien is de Yaris vanwege zijn hoge zit en het grote glasoppervlak goed te overzien (de forse dode hoek over je rechterschouder niet meegerekend). Snelle bochtjes zijn dankzij de directe besturing geen probleem, maar je bijrijder zal klagen, omdat de stoelen weinig zijdelingse steun bieden. Tot onze verbazing liep de testauto met vier inzittenden aan de grond op een verkeersdrempel. Boosdoener is een aerodynamische aanpassing ter hoogte van het achterwiel, die er uit ziet als een stalen spatlap. D’r af met dat ding zouden wij zeggen: dan maar een tiende minder zuinig. Het grootste wapenfeit van de nieuwe Yaris is zijn uitgebreide veiligheidsuitrusting. En waar we bij menig alternatief schrijven dat die (vooral) van de optielijst moet komen, levert Toyota het merendeel van die rijhulpsystemen gewoon standaard mee. Een automatische noodreminstallatie? Zit er op. Rijstrookassistentie? Check. Automatisch grootlicht? Ja hoor! Alleen verkeersbordherkenning is voorbehouden aan een duurdere uitvoering.

De Toyota Yaris 1.5 VVTi van binnen

De Yaris is een compacte auto: hij meet net geen vier meter. Omdat de wielen op de hoeken van de carrosserie zijn geplaatst, beschik je alsnog over de nodige binnenruimte. In de Toyota ontbreekt een middentunnel, dus kinderen zouden achterin met zijn drieën naast elkaar kunnen zitten. De achterbank biedt ook volwassenen de ruimte, mits ze niet te lang zijn: de hoofdruimte schiet anders tekort. Ze moeten trouwens ook niet al te dorstig zijn; bekerhouders ontbreken achterin de Yaris, net als stroompunten voor de spelcomputer. De bagageruimte, die met 347 liter flink is uitgevallen, bevat steunen voor een dubbele laadbodem maar die luxe is uitsluitend voorbehouden aan de duurste hybride versie. Die uitvoering heeft als enige niet te lijden onder de hoge tildrempel en beschikt over een vlakke laadvloer. Kijken we naar het dashboard, dan valt op dat het (optionele) infotainmentsysteem te ver naar rechts staat; de bijrijder kan het makkelijker aflezen dan de bestuurder. Diep verscholen in de menustructuur ontdekten we een voor ’n Toyota opmerkelijke frivoliteit: een spélletje! De bedoeling is om tijdens je rit zo min mogelijk te morsen uit een virtueel glaasje water. Het zal eens niet om zuinig rijden draaien!

De Toyota Yaris 1.5 VVTi en het milieu

Behalve de door ons gereden benzineversie en de onvermijdelijke hybride variant, kun je ook nog kiezen voor een 69 pk sterke driecilinder. Toyota geeft voor onze testauto een fabrieksverbruik op van 1 op 21,8. Het ‘speciale verbrandingsproces’ ten spijt, kwamen wij niet verder dan 1 op 20,4. Wat van zichzelf natuurlijk al zuinig genoeg is!

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.