Auto Review Opel Astra G
Bestseller op leeftijd
Deze generatie Opel Astra is als occasion nog steeds relatief populair. Er zijn er zóveel van verkocht, dat ze nog steeds volop als occasion worden aangeboden. Een aanrader voor wie gewoon een vertrouwde auto wil, niet teveel geld wil uitgeven en niet het allernieuwste hoeft.
- Pluspunten
- Sterk imago
- Redelijke rijeigenschappen
- Uiterlijk nog steeds acceptabel
- Redelijke betrouwbaarheid
- Minpunten
- Beschikbaarheid opvolgers drukt de prijzen
Wat vindt de Wegenwacht?
De kwaliteit van deze generatie Opel Astra is heel redelijk. Veel techniek is identiek aan andere Opels uit deze periode, zoals de Zafira. Daardoor komen ook technische mankementen vaak overeen. Een voorbeeld is het niet-herkennen van de contactsleutel. Oorzaak kan zijn dat gewoon de chip eruit is gevallen. Het contactslot zelf is ook een onderdeel dat het wel eens laat afweten. In de regel krijgt de Wegenwacht het nog wel een keer werkend, maar op korte termijn moet er dan wel een heel nieuw contactslot in. De krukassensor (elektronica) van diverse motortypes gaat vaker dan gemiddeld stuk. Sommige motoren blijven dan draaien, andere niet. Bij benzinemotoren vervuilt de EGR-klep in de inlaat. Dat kan een kwestie van schoonmaken zijn, als het vaker voorkomt, dan wordt het vervangen. De diesels van deze generatie hebben kwetsbare brandstofpompen. Vaak halen die de 200.000 kilometer niet. Vervangen is de enige optie, dat kan bij een oudere Astra een economische total loss betekenen.
Over de Opel Astra ‘G’:
Die letter G is nergens op de auto te vinden, maar vanaf de Kadett zijn de verschillende Astra’s voor het gemakkelijke onderscheid ‘doorgeletterd’. Deze generatie heeft moeiteloos het succes van zijn voorgangers voortgezet. Een keurige Astra G is nog steeds een nette verschijning, veel mensen hebben helemaal niet inde gaten hoe oud deze auto’s intussen zijn. Daarbij geldt natuurlijk dat Nederland een typisch ‘Opel Astra-land’ is, de diverse generaties en uitvoeringen zijn hier altijd langdurig zeer populair.
Uitvoeringen en varianten:
Typisch Opel en misschien wel typisch Astra is het enorme leveringsprogramma. Deze Astra ‘G’ was er als drie- en vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan, vijfdeurs stationcar, tweedeurs coupé en cabriolet. Natuurlijk is er ook een grote reeks motoren. In 2000 is er een opwaardering van diverse motoren geweest. Basis is een 1,2 liter benzinemotor (48 kW/65 pk, 55 kW/75 pk), gevolgd door een 1,6 (55 kW/75 pk, 62 kW/85 pk en 74 kW/100 pk). Vanaf 2000 is er ook een 1,4 met 66 kW/90 pk. De lijst gaat verder met de 1,8 (85 kW/115 pk, 82 kW/125 pk) en een 2,0 (100 kW/136 pk) die in 2000 is vervangen door de 2,2 met 108 kW/145 pk. De snelle OPC had eerst 118 kW/160 pk, de tweede versie een 2,0 turbo met 147 kW/200 pk. De 1,7 liter diesel had eerst 50 kW/68 pk, vanaf 2000 55 kW/75 pk of 59 kW/80 pk. De 2,0 liter diesel met 60 kW/82 pk is in 2003 vervangen door een 2,2 met 92 kW/125 pk. Met uitzondering van de 1,2 liter basis-benzinemotor en de 1,7 liter basis-diesel, plus de 2,2 diesel zijn alle motoren ook geleverd met een viertraps automatische transmissie. De normale uitvoeringen heten Evo, GL, Njoy en Elegance. Er zijn ook wat tijdelijke versies geweest, zoals de Sport, Pearl, Diamond, Sport Edition en Club.
De Opel Astra ‘G’ als occasion:
In zijn beste jaren was deze Astra niet alleen de meeste verkochte auto in ons land, maar ook één van de meest gewilde occasions. Dat is nog jaren zo gebleven. Dit model is in diverse andere landen (Polen, bijvoorbeeld) ook altijd erg gewild. Met de wat afnemende vraag bij ons zijn er heel veel in de export verdwenen. Dat neemt niet weg dat er nog steeds volop exemplaren te koop staan, vanaf enkele honderden euro’s tot enige duizendjes. Keus genoeg, al zijn de diesels wel zo goed als uitgestorven. Je vindt deze Astra nu vooral particulier en bij ‘de handel’. Kijk wel uit voor exemplaren die een hard en lang leven achter de rug hebben. In de allerlaagste prijsklasse zijn er verstandiger keuzes.
De proefrit:
Deze Astra rijdt nog steeds heel redelijk. Mits in goede conditie is het vooral een gemakkelijk en redelijk comfortabel rijdende auto, met relatief veel ruimte. De 1,2 liter motor is echt onder de maat, die moet er gewoon hard voor werken in een auto van dit formaat. Een 1,6 met 74 kW is de meest populaire, maar ook de beste keuze. Wie meer van doorrijden houdt zonder meteen voor wildebras te worden aangezien, kan met een 1,8 (92 kW) uitstekend uit de voeten. Deze Astra’s hebben vergeleken met moderne auto’s hun gewicht mee, daardoor is een gemiddeld verbruik rond 1 op 11 á 12 voor een 1,6 normaal.
Conclusie
Deze Opel Astra is nu een bestseller op leeftijd. Er zijn er zoveel van verkocht, dat er nog jaren veel aanbod blijft. En vraag! Die populariteit zegt niet dat deze Astra de allerbeste keuze is, ook niet in de allerlaagste prijsklassen.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
